ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران در پی خرید کیک زرد از قزاقستان

ایران در پی خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان است اما از میان طرفین برجام بریتانیا هنوز با این اقدام موافقت نکرده. تهران همچنین با روسیه برای تولید مشترک سوخت هسته‌ای توافق کرده است.

ایران در پی خرید حدود هزارتن کیک زرد از قزاقستان است، اما بریتانیا هنوز با این مسئله موافقت نکرده‌است.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌و‌گو با ایسنا

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شنبه هفتم اسفند در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که تهران به دنبال عقد قرارداد و خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان است. او گفت که ۳۰۰ تن از این مقدار از سوی ایران به ترکیب UF6 تبدیل و دوباره به قزاقستان فروخته خواهد شد.

UF6 یا هگزافلوراید اورانیوم ترکیبی است که در غنی‌سازی اورانیوم به کار می‌رود.

به گفته صالحی، این ۹۵۰ تن در سه سال و طی سه محموله به ایران وارد می‌شود. دو محموله نخست در دو سال ۶۵۰ تن کیک زرد به ایران وارد می‌کنند و محموله سوم ۳۰۰ تنی است که ایران پس از غنی‌سازی و تبدیل به UF6 به قزاقستان بازپس خواهد فرستاد.

پس از امضای توافقنامه هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک یا برجام) بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵، تهران تعهد کرد که قسمت‌های مختلفی از برنامه اتمی خود را محدود سازد یا متوقف کند. با این حال، برجام حدی برای میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌نشده تعیین نکرده است و خرید کیک زرد از قزاقستان نقض آن محسوب نمی‌شود.

در انتظار موافقت بریتانیا

صالحی به خبرنگار ایسنا گفت که تهران برای خرید کیک زرد به کمیسیون مشترک برجام درخواست می‌فرستد و پس از موافقت اعضا اقدام به خرید آن می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادعا کرد که پنج دولت از کشورهای ۱+۵ با خرید ۹۵۰ تن اورانیوم از قزاقستان موافقت کرده‌اند، اما بریتانیا پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا نظر پیشین خود را عوض کرده و هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است.

پس از بر سر کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، انتقادها از برجام از سوی واشنگتن و نیز تل‌آویو شدت گرفته است. با این حال، بریتانیا کماکان از حفظ برجام دفاع می‌کند.

به گفته صالحی، نهایی‌شدن خرید به موافقت بریتانیا وابسته است.

نقش بیشتر روسیه

صالحی در این گفت‌و‌گو اعلام کرد که خرید کیک زرد از «چند کشور» یکی از درخواست‌های ایران از کمیسیون مشترک برجام بوده‌است.

او گفت که دو هفته پیش نیز محموله‌ای ۱۴۹ تنی کیک زرد خریداری‌شده از روسیه وارد کشور شده‌بود.

صالحی با اشاره به ۲۳۴ تن کیک زردی که در ازای واگذاری اورانیوم غنی‌سازی‌شده در اختیار قرار گرفت، مجموع ذخایر کیک زرد واردشده به ایران در یک سال اخیر را ۲۳۸ تن اعلام کرد.

او همچنین گفت که ایران پیرامون مذاکرات هسته‌ای به توافقی برای ساخت مشترک سوخت با روسیه دست یافته است. او ادعا کرد که «نقشه راه» همکاری ایران و روسیه برای ساخت سوخت هسته‌ای ترسیم شده و به تأیید مقام‌های هر دو کشور رسیده است.

پیشران هسته‌ای نظامی با سوخت ۳.۵ درصد

علی‌اکبر صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره امکان‌پذیری ساخت پیشران هسته‌ای با سوخت ۳.۵ درصد گفت که این کار امکان‌پذیر است. کارشناسان نظامی گفته‌بودند که برای ساخت پیشران هسته‌ای دریایی نیاز به اورانیومی با غلظت بالاتر وجود دارد.

علی‌اکبر صالحی اما گفت که می‌توان در پاسخ به تمدید آیسا، قانون تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا پیشران هسته‌ای را با توجه به نیاز مسئولان «کشتی‌رانی و مسئولان نظامی» با سوخت ۳.۵ درصد طراحی کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پس از تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران در پایان سال میلادی گذشته ــ قانونی که هر یک دهه تجدید می‌شود ــ دستور داده بود که ساخت پیشران هسته‌ای در دستور کار نیروهای نظامی ایران قرار بگیرد.

او بار دیگر از برجام در برابر منتقدان و «دلواپسان هسته‌ای» دفاع کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدرضا

    واقعا متاسفم براشون که در دولت قبل اورانیوم 20درصد و کیک زرد رو داشتیم خودمون میساختیم و بعدش رتبه پاسپورت ایران 87 بود نه 93 هم خونه کد خدا راه میدادن هم خونه خدا

  • Farid

    رئیس سازمان انرژی اتمی هزینه برنامه هسته ای را بین هفت تا هفت و نیم میلیارد!! دلار اعلام کرد. علی اکبر صالحی که در برنامه شبکه سه تلویزیون دولتی ایران شرکت کرده بود گفت پنج میلیارد دلار برای نیروگاه بوشهر و دو نیم میلیارد دلار برای نظنز ، اراک و غیره !! هزینه شده تا ایران به تکنولوژی هسته ای برسد!!