ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حداقل دستمزد ۹۶: دولت دست از خیمه‌ شب‌بازی بردارد

دو تشکل کارگری با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که در صورت عدم رعایت سبد معیشت برای تعیین دستمزد، به اعتراض‌های گسترده و سراسری دست خواهند زد.

نخستین نشست کمیته تعیین حداقل مزد برای سال آینده برگزار شد. کارگران می‌گویند که خواسته‌ای غیر از تعیین حداقل دستمزد بر اساس سبد معیشت ندارند و در صورت عدم تحقق مطالبه‌شان اقدام به اعتراض‌های گسترده‌ سراسری خواهند کرد.

تجمع اعتراضی کارگران سوم اسفند در مقابل مجلس شورای اسلامی

کارگران ایران نزدیک به دو دهه است که یک خواسته مشخص دارند و هنوز به آن نرسیدند. امسال اما همزمان با چانه‌زنی در باره حداقل دستمزد برای سال آینده، کارگران قصد کوتاه آمدن ندارند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه چهارشنبه ۴ اسفند با صدور بیانیه‌ای از کمیته تعیین مزد خواست که ماده ۴۱ قانون کار را برای تعیین حداقل دستمزد در نظر بگیرد.

براساس این ماده از قانون کار شورای عالی کار موظف است که در تعیین حداقل دستمزد نرخ تورم رسمی و سبد هزینه معیشت خانوارها را در نظر بگیرد.

این تشکل کارگری اعلام کرده است که در صورت تعیین دستمزد بر مبنای نرخ تورم رسمی «زندگی بخور و نمیر هم برای کارگران میسر نخواهد بود».

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود نرخ تورم رسمی را ۶.۸ درصد اعلام کرده که کمترین نرخ تورم ایران در چهار دهه اخیر به شمار می‌آید.

اما کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری این شاخص را غیرواقعی دانسته و می‌گویند که در شورای عالی کار باید سبد معیشت کالاهای ضروری یک خانوار چهار نفره را مبنای تعیین دستمزد قرار دهد.

به گفته نماینده تشکل‌های کارگری در شورای عالی کار، اقلام این سبد از سوی کارگران و انستیتو تغذیه وزارت بهداشت و درمان مشخص و به شورای عالی کار ارائه شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم با صدور اطلاعیه‌ای مسئولان دولتی و نمایندگان «نهاد‌های دست‌ساز کارگری » را به «اظهار نظر فریبکارانه» برای عبور از تعیین دستمزد بر مبنای خط فقر متهم کرده و اعلام کرده است که «در صورت تداوم خیمه شب‌بازی موجود و عدم تعیین حداقل مزد بر اساس اجرای بی‌چون و چرای ماده ۴۱ قانون کار، سال آینده سال طوفان‌های زیر‌و‌ر‌کننده  اعتراضات کارگری خواهد بود».

این تشکل کارگری پیش از این خواستار علنی شدن مذاکرات شورای‌عالی کار در رابطه با تعیین حداقل دستمزد شده بود. اتحادیه آزاد کارگران سه‌شنبه ۳ اسفند نیز کارگران را به تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی فراخواند.

گزارش تصویری این تجمع را اینجا ببینید

در پیوند با همین موضوع علی اصلانی عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به خبرگزاری کار ایران- ایلنا – گفت که مطالبه بنیادین کارگران تعیین حداقل دستمزد بر اساس «هزینه‌های سبد معیشت» است.

همزمان با کارگران هزاران معلم نیز با امضاء طوماری خواستار تجدیدنظر در بودجه آموزش و پرورش و افزایش دستمزد و حقوق معلمان شده‌اند.

حسین هفده‌تن معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران پیش از این گفته بود که تعیین دستمزد بر اساس سبد معیشت موجب فشار به کارفرمایان خواهد شد.

نمایندگان خانه‌کارگر و شوراهای اسلامی کار که از حامیان حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بودند نیز خواسته خود را افزایش پلکانی دستمزدها طی یک دوره چند ساله اعلام کرده‌اند.

اما تشکل‌های مستقل کارگری طی چند ماه گذشته با صدور بیانیه‌هایی مطالبه کارگران را تعیین دستمزد بر مبنای سبد معیشت دانسته و اعلام کرده‌اند که از این خواسته خود کوتاه نخواهند آمد.

در همین زمینه

حداقل دستمزد سال ۹۶: تأکید بر فقر کارگران بدون ارائه راه‌حل

سه روایت از حداقل دستمزد سال ۹۶: فقر اجتناب‌‌ناپذیر کارگران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • واقع گرا

    البته مزدها درایارن واقعا بسیار پایین است و یک پنجم متوسط کشورهای پیشرفته و تقریبا نزدیک کشور چین! ولی اصلا وضع چین و ایران فرق دارد! چین ابرقدرت اقتصادی شده و ایران شده مفلوک اقتصادی. از دلایلش همین سیاست ضدجهانی نظام ولایی است برخلاف چین. چین ، یک رهبر واقعا انقلابی (اقتصاد مقاومتی واقعی!) داشت به نام دنگ شیائو پینگ، دریغ نظام خامنه ای و عواملش تاکنون یک درصد ان رهبری چینی را بروز نداده و امیدی نیست بروز بدهد و یک یادگار مثبت از خودش برای نسل های بعدی بگذارد. چون نسل فعلی سوخته اند! اما راه حل مهم و پایدار برای افزایش قدرت خرید ملت ایران است و آن دادن سهام ملی (عدالت) به همه مردم اعم غنی و فقیر است و از جمله دادن تمام درامد هدف مندی، اینگونه فشار بر کارفرمای بخش خصوصی هم نمی شود و کارگران هم قدرت خریدشان بالا می رود و در نهایت سودش به نفع همه می شود. متاسفانه ثروت عظیمی از ملت ایران در نزد نهادهای تحت رهبری است که دارند در بورس یا مزایده می فروشد و معلوم هم نیست این پول کجا می رود. در حالی این شهام باید به ملت ایران رایگان عرضه شود مساوی. این ثروت مردمان ایران متاسفانه دارد بر باد می رود! و شانس بزرگ درامدازیی همگانی از بین می رود! شانسی که می تواند یک بار و برای همیشه فقر را در ایران ریشه کن کند! https://www.radiozamaneh.com/320106