ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: حرف فرهادی سخن ماست

محمدجواد ظریف از شرکت نکردن اصغر فرهادی و دیگر دست‌اندرکاران فیلم «فروشنده» در مراسم اسکار حمایت کرده و از این طریق به تبلیغ سیاست خارجی جمهوری اسلامی پرداخته است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از آن‌که از موفقیت فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در هشتادو‌نهمین دوره اسکار اطلاع داشته باشد در نوشته کوتاهی دلایل شرکت نکردن دست‌اندرکاران این فیلم در مراسم اسکار را همان مواضع جمهوری اسلامی دانست و گفت ایران نقشی در بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نداشته است.

محمدجواد ظریف: جمهوری اسلامی ایران تمام همت خود را به کار بسته تا بحران‌های منطقه‌ای را که نقشی در پیدایش آن‌ها نداشته، بی‌اثر کند.

در یادداشت محمدجواد ظریف که در شماره دوشنبه ۹ اسفند روزنامه ایران با عنوان «حرف فرهادی سخن ماست» به چاپ رسیده، آمده است: «در حالی‌ که جمهوری اسلامی ایران تمام همت خود را به کار بسته تا بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را که نقشی در پیدایش آن‌ها نداشته، بی‌اثر و بر اهمیت تلاش‌های بیشتر در ایجاد صلح تأکید کند، دولت جدید ایالات متحده آمریکا دست به اقداماتی غیرعقلانی نظیر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به این کشور زده که اگر چه فعلاً ناکام مانده و متوقف شده است اما تصمیماتی از این قبیل تنها به ایجاد چالش‌ها و بحران‌های تازه دامن خواهد زد.»

اصغر فرهادی، کارگردان سینمای ایران که فیلم اخیرش «فروشنده» برنده بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار شده است، چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهد کرد. او این تصمیم را در اعتراض به دستور مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور از جمله ایرانیان به آمریکا گرفت. پیش از او ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم «فروشنده» هم همین تصمیم را گرفت و در نهایت تهیه‌کننده فرانسوی فیلم، الکساندر ماله- گی نیز اعلام کرد که در همبستگی با اصغر فرهادی در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد و هیچ‌کدام از دست‌اندرکاران فیلم نیز به مراسم نخواهند رفت. در پی آن اصغر فرهادی، انوشه انصاری که به‌عنوان اولین گردشگر فضایی زن شناخته شده و فیروز نادری، مدیر پیشین سیستم‌های اکتشاف خورشیدی در ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، را به‌عنوان نمایندگان خود در مراسم اسکار معرفی کرد.

وزیر خارجه ایران با بیان این‌که «علاوه بر دیپلمات‌های کشور نقش هنر و رسالت واقعی هنرمندان را هم نباید در تحکیم و تقویت دوستی میان ملت‌ها فراموش کرد»، افزوده است: «آن‌ها همان حرفی را زدند که سخن ماست و آن‌ هم جست‌وجوی صلح و نفرت از کینه‌توزی و جنگ‌افروزی است.»

محمدجواد ظریف در پایان یادداشت خود آورده است: «آن‌ها با اطمینان و ایمان ادعاهای گزاف دولت آمریکا را برای بسیاری از مردم جهان روشن کردند که این دستاورد کمی نیست.»

اصغر فرهادی در پیامی که به‌مناسبت دریافت جایزه اسکار به مراسم فرستاده بود نوشته بود: «تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.»

او گفته بود که سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان «کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اصغری

    حالا باز کف بزنید بالا پایین بپرید عین بچه‌های ۴ ساله.

  • مومن

    افاضات آقا ظریف حکایت " از آب گل آلود ماهی گرفتن است " جمهوری بیمار وبی عار بی خاصیت و بی مسمای شما جز " شرم وخجلت و جنایت و رو سیاهی" هیچ حرف مثبت و سازنده و تازه ای برای گفتن در جهان امروز ندارد ​.