ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معامله پیشنهادی کردهای عراق: زمین در ازای استقلال

رهبران کردستان عراق در نظر دارند از سرزمین‌هایی که در جریان بازپس‌گیری موصل از داعش تصرف کرده‌اند، به عنوان برگ چانه‌زنی برای پیشبرد خواست استقلال استفاده کنند.

رهبران کردستان عراق در نظر دارند از سرزمینهایی که در جریان بازپس گیری موصل از داعش تصرف کرده‌اند، به عنوان برگ چانه‌زنی برای پیشبرد خواست استقلال استفاده کنند.

نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های کرد، متحد با هم در مسیر موصل

در حالی که نیروهای عراقی به پیشروی خود به سمت مناطق کلیدی تحت کنترل داعش درغرب موصل ادامه می‌دهند، توجه‌ها به سمت شمال عراق و سرنوشت آن پس از قلع و قمع گروه‌های جهادی معطوف شده است. وزیران دولت منطقه‌ای کردستان عراق بر این باور‌اَند که یکی از گزینه‌های آنها برای کسب استقلال، که آرمان کردها کردها برای دهه‌ها است، می‌تواند ارائه سرزمین‌هایی به بغداد باشد که نیروهای پیشمرگه در جنگ اخیر تصرف کرده‌اند.

خوشبین به ترامپ

فلاح مصطفی، رئیس دفتر روابط خارجه اقلیم کردستان از دفترش در اربیل می‌گوید، علی‌رغم اتحاد نیروهای پیشمرگه و سربازهای عراقی در جنگ برای بازپس‌گیریِ موصل، دومین شهر عراق، زمان آن رسیده است که کردستان به تنهایی به جلو حرکت کند.

«مهم است که حق تعیین سرنوشت و استقلال دوباره بر روی میز قرار گیرد. ما به اتمام این رابطه ناسالم (با بغداد) نیاز داریم. اکنون ما نه کاملاً با بغداد یکپارچه هستیم و نه خودمان حاکمیت و استقلال کامل داریم.»
«ضروری است که درباره آینده بغداد و اربیل گفتگو شود، مخصوصاً راجع به استقلال. اکنون زمان بحث در مورد تعیین فرمول جدیدی برای این رابطه رسیده است. چیزی که  قبلاً ما در انجام آن شکست خورده بودیم.»

دولت ترامپ ممکن است از رؤیای استقلال حمایت کند؛ این اعتقاد موجب تقویت انگیزه کردها برای اقدام در جهت استقلال بوده است. همین تازگی ریاست جمهوری کردستان، مسعود بارزانی، با «جدیت» مسأله استقلال را با معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، مایک پنس، در میان گداشته است.
فلاح مصطفی می‌گوید:

«تماس‌های مقدماتی‌ای که ما قبل، در حین و بعد از انتخابات آمریکا داشتیم دلگرم کننده بوده‌اند. ما باور داریم که این فرصت خوبی برای توسعه روابط هست. به زودی تماسهای بیشتری بین رهبران ما و رهبران آمریکایی برقرار خواهد بود. این‌ها همه دلگرم کننده است. و ما خوشبین هستیم.»

او همچین پیشنهاد داده که شنگال، محل سکنای ایزدی‌های کردزبان و دشت‌های نینوا، با ساکنان غالباً مسیحی، هر دو درنهایت به مناطقی خودگردان در کنار کردستان بدل بشوند.

پشت‌گرم به نفت و زمین

برای دولت منطقه‌ی کردستان، یک ضمانت بالقوه در کارزار جدایی از بغداد، نوار بزرگی از زمین است که نیروهای پیشمرگه از سیطره داعش آزاد کردند. مناطقی که نیروهای کرد بازپس گرفتند عبارت‌اند از بشیقه، تعداد زیادی از روستا و هزاران کیلومتر مربع از کشور که شامل قسمت بزرگی از استان کرکوک، شمال دیاله و شنگال می‌شود. در کل، کردها مناطق تحت کنترل خود را تا ۴۰درصد افزایش دادند.
مقامات نظامی کرد معتقد اند اینها مناطقی هستد که به بهای جان سربازان کرد پس گرفته شده‌اند. یک افسر کرد می‌گوید که تنها درجریان یک حمله علیه بشیقه، دژ سابق داعش، ۳۱ نفر از نیروهای پیشمرگه جان خود را از دست دادند. تا هفته پیش، در جنگ طاقت‌فرسای ۳۰ ماهه بر علیه داعش، ۱۶۸۲ نفر کشته و ۹۷۸۷ نفر زخمی شدند. وانگهی، این جنگ سنگین و شدید، عوارض و عواقب سنگینی بر دوش اقتصاد ضعیف منطقه گذاشته است.
کریم شنگالی، وزیر امور داخلی اقلیم و وزیر موقت امور نیروهای پیشمرگه می‌گوید: «جنگ هزینه بالایی دارد. باید از خانواده شهیدان حمایت کرد و مجروحان نیاز به درمان دارند.»
مسأله دیگر غنایم جنگی موصل است. با اینکه نیروهای پیشمرگه موافقت کرده‌اند که وارد شهر نشوند، کردها در ایجاد و حفظ امنیت مناطق واقع در شمال موصل نیروی مفید و مؤثر بودند، و این به نیروهای عراقی اجازه داد تا مأموریت خود را انجام دهند.
فلاح مصطفی در پاسخ به سؤال در مورد تمهیدات و برگهای مذاکره اربیل درخصوص موضوع استقلال گفت که «مسلماً» سرزمینهای تحت کنترل را باید حساب آورد:

«این مسأله مهمی است. مسئولیت، زمین، نفت، اقتصاد، فضای هوایی؛ همه این موارد باید به بحث گذارده شوند. ما می‌خواهیم مذاکرات با بغداد به شکلی صلح‌آمیز آغاز شود، به خصوص که ما همیشه با هم یک رابطه نزدیک استراتژیک داشته‌ایم.»

کابینه دولت اقلیم کردستان در مجلس آن برای ادای سوگند در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۴

داعش از بین نمی‌رود

به نظر اکثر ۵/۵ میلیون جمعیت کرد مناطق شمالی، جدا شدن از عراق باید زودتر اتفاق می‌افتاد. آنها احساس می‌کنند که دولت مرکزی عراق حتی دیگر تظاهر به رعایت حقوق کردهای ساکن شمال کشور نمی‌کند. فلاح مصطفی می‌گوید «بغداد از ما می‌خواهد تابع و مطیع باشیم. ما نمی‌توانیم چنین چیزی را قبول کنیم. تشکیل یک عراق فدرال پروژه‌ای شکست خورده است.» او اضافه می‌کند اگر بغداد از به‌رسمیت شناختن استدلالهای ما سرباز زند، ممکن است برای مشروعیت بخشیدن به کارزار استقلال، اقدام به برگزاری یک همه‌پرسی کنیم. بنا به یک همه‌پرسی غیررسمی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، ۹۹درصد از دو میلیون نفرشرکت‌کنندگان موافق استقلال بودند.
اکنون اما این موفقیت نظامی نیروهای پیشمرگه است که رهبران کردستان عراق را امیدوار به تحقق این مسأله کرده است. دونالد ترامپ –که عهد کرده داعش را در هم بکوبد— کاملاً تحت تأثیر پیروزی‌های کردهای تحت حمایت نظامی آمریکا قرار گرفته است. کردها عامل اصلی جلوگیری از پیشروی نظامی ۲۰۱۴ داعش در سراسر کشور تلقی و به این خاطر تحسین شده‌اند. دولت اقلیم کردستان اعلام کرده است که این موفقیت علی‌رغم پشتیبانی بغداد حاصل شده است.
کریم شنگالی می‌گوید:

«در دو سالی که ما با داعش در جنگ هستیم، تنها چیزی که از بغداد دریافت کردیم، مقداری مهمات بوده است. آنها هیچی به نیروهای پیشمرگه نمی‌دهند. نه حقوقشان و نه حتی خرجشان را، هیچی.»

شنگالی همچنین اخطار داده است، پس از نابودی داعش، تنش‌های میان جمعیت سنی شمال عراق و نیروهای شیعه ممکن است ادامه یابد. بسیاری از سنی‌های عراق بدواً از ورود داعش به شهرهایشان استقلال کردند، چرا که آن را نیرویی آزادی‌بخش در مقابل نیروی‌های تحت کنترل شیعیان بغداد می‌دانستند. اکنون، پس از داعش نیز، به گمان شنگالی، این دینامیسم یک شبه از بین نخواهد رفت:

«داعش به این زودی از بین نمی‌رود، قلمروشان از دست می‌رود ولی در خاطر می‌مانند. ما باید ریشه‌های ظهور داعش را حل و فصل کنیم. اگرنه، یکی دیگر می‌آید. القاعده از بین رفت، داعش آمد. داعش برود، یکی دیگر می‌آید.»

کمتر از ۱۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر در غرب دفتر شنگالی، یعنی در خط مقدم جنگ موصل، بنا به آخرین گزارش‌ها، نیروهای امنیت عراق با حمله به پدافند نیروهای جهادی از چند جبهه به پیشروی خود به سمت قلب موصول ادامه می‌دهند. با این حال، شنگالی گوشزد می‌کند این پیشروی با رسیدن جنگ به پیچ و خم‌های هزارتوی مرکز تاریخی شهر احتمالاً کند خواهد شد:

«در بخش قدیمی شهر نمی‌شود از تانک و وسائل نقلیه زرهی استفاده کرد، بنابراین نبرد خانه به خانه خواده بود. درهرحال، داعش هزاران نیروی خود را در جبهه شرقی از دست داده است. قویترین بخش از نیروها، به ویژه جنگجویان خارجی، کشته شده‌اند.»

او همچنان هشدار می‌دهد که داعش احتمالاً تاکتیک‌های کثیفی را به کار خواهد بست، مانند استفاده از ۷۵۰ هزار شهروندان غیر نظامی به عنوان سپر انسانی.
ساکنان بخش شرقی شه ر— که ماه پیش پاکسازی شد — در حال برگشتن به سر خانه و زندگی‌شان هستند. با این حال، دولت اقلیم کردستان هنوز میزبان یک میلیون و هشتصد هزار پناهنده عراقی و سوری است و از جامعه بین‌المللی درخواست حمایت فوری بشردوستانه کرده است.
شنگالی در توصیف بازدیدش از یک بیمارستان گفت:

«روی هر تخت ۴ بچه، ۳ نفر آواره، و یک محلی قرار دادند. می‌توانید ببینید که این مشکل چه فشاری روی خدمات ما گذاشته است.»

منبع: گاردین 

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    برگزاری رفراندوم برای استقلال کوردستان یک حق قانونی و دموکراتیک است و کسی نمی تواند متعرض این حق بشود. اما باید به چند مسئله توجه کرد: 1-استقلال کوردستان نباید به تورکیه میدان بدهد تا در خاک عراق حضور نظامی داشته باشد و یا احیاناً لفکاری را در بارۀ الحاق موصل در سر بپروراند. 2- استقلال کوردستان نباید باعث شود تا ایران در خاک عراق حضور نظامی داشته باشد و افکار الحاقگرانه را دربارۀ جنوب عراق در سر بپروراند. 3- بارزانی حق ندارد از مناطق مورد مناقشه چشمپوشی کند. به ویژه کرکوک و خانقین مناطق فوق العاده مهمی هستند که نباید در اختیار نیروهای غیرکورد باشند. 3- بارزانی حق ندارد به بهانۀ استقلال، نیروهای کورد مخالف را قتل عام کرده و دموکراسی را تعطیل کرده و یا دشمنی اش با پ.ک.ک را مشروع جلوه داده و فکر جنگ کورد-کورد را در سر بپروراند. 4- مسلماً دولت جمهوری کوردستان یک دولت ضعیف خواهد بود که به سمت یکی از دو قدرت منطقه یعنی ایران یا تورکیه متمایل خواهد شد. این امر نباید دستاویزی برای وابسته ساختن مجدد کوردستان باشد. 5- با همۀ این ها به نظر می رسد طرح استقلال طرحی به ضرر مردم کورد باشد و بهتر آن است که مردم کوردستان عراق با بهره گیری از دستاوردهای کوردهای سوریه در پی افزایش اختیارات منطقۀ خود و انجام تغییرات ساختار یتر و عمیق تری باشند. به نظر نمی رسد جداشدن کوردستان از عراق دردی از مسئلۀ کورد دوا کند و حتی ممکن است کوردهای بخش های دیگر کوردستان را در برابر اقلیم متحد کند.

  • سپهر

    بسیاری از سنی‌های عراق بدواً از ورود داعش به شهرهایشان "استقبال"کردند . لطفا اصلاح شود . جالبه آمریکا جدایی کریمه از اوکراین رو به رسمیت نمیشناخت چون تحت نظر دولت رسمی اوکراین نبود اما الان میلیارد ها دلار در کردستان سرمایه گذاری و هزینه کرده و مدام از تجزیه طلب ها هر طور که بتونه حمایت میکنه . مردم عراق و اقلیم کردستان خودشون باید تصمیم بگیرند

  • کاوه آهنگ

    بلکه راه درستش: اتحاد، تشکیل شورای رهبری واحد از نمایندگان همه اقوام، گروه های زبانی، اقلیت های دگرباش و دگراندیش و زن و مرد.. است. تشکیل یک دولت وحدت ملی، نهادهای مشترک ارتش ملی آزادی بخش، البته عدم پرهیز از جنگ درون شهری تا فجایع سوریه تکرار نشود، دولت و پلیس ملی و ارتش آزادی بخش برای پس به ثمر رسیدن انقلاب دموکراتیک است تا نظم و امنیت برقرار شود. وگرنه اگر بدون برنامه و بدون شواری ملی و دولت وحدت ملی و پلیس و ارتش آزادی بخش قیام وشورش علیه دیکتاتوری شود، نتیجه اش مثل عراق/افغانستان/لیبی/سودان جنوبی/سوریه خواهد شد/ در نظام سکولار/لیبرال دمکراسی همه به حقوقشان می رسند اعم اکثریت و اقلیت که معنی واقعی کلمه دمکراسی است یعنی رضایت عمومی بر ااس منافع قابل دسترس حداقلی و نه حداکثری آرمانی-خیالی!/ ایران کشوری کم نظیر است که نمونه اش در جهان انگشت شمار است/ ساختن دوباره چنین کشوری تقریبا محال است . پس نباید اجازه داد تجزیه شود تا جایی جان در بدن داریم/ حقوق اقلیت های قومی و مذهبی را می شود در سیستم فدرال شهرستانی (کانتونی) به دست آورد. کانتون هایی دارای پارلمان و دولت محلی دارند که مدیریت اقتصادی منطقه خود دارند ولی در امور امنیتی و نظامی و قضایی در چاچوب کشوری عمل کنند.

  • کاوه آهنگ

    سودان جنوبی، یکی از چند تجربه همیشه در حال تکرار تجزیه طلبی در جهان غقب مانده است/ سودان جنوب یها که عمدتا غیر مسلمان و غیر عرب زبان وبدند/ ولی از تنوع قومی و ایینی فراوانی بودند اتفاق از نعمت/رانت نفت هم برخودار بودند، در سرشاخه های نیل هم بودند و مناطق وسیع بارانی و جنگلی هم داشتند و زمین های حاصل خیز کشاورزی! ولی به دریا راه ندارند! ولی این جدایی طلبی، این همه فور نعمت خدادای، موجب رهایی آنها از فقر و بیکار یو بی عدالتی نشد/ موجب رسیدن به دمکراسی نشد. این درسی است برای انها فریب تفرقه افکنان خواهان مذهبی و تجزیه طلبان قوم گرایان منطقه ما که می خواهند مثلا کشور مهن و باسابقه فرهنگی و تمدنی کم نظیرش تجزیه کنند. به هوش باشید راه نجات و رسیدن آزادی، عدالت، برابری، دمکراسی، سعادت، تجزیه طلبی نیست.

  • کاوه آهنگ

    به کامنت ها این مطالب توجه کنید https://www.radiozamaneh.com/324343 https://www.radiozamaneh.com/327444

  • علیرضا

    امروز تجزیه کردستان از عراق فردا تجزیه کردستان... بارزانی! شما فقط یک مهره اید برای پیشبرد اهداف یکسری دولت غربی

  • ح - م

    بعد از موصل عراقی های شیعه دماری از کردها در اوند که تا کنون سابقه نداشته است . بعد از موصل نوبت کرکوک خواهد بود .