ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه پاسداران و بدهکاران بانکی: «فریدون» جان سالم به در می‌برد؟

سپاه پاسداران می‌گوید که دو شبکه بدهکار بانکی را که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند دستگیر کرده است. این شبکه از رانت و امتیازهای ویژه بهره برده است.

جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران می‌گوید که دو شبکه بدهکار بانکی را شناسایی و دستگیر کرده است.

مطالبات بانکی و ابربدهکاران بانکی بیش از دو دهه است که نظام بانکی و فضای سیاسی ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران  حجم مطالبات بانکی را بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته است که در دولت یازدهم حجم مطالبات بانکی ۱۱ درصد افزایش یافته است.

به گفته ولی الله سیف برای ۵۰ بدهکار کلان بانکی پرونده قضائی تشکیل شده و اقدامات لازم برای بازگشت منابع بانکی در اختیار این افراد صورت گرفته است.

حال اما آنگونه که جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داده، این نهاد نظامی و امنیتی به پرونده بدهکاران بانکی وارد شده و اقدام به دستگیری بدهکاران بانکی کرده است.

حسین نجات پنجشنبه ۵ اسفند در بوشهر گفت که دو شبکه بدهکار بانکی شناسایی و بازداشت شده‌اند.

به گفته او اعضای این شبکه با استفاده از رانت و راه‌های غیرقانونی ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی دارند.

این مقام نظامی و امنیتی جزئیات بیشتری از این شبکه افشاء نکرد اما میزان بدهی یکی از شبکه‌ها را ۴ هزار میلیارد و دیگری را ۶.۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

نجات گفت که این شبکه با پرداخت رانت به برخی از مسئولان موفق به دریافت وام‌های کلان شده‌اند.

تابستان امسال و هنگامی که بحث در باره حقوق‌های نجومی بالا گرفت، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران از ورود قطعی این نهاد نظامی به مسئله «فساد اقتصادی» خبر داد.

او گفت که سپاه پاسداران یکی از نهادهایی بوده که فسادهای بانکی و حقوق‌های نجومی را رصد و به دستگاه‌ قضائی گزارش کرده است.

پیش از او نیز حسین طائب رئیس وقت سازمان اطلاعات سپاه گفته بود که این سازمان پشت پرده فساد بانکی را رصد و پیگیری می‌کند.

سپاه پاسداران در نخستین گام آنچه که مبارزه با فساد اقتصادی اعلام کرد، علی رستگار سرخه‌ای مدیرعامل برکنار شده بانک ملت را بازداشت کرد.

به فاصله کوتاهی پس از بازداشت رستگار، مقام‌های ارشد سپاه پاسداران اعلام کردند که بازداشت او در رابطه با فساد بانکی است و نه فیش‌های حقوقی.

دردسرهای «فریدون»

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران طی یک سال گذشته برادر حسن روحانی را به نزدیکی به شبکه مفسدان بانکی و اقتصادی متهم کرده‌اند.

ماه گذشته نیز هنگامی که رسول دانیال‌زاده یکی از بدهکاران بزرگ بانکی بازداشت شد، باردیگر نام حسین فریدون به عنوان یکی از متهمان به همکاری با او مطرح شد.

محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی ۳۰ بهمن امسال ارتباط دانیال‌زاده با حسین فریدون را «کاملا مشهود» خواند و گفت که «نحوه این ارتباط  و اقدامات آن‌ها مشخص نیست».

حسین فریدون

اما آنگونه که خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران گزارش کرده‌اند، دانیال زاده توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده است. سازمان اطلاعات سپاه پیش از این در اسفند ۹۳ نیز افراشته‌پور از دیگر نزدیکان به حزب اعتدال و توسعه را به دلیل آنچه که فساد مالی و بدهی کلان به نظام بانکی بازداشت کرده بود.

حامیان دولت روحانی خبرهای  منتشر شده از سوی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و اصول‌گرایان را فشار بر دولت روحانی در آستانه انتخابات می‌دانند و می‌گویند که رسیدگی به مسئله فساد اقتصادی در ایران سیاسی شده است. این گروه نحوه برخورد دستگاه‌ قضائی با حساب‌های شخصی رئیس قوه قضائیه، پرونده فساد مالی شهرداری تهران و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی را برای اثبات ادعای خود مطرح می‌کنند.

حال اگر ادعای هر یک از دو طرف درگیر و آغشته به پرونده‌های متعدد فساد اقتصادی در ایران درست باشد، روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا جدال بر سر فساد اقتصادی بالا خواهد گرفت و می‌تواند به بازداشت افراد دیگری نیز منجر شود.

اما اینکه برادر حسن روحانی که سه سال است که به فساد اقتصادی و نقش داشتن در فساد بانکی متهم شده، همانند برخی از نزدیکان دولت قبل بازداشت و زندانی خواهد شد، روشن نیست. ممکن است او نیز پس از دوران ریاست جمهوری برادرش به سرنوشت محمدرضا رحیمی، حمید بقائی و تعدادی دیگر از مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد مبتلا شود و یا محل معامله حسن روحانی و جریان رقیب برای انتخابات سال آینده شود؟

آیا «حسین فریدون» بازداشت می‌شود؟

درباره پرونده «فساد اقتصادی» برادر رئیس جمهوری اسلامی چه می‌دانیم؟

بازداشت یک «ابر بدهکار بانکی» توسط اطلاعات سپاه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.