ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جدایی «پایداری» از ائتلاف انتخاباتی اصول‌گرایان و چشم امید به رئیسی

مرتضی آقاتهرانی ادعا کرد که جبهه پایداری در نشست‌های جمنا «ورودی نداشته». پایداری‌ها و بقیه اصول‌گرایان به ابراهیم رئیسی به دیده مثبت می‌نگرند.

برخی رسانه‌های ایران از جدایی جبهه پایداری از ائتلاف تازه‌تأسیس اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده خبر می‌دهند و احتمال نامزدی ابراهیم رئیسی را پابرجا می‌دانند.

نخستین نشست جمنا

رسانه‌های ایرانی از احتمال جدایی جبهه پایداری از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (جمنا)، ائتلاف اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ گزارش داده‌اند.

جمنا نخستین نشست خود را پنج‌شنبه پنجم اسفندماه برگزار کرد. این ائتلاف لیستی ۲۱ نفره از نامزدهای گروه‌ها و احزاب متفاوت اصول‌گرا ارائه داده که قرار است بر سر یکی از آنها اجماع صورت گیرد.

مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در سلسله‌ای از توئیت‌ها در واکنش به برگزاری جمنا ادعا کرد که جبهه پایداری در نشست‌های این ائتلاف «ورودی نداشته» و در ادامه نوشت که «البته خیلی هم مهم نیست.» او گفته که «ما کار خودمان را خواهیم کرد و جمنا هم تلاششان را می‌کنند.»

جبهه پایداری نماینده یکی از افراطی‌ترین گروه‌های محافظه‌کاران ایران موسوم به «اصول‌گرایان» است. این جبهه تا پیش از افزایش انتقادها از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق و معاونان و نزدیکان او (که در گفتار دولتی به «حلقه انحرافی» موسوم شدند) از حامیان سرسخت دولت نهم و دهم بودند و نیز از پیروان نظرات محمد تقی مصباح یزدی، روحانی تندروی قمی به حساب می‌آیند.

توئیت‌های دبیرکل جبهه پایداری

نامزدهای پایداری در جمنا

در فهرست ۲۱ نفره‌ای که از دل جمنا بیرون آمده، دو نامزد به جبهه پایداری اختصاص یافته است: سعید جلیلی، دبیر سابق شورای امنیت و رئیس سابق مذاکره‌کنندگان پرونده هسته‌ای ایران که در دوره پیش انتخابات ریاست‌جمهوری نیز رقیب حسن روحانی بود؛ و پرویز فتاح، وزیر سابق نیرو در دولت احمدی‌نژاد و رئیس فعلی «کمیته امداد امام خمینی».

برخی از گمانه‌زنی‌ها، قراردادن نام این دو زیر فهرست پایداری را «یک بازی سیاسی» از سوی جمنا می‌دادند. از یک سو، سعید جلیلی با این جبهه دچار اختلاف‌هایی شده و پایداری تاکنون او را به عنوان نامزد احتمالی معرفی نکرده‌است. از سوی دیگر، پرویز فتاح نیز از ورود به جبهه پایداری امتناع کرده‌است.

صادق محصولی، وزیر سابق کشور و رفاه در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گویی که شهریورماه امسال با خبرگزاری «فارس» (وابسته به سپاه پاسداران) انجام داده‌بود، وعده معرفی یک «نامزد جدید» از سوی جبهه پایداری را در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی داده بود. او گفته بود که معرفی نامزد «اصلح» از نظر پایداری بر رعایت وحدت با دیگر اصول‌گرایان اولویت دارد.

مسئله ورود مصباح

وب‌سایت «خبرآنلاین» در گزارشی خبر داده است که یکی از خواسته‌های جبهه پایداری تأثیرگذاری مصباح یزدی در انتخاب نامزد نهایی بوده‌است.

بنابراین گزارش، جبهه پایداری درخواست کرده که مصباح یزدی همراه با دو دبیرکل «جامعتین» (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) نامزد نهایی اصول‌گرایان را تأیید کنند.

محمد علی موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت و محمد یزدی نیز رئیس جامعه مدرسین هستند.

این پیشنهاد با مخالفت شدید دیگر اصول‌گرایان همراه شده‌است.

احتمال کاندیداتوری رئیسی: کلید اتحاد؟

نخستین نام مندرج در فهرست ۲۱ نفره جمنا «ابراهیم رئیسی»، از جامعه روحانیت مبارز است. ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی آستان قدس رضوی است که سمت دادستان کل ایران و معاونت اول قوه قضائیه را نیز برعهده داشته است. با این حال، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی گفته که او قصدی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

خبرآنلاین اما گزارش داده است که مشاوران انتخاباتی حسن روحانی او را برای رقابت با ابراهیم رئیسی در انتخابات آینده آماده می‌کنند. این گزارش‌ها از سوی مقام‌های رسمی تأیید یا تکذیب نشده‌است.

آیت‌الله حسین‌علی منتظری در خاطرات خود به ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از مسئولان اعدام‌های مخالفان در تابستان ۱۳۶۷ اشاره می‌کند. رئیسی در آن زمان سمت جانشین دادستان تهران را بر عهده داشت.

او یکی از شاگردان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران محسوب می‌شود.

پیشنهادهای جستجوی «ابراهیم رئیسی» در گوگل

پس از انتصاب رئیسی به ریاست آستان قدس رضوی شایعات بر سر «احتمال رهبری او در آینده» قوت گرفت. این شایعات به حدی بود که اکنون پس از تایپ عبارت «ابراهیم رئیسی» در موتور جستجوی گوگل، نخستین گزینه پیشنهادی «ابراهیم رئیسی رهبری» است.

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از چهره‌های اصول‌گرایان از جمله اعضای جبهه پایداری و نیز اصول‌گرایان سنتی نسبت به ورود او به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری ابراز علاقه کرده‌اند. چشم امید آنان به رئیسی است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    شعبده بازی انتصابات فرمایشی و فرسایشی با شرکت یک مشت کلاهبردار پشمالو و فاسد و دروغگو و خایه مال شروع شد.