ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در حاشیه مذاکرات صلح، زنان سوری خواهان پیگیری وضعیت بستگان خود شدند

هزاران نفر در زندان‌های سوریه در بازداشتند و از سرنوشت بسیاری اطلاعای در دست نیست. گروهی از زنان سوری، از سازمان ملل خواسته‌اند برای پیدا کردن بستگان‌شان به آنها کمک کند.

گروهی از زنان سوری از سازمان ملل خواسته‌اند تا برای خبردار شدن از سرنوشت بستگان گم‌شده‌شان به آنها کمک کند. آنها از سازمان ملل خواسته‌اند این موضوع را در گفت‌وگوهای صلح بگنجاند.

فرستاده ویژه سازمان ملل و زنان سوری که خواهان پیگیری سرنوشت بستگان خود هستند، به احترام بازداشت‌شدگان و مفقودان یک دقیقه سکوت کردند

استفان د میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، این زنان را روز پنح شنبه ۲۳ فوریه پس از ملاقاتش با نمایندگان دولت سوریه و گروه مخالفان حکومت سوریه در شروع مذاکرات صلح ملاقات کرده است.

او گفته است: «آنها از طربق من این پیام را برای همه فرستاده‌اند که در حالی که ما درباره آینده سوریه صحبت می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که هنوز کسانی در بازداشت و اسارت رژیم سوریه به سر می‌برند یا گم شده‌‌اند.»

فرستاده ویژه سازمان ملل می‌گوید: «هزاران مادر، همسر و دختر امید دارند که این موضوع دست کم یکی از نتایج مذاکرات باشد. ما قطعا موضوع بازداشت‌شدگان، زندانی‌ها و مفقودان را مطرح خواهیم کرد.»

این زنان بیانیه‌ مشترکی را قرائت کرده‌اند که در آن آمده: «ما به عنوان خانواده‌های این افراد خواهان آزادی فوری بستگانمان هستیم که به طور غیرقانونی بازداشت شده‌‌اند.»

همزمان عکس‌هایی از ده‌ها بازداشتی که با رُز قرمز تزیین شده بود، روی زمین قرار  داده شده بود.

نورا قاضی، یکی از این زنان به خبرگزاری رویترز گفته است: «من متاهلم اما همسرم یک بازداشتی است، او دو هفته پیش از عروسی‌مان در ۱۵ مارس ۲۰۱۲ دستگیر شد. ده ماه بعد، او را به زندان عدرا در دمشق فرستادند، ما در زندان با هم عروسی کردیم.»

او همسرش باسل خرطابیل را به مدت سه سال هفتگی ملاقات می‌کرده تا آنکه او را در اکتبر ۲۰۱۵، به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

نورا که یک وکیل حقوق بشر است، شوهرش را یک فعال مدنی صلح طلب می‌داند و می‌گوید: «این شایعه بود که او را به مرگ محکوم کرده‌اند، من هیچ چیز نمی‌دانم.»

فدوی محمود، زن ۶۳ ساله ای است که سال ۲۰۱۵ در برلین پناهنده شده. آن زمان سه سال بود که به دنبال همسر گم‌شده‌اش عبدالعزیز الخیرو رییس حزب ممنوعه عمل کمونیستی می‌گشت. او و پسرش ماهر طاهان، هر دو در حوالی فرودگاه دمشق دستگیر شدند.

او که خود دو دوران حافظ اسد زندانی بوده می‌گوید که هر روز گریه می‌کند: «من تا وقتی که حتی یک بازداشتی در زندان‌های اسد باشد، روی این پرونده کار می‌کنم. موضوع تنها پسر و همسر من نیست.»

فادل عبدالغنی، رییس شبکه حقوق بشر برای سوریه، می‌گوید ۹۲ هزار نفر در زنان‌های سوریه هستند که چهار هزار نفر آنها زن و ۲۵۰۰ نفر کودک هستند.

او می‌گوید: «این استراتژی رژیم برای نابود کردن جامعه است.»

به گفته عبدالغنی دولت اسلامی  ۸ هزار زندانی دارد و شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد سوریه ۲۴۰۰ زندانی دارند. گروه جبهه النصره ۵۰۰ زندانی و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه ۱۶۰۰ زندانی دارد.

عبدالغنی می‌گوید: «ما باید راهی برای این مساله مهم پیدا کنیم تا بتوانیم به نتیجه‌ای در مذاکرات سیاسی برسیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    مهدی طائب، رئیس قرارگاه راهبردی عمار، است که پیش از این گفته بود: «سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست. اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم.»! به گفته استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، حکومت ایران سالانه دست‌کم شش میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد هزینه می‌کند!

  • khak bar sare shoma marxist haye rousi

    کنگره و کاخ سفید دنبال لابی گری باشید برای مردم ایران ! اما نشسته اید منتظر اعمال نمایشی دو نفر ایرانی که هیچ قدرتی نیستند و ممکن است خودشان به زودی با تیپا از امریکا بیرون انداخته شوند هستید که بروند در اسکار که در سیاست ترامپ هیچ است ! هیچ ! جایزه ای بگیرند به جای یک ***که خودش گفت نمیرود به اعتراض ! حالا خاله زنک میفرستد ! که انهم هیچ است . هیچ ! چقدر ما ایرانیها فلک زده و احمق شده ایم از وقتی سرنوشت مان را به دست اتحاد جمهوری خواهان روسی و فداییان تروریست روسی و حزب خائن توده و ملی مضحکی های روسی و ***