ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان حمایت از روزنامه‌نگاران به دولت ترامپ

رابطه رئیس جمهوری آمریکا با رسانه‌های منتقد پرتنش‌تر می‌شود. بحث بر سر افشای منبع گزارش‌های انتقادی‌ست: چالشی نه چندان تازه برای آزادی بیان.

رابطه دونالد ترامپ با رسانه‌های آمریکا پرتنش‌تر شده است. او شامگاه گذشته در توئیتی اعلام کرد که در مراسم سالانه رئیس جمهوری با خبرنگاران شرکت نمی‌کند. از سوی دیگر، سازمان حمایت از روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای به دولت دونالد ترامپ نسبت به آزادی بیان در جهان هشدار داده است: چنین رفتارهای خصمانه‌ای از حکومت‌هایی مانند ترکیه، اتیوپی و ونزوئلا دعوت می‌کند که روزنامه‌نگاران را سرکوب کنند.

روزهای دشوار خبرنگاران در دوران ریاست جمهوری ترامپ

سازمان حمایت از روزنامه‌نگاران در سال ۱۹۸۱ برای حمایت از آزادی بیان در آمریکا تشکیل شده، دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد و بر فعالیت‌های روزنامه‌نگاران و آزادی بیان در آمریکا، اتحادیه اروپا، خاورمیانه، آسیای مرکزی، خاور دور و آفریقای شمالی نظارت دارد.

رب ماهونی، معاون اجرایی سازمان حمایت از روزنامه‌نگاران به گاردین گفته است:

«حملات ترامپ به رسانه‌ها به ما کمک نمی‌کند که بتوانیم کارمان را برای حمایت از آزادی رسانه‌ها در کشورهایی مانند اتیوپی، ترکیه و نزوئلا، در رویارویی با حکومت‌هایی که سکوت را به آزادی رسانه‌ها ترجیح می‌دهند پیش ببریم.»

افشای منبع، نقض آزادی بیان

برخی رسانه‌های خبری در آمریکا از دونالد ترامپ نقل کرده بودند که گفته است رسانه‌ها «دشمن مردم‌اند.»

رئیس جمهوری آمریکا اما در سخنرانی‌اش در جمع  محافظه‌کاران در گی‌لرد مریلند با تکذیب این نقل قول، یک بار دیگر رسانه‌ها را به دروغگویی و جعل خبر متهم کرد و  گفت: «از قول من نوشتند که گفته‌ام مطبوعات دشمن هستند. گفته بودم خبر دروغ دشمن ماست. اما حرف مرا تحریف کردند.»

او در این سخنرانی خواهان افشای منبع خبرها و گزارش‌ها شد: «من دشمن رسانه‌ها نیستم. از رسانه‌های غیر صادق می‌خواهم که منابع‌شان را فاش کنند.»

روزنامه‌نگاران آمریکایی اما می‌گویند افشای منبع به معنای نقض مسلم آزادی بیان و آزادی رسانه‌هاست.

قهر دولت آمریکا با رسانه‌های منتقد

هفته گذشته  دولت ترامپ به برخی رسانه‌های منتقد دولت ترامپ مانند سی ان ان، بازفید، نیویورک تایمز و پولیتیکو اجازه نداد در نشست خبری کاخ سفید شرکت کنند.  خبرنگاران آسوشیتدپرس و تایم به خاطر همبستگی با همکارانشان از شرکت در این نشست خبری خودداری کردند.

خودداری ترامپ از شرکت در مراسم سالانه رئیس جمهوری یا خبرنگاران پرده دیگری از درگیری دولت آمریکا با رسانه‌ها را آشکار می‌کند. ترامپ در توئیتی نوشته است:

«من در مراسم شام خبرنگاران کاخ سفید شرکت نخواهم کرد. لطفاً برای همه آرزوی سلامتی کنید و عصر خوبی داشته باشید».

مراسم سالانه رئیس جمهوری با خبرنگاران از سال ۱۹۲۴ تاکنون به طور منظم برگزار شده و رییس جمهوری آمریکا هم همواره در این مراسم شرکت داشته است. معرفی استعدادهای روزنامه‌نگاری در آمریکا و اختصاص بورسیه‌هایی به دانشجویان مستعد از برنامه‌های این مراسم است که در واشنگتن یک رویداد اجتماعی منحصر به فرد تلقی می‌شود و سخنرانی رئیس جمهوری هم معمولاً مهم‌ترین بخش این مراسم است.

مراسم سالانه رئیس جمهوری با خبرنگاران قرار است ۲۹ آوریل برگزار شود. اما اکنون ممکن است روزنامه‌نگاران هم این جشن را تحریم کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    امریکا دهه ها بود که فریادهایش گوش فلک را کر کرده بود اما این روزها کاخ سفید مستاجری دارد که از فرزندان موسولینی هیتلر کوبلز و همه ی متحجرین و مرتجعین است و دنیا تصور می کرد اینها را در قرن گذشته دفن کرده است اما دوباره مشاهده می کنیم که همچنان نه تنها از بگیر و ببند و تحریم ستون دموکراسی ابائی ندارد بلکه اقدام به سخیف ترین روشها برای پخش دروغ می کنند . ترامپ که تلاش دارد خودش را ناجی امریکا معرفی کند و مسئولیتهای جهانی امریکا در قبال دموکراسی را تبدیل به حمایت از دیکتاتورها و مرتجعین عرب و روس نموده است و دموکراسی را زیر پا له کرده است و بهتر است بگوئیم به لجن کشیده و آبروی امریکا را برده است تلاش دارد تا بحران اقتصادی امریکا و مصائب در پی این بحران را با همان روش قدیمی و سنتی لیبرالها یعنی سرکوب حل و فصل نماید جنگها راه بیندازد تا ته مانده ی دموکراسی را نیز به لجن بکشد ترامپ تا امریکا را تبدیل به چند کشور ننماید تا ترامپ دنیا را به آشوب نکشاند تا ترامپ بحران اقتصادی امریکا را تبدیل به معضل لاینحل ننماید تا شکافهای اجتماعی امریکا را تبدیل به دره های عمیق ننماید رها نخواهد کرد . تقویت ناسیونالیسم امریکائی سبب می شود که امریکا مجبور شود تا با بدهی های خارجی اش تسویه حساب نماید و این یعنی تبدیل دلار به یک پول بی ارزش محلی و بدهی های سالهالی اخیر امریکا این کشور را دچار ورشکستگی زود رس خواهد نمود باید گفت آقای ترامپ امروز دلار بعنوان یک کاغذ برای امریکا هزینه دارد اما به اندازه ی یک پول با ارزش در دنیا قادر است معادل ارزش سایر کالاها در گردش جهانی مشارکت کند اما سیاستهای ترامپ امریکا را مجبور خواهد ساخت تا مابه الازای آنرا بپردازد و میلیاردها بدهی واقعی به امریکا تحمیل خواهد گشت ترامپ مامور ویرانی امریکا و جهان است از اینرو باید گفت شیطان ظهور کرده است .