ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظارت بیشتر کمیسیون فرهنگی مجلس بر سانسور سینمای ایران

تغییر آیین‌نامه شورای صدور پروانه نمایش و پروانه ساخت، زمینه‌ساز سانسور فیلم‌ها بر اساس سلیقه نمایندگان مجلس است. بودجه: اهرم دیگری یرای تحمیل محتوای مورد نظر به سینماگران ایرانی.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نظر دارد با نظارت بر تعیین بودجه و تغییر آیین‌نامه شورای صدور پروانه نمایش و پروانه ساخت، عملکرد سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی را در جهت مورد نظر خود تغییر دهد.

سینما آزادی در تهران. حساسیت نسبت به سینمای ایران به عنوان تنها هنر پرمخاطب

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در میزگردی که در برنامه «سینما دو» تلویزیون جمهوری اسلامی برگزار شد، درباره نحوه مؤاخذه حجت‌الله ایوبی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی داد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد ۳ اسفند برای پاسخگویی درباره روند داوری‌ها و نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر به کمیسیون فرهنگی مجلس فراخوانده شده بود. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از او خواسته بودند برخی از آثار سینمایی را پیش از اکران عمومی برای بازبینی در اختیار آن‌ها بگذارد. رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند که ظاهراً حجت‌الله ایوبی تمکین نکرده و گفته بود از نظر شرعی این فیلم‌ها امانت است و نمی‌توان آن‌ها را برخلاف میل تهیه‌کنندگانشان در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داد.

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی

اما اکنون معلوم شده که دایره بحث فراتر از دخالت کمیسیون فرهنگی در اکران فیلم‌های تولید شده در ایران بوده است. امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد یاد شده چالش‌های اصلی بین ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس را به این شکل بیان کرد:

«ما به ۲۲ فیلمی که بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی از آن‌ها حمایت کرده‌اند اشاره کردیم و گفتیم برخی از آثار کیفیت متوسط و پایینی دارند؛ سطح دسته‌ای از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ به تله فیلم‌های تلویزیونی نزدیک‌تر است، از برخی فیلم‌ها معانی مثبتی قلمداد نمی‌شود و سیاه نمایی اجتماعی است و دسته‌ای از فیلم‌ها نیز از برخی آثار جشنواره سال گذشته متاثر بوده‌اند.»

علاوه بر این موضوعات، داوران دوتابعیتی نیز یکی از چالش‌ها بوده است. «برنامه هفت» تلویزیون جمهوری اسلامی و برخی از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و محافل اطلاعاتی در ایران از سازمان سینمایی خرده گرفته بودند که داوران دوتابعیتی را در جشنواره فیلم فجر به کار گرفته است. سازمان سینمایی اما این موضوع را تکذیب کرده بود. قاضی‌زاده هاشمی اما می‌گوید حجت‌الله ایوبی اعتراف کرده که یکی از داوران فجر دوتابعیتی بوده است.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی در جلسه رئیس سازمان سینمایی با اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی مقرر شده که آیین‌نامه‌های شورای صدور پروانه نمایش و شورای پروانه ساخت در هیأت وزیران از نو تدوین و به تصویب برسد. تاکنون یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی در این دو شورا بدون حق رأی حضور داشته. انتظار می‌رود که از این پس اختیارات کمیسیون فرهنگی مجلس در صدور پروانه نمایش و پروانه ساخت بیشتر شود.

سینمای ایران وابسته به وزارت ارشاد و بودجه دولتی‌ست. قاضی‌زاده هاشمی درباره عمق این وابستگی گفت: «بودجه ۷۰ دستگاه از جمله سازمان سینمایی با تأیید کمیسیون فرهنگی وارد صحن علنی مجلس می‌شود. بنابراین کلیه اقدامات سازمان سینمایی در حوزه اعتباری، بودجه‌ای و سیاستگذاری تحت نظارت مجلس شورای اسلامی است.»

سازمان سینمایی وزارت ارشاد برای سینمای ایران در سال آینده تقاضای ۲۰۸ میلیارد تومان بودجه کرده. از این میان ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دور بعدی جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شده. ۳۵ میلیارد تومان هم برای سینمای فاخر که در دولت احمدی‌نژاد پروژه آن کلید زده شد، تعریف مشخصی ندارد و معمولاً شامل فیلم‌های تبلیغی با یک محتوای سیاسی – مذهبی به شکل اکشن و تریلرهای سیاسی‌ست.

در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر «ماجرای نیمروز»، ساخته محمد حسین مهدویان به عنوان بهترین فیلم برگزیده شد: روایتی پرحادثه از درگیری مأموران اطلاعاتی با طرفداران و اعضای سازمان مجاهدین خلق در سال‌های دهه ۱۳۶۰ از دریچه چشم مأموران اطلاعاتی و بر اساس قهرمان‌سازی از آن‌ها بر گرته فیلم‌های اکشن در سینمای جهان.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.