ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس سوریه در معرض خطر

حمله انتحاری به نیروهای ارتش اسد در حمص که بیش از ۴۰ کشته بر جای گذاشت، و بمباران متعاقب دوما، حماه و محله وعر از سوی جنگنده‌های سوری، آتش‌بس و مذاکرات صلح را به خطر انداخته‌است.

در پی حمله مرگبار بمب‌گذاران انتحاری به دو دفتر نیروهای ارتش بشار اسد در حمص و بمباران بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح اسد از سوی ارتش، آتش‌بس سوریه در معرض خطر قرار گرفته‌است.

بشار الجعفری

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دولت سوریه در مذاکرات صلح ژنو خواهان آن شده‌است که گروه‌های مخالف حاضر در مذاکرات، حمله‌های صورت‌گرفته در شهر حمص را محکوم کنند.

حملات حمص، چوب لای چرخ صلح

پیکارجویان مسلح شنبه ۲۵ فوریه در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه به دو دفتر این نیروهای امنیتی بشار اسد حمله کردند و ۴۲ تن از جمله یک افسر ارشد ارتش را به قتل رساندند.

بشار جعفری، فرستاده سوریه در سازمان ملل پس از ملاقات با استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه که حدود دو ساعت به طول انجامید، در جمع خبرنگاران گفت: «امروز آزمون [صلح] این است که مخالفان در ژنو این حمله تروریستی را محکوم کنند.»

او همچنین عربستان و ترکیه را به دلیل آنچه «حمایت مالی از تروریسم» خواند، محکوم کرد.

او گفت که دولت اسد به دنبال «نقاط اشتراک» برای پیشبرد مذاکرات است، اما نمی‌تواند با کسانی که حملات تروریستی را محکوم نمی‌کنند، مذاکره کند.

جعفری همچنین در پاسخ به سوالی درباره حفظ آتش‌بس گفت که «ما به مسیر [مذاکرات] آستانه باور داریم.»

در مذاکرات آستانه که با حضور ایران، روسیه و ترکیه در پایتخت برگزار شد، بین نیروهای اسد و برخی گروه‌های مخالف مسلح آتش‌بس برقرار شد.

استفان دی میستورا نیز این حملات را محکوم کرد و آن را تلاشی جهت شکست مذاکرات و لغو آتش‌بس دانست. او این حملات را «تروریستی» خواند.

واکنش مخالفان به درخواست «محکومیت» دمشق

تحریر الشام، یکی از ائتلاف‌های جهادی مخالف اسد که با مذاکره با دولت دمشق مخالف است، پس از حملات حمص اعلام کرد که پنج بمب‌گذار انتحاری این یورش را انجام دادند.

این ائتلاف اسلام‌گرای جهادی با اینکه آشکارا مسئولیت این عملیات انتحاری را نپذیرفت، با کلمات «الحمدالله» از این حمله‌ ستایش کرد.

بسمه قضمانی، یکی از سخنگویان «کمیته عالی مذاکرات» مخالفان اسد

تحریر الشام با ائتلاف چندین گروه جهادی از جمله جبهه فتح الشام تشکیل شد. فتح الشام پیش از این جبهه النصره نام داشت و شاخه القاعده در سوریه محسوب می‌شد. اما با تغییر نام به فتح الشام بیعت خود را با القاعده شکست.

بسمه قضمانی، یکی از سخنگویان «کمیته عالی مذاکرات» مخالفان اسد (اچ ان سی)، در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرد که گروه‌های حاضر در مذاکرات کماکان از آتش‌بس حمایت می‌کنند. او گفت که باید نسبت به تعهد دولت دمشق و نیز روسیه، متحد کلیدی اسد به آتش‌بس مشکوک بود.

همچنین ناصر الحریری، مذاکره‌کننده اصلی مخالفان پس از سخنان جعفری و در واکنش به آنها گفت که «ما تمام اعمال تروریستی صورت‌گرفته از سوی گروه‌های تروریستی را محکوم می‌کنیم. اگر عملیات حمص از سوی یکی از این گروه‌ها صورت گرفته باشد، معلوم است که پس دارم چه می‌گویم.» او رژیم اسد را به سوء استفاده از حملات حمص محکوم کرد.

کلنل فاتح حسون، یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره‌کننده مخالفان اسد اما دمشق را به انجام عملیات حمص جهت بهره‌برداری از آن در مذاکرات متهم کرد.

حملات هوایی اسد علیه مخالفان

دولت اسد پس از این حملات و در واکنش به آنها دست به حملات هوایی علیه مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح در حومه دمشق، در نزدیکی دوما زد. پیش از آن نیز جنگنده‌های ارتش سوریه به بمباران حماه پرداخته بودند.

به گزارش گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، بر اثر حملات هوایی به دوما شش تن کشته شدند و چهار عضو یک خانواده هم از پای درآمدند.

جنگنده‌های دولت اسد پس از این حملات به حومه حمص نیز یورش بردند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در بمباران محله وعر که تحت کنترل مخالفان است، ۵۰ تن زخمی شدند.

شهر حمص به‌دلیل اعتراض‌های مسالمت‌آمیز گسترده در این شهر در آغاز مخالفت‌ها با رژیم بشار اسد، از سوی مخالفان «پایتخت انقلاب» نام‌گذاری شد و در جنگ داخلی به دست شورشیان افتاد، اما به‌دلیل اهمیت استراتژیک این شهر در مرکز سوریه بیشتر محله‌های آن تقریباً سه‌سال پیش از سوی ارتش سوریه باز پس گرفته شد.

در حمص و بر اساس آتش‌بس بین دمشق و مخالفان مسلح، محله «وعر» در حومه شهر از سوی مخالفانی که «میانه‌رو» نامیده می‌شوند، کنترل می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    سانسور توهین به خواننده است در حملات حمص هم غیرنظامیان کشته شده اند از جمله کلی زن و کودک شما اشاره ای نمی کنید اما اگر حملات هوایی بشود همان ها ناگهان می شوند مخالفین و از کشتار غیرنظامیان هم گفته می شود در حملات حمس آیا غیرنظامیان توسط گروه هایی که توسط عربستان و ترکیه حمایت می شوند کشته نشده اند؟ آیا آمریکا این گروه ها را معتدل نمی داند؟ آیا در سوریه تنها تروریست ها جبهه النصره و داعش هستند؟ اگر داعش و جبهه النصره هم تابلو نمی شدند آمریکا آنها را هم میانه رو می دانست خود مقاله نویس هم این را خوب می داند.