ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ذخایر اورانيوم غنی‌شده ایران به نیمی از حد مجاز رسید

موفقیتی برای دونالد ترامپ: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که میزان اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران به ۱۰۱.۷ کیلوگرم اورانیوم- ۲۳۵ کاهش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌اش درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده است که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران به پایین‌تر از حد نصاب تعیین شده در توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

خبرگزاری رویترز گزارش داده که تا ۱۸ فوریه ۲۰۱۷، میزان اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران حدود ۱۰۱/۷ کیلوگرم اورانیوم- ۲۳۵ بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت  هسته‌ای ایران نظارت دارد و در پایان هر فصل گزارشی از این فعالیت‌ها ارائه می‌دهد. این نخستین گزارش آژانس در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران می‌بایست حداکثر ۲۰۲/۸ کیلوگرم باشد. اکنون اما میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به نیمی از حد نصاب مجاز کاهش پیدا کرده است.

بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایران در نشست «کمیسیون مشترک برجام» با شرکت معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ که ۱۰ ژانویه در وین برگزار شد، متعهد شد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش را به زیر ۳۰۰ کیلوگرم برساند.

در زمان گفت‌وگوها برای توافق هسته‌ای، حدود ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در لوله‌ها و ماشین‌آلات تأسیسات هسته‌ای نطنز باقی مانده بود. از ایران خواسته شده بود که این ۱۰۰ کیلوگرم را یا به نحوی از لوله‌ها خارج کند یا با استفاده از روش‌های شیمیایی از غنای اورانیوم جامانده در لوله‌های نطنز بکاهد.

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اما در آن زمان این موضوع را تکذیب کرده بود. رسانه‌های طرفدار دولت روحانی گزارش داده بودند که موضوع نشست «کمیسیون مشترک برجام» در وین شکایت ایران از آمریکا به خاطر تمدید تحریم‌های اقتصادی بوده است. اما اکنون از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معلوم شده که ایران متعهد شده بوده است ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش را باز هم کاهش بیشتری دهد.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به نخستین گزارش بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۷ درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به خبرگزاری فارس گفته است: «به طور کلی بیشتر گزارش مشابه گزارش قبلی است و فقط تحولات فنی از زمان گزارش قبلی تا حالا اضافه شده.»

بر اساس برجام ایران می‌بایست تولید آب سنگین خود را در دو مرحله کاهش دهد. ابتدا به ۱۳۰ تن و در مرحله دوم به ۹۰ تن. بر اساس گزارش پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان تولید آب سنگین ایران ۱۰۰ کیلوگرم بیش از ۱۳۰ تن مجاز بوده است. ایران این مقدار آب سنگین را به یک کشور خارجی فروخته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ایران ۱۱ تن از ذخایر آب سنگین‌اش را در عمان انبار کرده با این امید که بتواند بعدها آن را به فروش برساند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رخشنده

    فقط در سایت زمانه می‌توان خواند که گزارش آژانس موفقیتی برای ترامپ است! مقدمه گزارش: موفقیتی برای دونالد ترامپ: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که میزان اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران به ۱۰۱.۷ کیلوگرم اورانیوم- ۲۳۵ کاهش یافت. کاملا برعکس نظر داده‌اید. موفقیت برای ترامپ وقتی بود که آژانس بگوید ایران تخلفی جدی کرده و ذخایر را اضافه کرده است. گزارش اخیر آژانس یک تبلیغ و یک موفقیت برای اروپا و تهران است که می‌خواهند جلوی تهدیدهای واشنگتن بایستند و بهانه را از ترامپ بگیرند. در متن هم مذاکرات پیش‌بینی شده در مورد برجام را به پیروزی ترامپ در انتخابات متصل کرده و نوشته‌اید: بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایران در نشست «کمیسیون مشترک برجام» با شرکت معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ که ۱۰ ژانویه در وین برگزار شد، متعهد شد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش را به زیر ۳۰۰ کیلوگرم برساند. این دو موضوع هیچ مناسبی با هم ندارند و انگار می‌خواهید بگویید ترامپ و دولت تازه برای مذاکرات کمیسیون برجام فشار آورده ‌اند. ****