ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به اسکار دوم اصغر فرهادی

اهدای دومین جایزه اسکار به فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی بسیار پر بازتاب بوده و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران به اهدای این جایزه واکنش نشان دادند.

اهدای دومین جایزه اسکار به نماینده سینمای ایران، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، بسیار پر بازتاب بوده و شخصیت‌های سیاسی فرهنگی ایران در کنار کاربران شبکه‌های اجتماعی به اهدای این جایزه واکنش نشان دادند.

خانم انوشه انصاری در حال دریافت جایزه اسکار به نیابت از اصغر فرهادی
خانم انوشه انصاری در حال دریافت جایزه اسکار به نیابت از اصغر فرهادی

صفحه فارسی توییتر  وزارت امور خارجه آمریکا در توییتری نوشته: «کسب اسکار بهترین فیلم خارجی توسط فیلم فروشنده در مراسم جوایز اسکار را به آقای اصغر فرهادی، دست اندرکاران این فیلم و مردم ایران تبریک می‌گوییم.»

جواد مجابی، شاعر و نویسنده هم در پیامی به اصغر فرهادی، دریافت این جایزه را به او تبریک گفته است. جواد مجابی در پپام خود نوشته: «در این شرایط دشوار، از خشونت و تبعیض فرهنگی و اجتماعی رایج زمانه پرده برگرفتی و نشان دادی که فرهنگ مردم ایران در راستای عقلانیت مدرن معاصر، بر مدارا و عشق و زیبایی استوار است و به یگانگی انسانی بر این سیاره می‌اندیشد و می‌کوشد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • porsesh

    یعنی میگی باید فیلم بسازند که درد پیرمردهای متجاوز و سیری ناپذیر رو بگن؟ مثلا چرا زن جوانی خودش رو در دسترس مرد پیری قرار نمیده؟!! هه. چرا برای سرکوبهای جنسی زنان در سنین مختلف فیلمی نسازند؟ چرا در مورد نگاه ابزاری و جنسی به زنان و دنیای تیره و تاریک روسپی گری فیلم نسازند؟ تا کجا باید در مورد مردها و مردانگی و مردسالاری فیلم ساخت؟

  • صادق پویان

    هم شرکت نکرده و هم جایزه را گرفته. یادش بخیر ژان پل سارتر که جایزه ادبی نوبل را به عنوان اعتراض نگرفت و نه خودش و نه نماینده اش در مراسم اصلاً حضور نیافتند. هرگز وجود حاضر و غایب شنیده ای؟ این حضور بواسطه و پیام ناتمام به هیچ وجه هوشمندانه که هیچ ، دردمندانه هم نبود. بغل دستت ناگهان شصت و اندی حساب بانکی به اسم شخص رییس قوۀ قضاییه کشف می شود و اعتراض نمی کنی ، اما به حکم رییس جمهور منتخبی که نقض آن بدست یک قاضی معمولی کاشف از قانونمندی بی چون و چرا و ستودنی است ، معترض می شوی؟ بغل دستت آرش صادقی به خاطر داستان منتشر نشدۀ همسرش در اثر اعتصاب غذا خون بالا می آورد، یک میلیون نخل در هورالعظیم خوزستان خشک می شوند و نسل ده ها نوع آبزی نابود می شود و آب سد گتوند کوه نمک گچساران را در آب کشاورزان زحمتکش جاری می کند و کشور را در سراشیب یک فاجعۀ برگشت ناپذیر زیست محیطی قرار می دهد و احساس هنرمندانۀ شما چندان جریحه دار نمی شود که یک زمزمۀ مخالف سر دهد و آن وقت به ممنوعیت ورود پولداران چند کشور به آمریکا معترض می شوی؟ به این می گویند ایدئولوژی بی خطرسازی واژه ها. آیا بهتر نبود جایزه را اصلاً نمی گرفتی تا غیبتت حضور بیش تری می یافت و همچنین تفسیرپذیر تر می شد، همچون غیبت شهر و پولیس و پولیتیکا در فیلم هایت؟

  • faryad

    هفتم اسفند ۹۵، کیوان کریمی فیلمساز سرشناس زندانی در بند هشت زندان اوین با ورود چند زندانی عادی به اتاقش بدون مقدمه و بدون دلیل مشخصی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. “این زندانیان بدون هیچ دلیلی وارد اتاق کیوان شدند. اصطلاحا به او گیر داده و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این زندانیان در ضربات خود به پای راست کیوان نیز آسیب رسانده اند. این موضوع باعث تشدید مشکل ساق پای او که قبلا عمل جراحی شده و باز هم نیاز به عمل جراحی داشت، شده است.” “پزشک بهداری، به دلیل صدمه به پای راستش، برای او اعزام به بیمارستان نوشت. اما مسئولین زندان از اعزام او به دلیل نپوشیدن لباس آلوده زندان، ممانعت بعمل آوردند.”. شامگاه دوم اسفندماه، در اتفاقی مشابه، مهدی رجبیان موسیقیدان زندانی در بند هفت زندان اوین توسط عده ای از زندانیان به شیوه ای مشابه مورد ضرب و شتم قرار گرفت به نحوی که گونه وی دچار پارگی شد. درپی این اتفاق، حدود ۱۲ نفر از زندانیان سیاسی این بند با مراجعه به افسرنگهبانی اعلام کردند در صورت عدم رسیدگی و تداوم این وضعیت دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

  • neda

    آقای فرهادی! مرگ خوب است فقط برای وطن؟ ....... نمی خواهم آقای فرهادی را متهم به حمایت از روش های ضد آمریکایی جمهوری اسلامی کنم. انتظاری هم نیست که یک هنرمند حتماً مخالفت خود را نسبت به حکومتی دیکتاتوری که همواره زندان و شکنجه را به همراه دارد اعلام کند، اما این پرسش برایم وجود دارد که چطور آقای فرهادی طی این همه رفت و آمد به خارج هیچ اعتراض، هر اندازه کوچک، و حتی هیچ سخنی در ارتباط با تبعيض و سانسور و شکستن ارزش های انسانی در محدوده ی هنرمندان و فیلمسازان کشوری که تابعیت آن را دارد نکرده است؟ چگونه است که تا کنون از تربیون هایی جهانی که در اختیار دارد نگفته است که زنان هنرپیشه ی ايرانی، حتی هنگام ظاهر شدن در نقش دختر و خواهر و مادر و همسر، ناچارند «حجاب سیاسی جمهوری اسلامی» ( و نه حجاب اسلامی) را داشته باشند؟ چرا اگر ایشان به تعهد یک هنرمند باور دارد حتی یکبار هم نپرسيده است که چرا هنرمندان آواز خوان زن ایرانی چهل سال است اجازه ی خواندن ندارند و بیشترشان چون پرندگان در قفس در کنج خانه هاشان نشسته اند؟ چرا درباره ی سانسور مذهبی، جنسیتی، فرهنگی در فیلم ها و کتاب های ادبی (و نه سیاسی) سخنی نگفته اند؟ کاش ایشان هم، چون کیا رستمی، هنرمند بزرگ جهانی ایران، در مقابل همه چیز ساکت می شد و تعهدات هنرمندانه اش را در آثارش نشان می داد. اما ایشان (که يکباره خود را وسط معرکه ی سیاست انداخته و نخست اعلام می کند که «به دلیل سیاست های مهاجرتی ترامپ در مراسم اسکار شرکت نمی کند»، و حالا سخن از «تعصبات ناسیونالیستی در کشور آمریکا» می گوید و خیال اش هم راحت است که صفحات روزنامه های دولتی ایرانی - که در بيان هر کلمه ی سياسی سانسور می شوند - گفته ها و عکس های ایشان را منتشر می کنند) آيا بهتر نبود که کلامی هم درباره ی وضعیت تاثرانگیز هنرمندان و نویسندگان و هموطنان رنج دیده ی زادگاهش می گفت؟ ...... شکوه ميرزادگی

  • افرا

    فیلم شایسته این همه توجه نبود.

  • آهنگر بی کاوه

    من تا امروز فیلم ندیدم/ راستش یک نسخه دانلودی اش را هفته داشتم/ بعد گرفتن اسکار بالاخره رغبت پیدا کردم ببینم/ وسطهای فیلک زدم جلو از بس حوصله ام سر رفت/ البته من شخصا مدتهاست ازبس مصیب و بیپارگی کشیدم زیاد فیلم های غمناک و به اصطلاح نوآر (سیاه) حال نمی کنم ببینم! فرونشده فیلی متوسط است/ این بالاترنی ارفقی است که کسی کرد این روزها نان شهرتش می خورد /حدایی از ازسیسمین و چند فیلم دیگرش دیدم/ تازه می فهمم فروش بالای فروشنده بیشتر به خاطر شهترت کاگردان است./ اما اینها نگفتم که مثلا علیه او باشم و طرفدار رژیم استبدادی و ظالم و فاسد ولایی و سپاهی و مزدورانش/ این فیلم ها و جایزه همگی در خدمت تبلیغات نظام استبدادی هستند/ فیلم هایی خنثی در برابر نظام استبدادی که با طرح چند معضل اجتماعی ان خودسانسورانه هیچگاه به ریشه معضلات نمی پردازد. ریشه معضلات اول دین خویی/دین زدگی جامعه ایارن است/ تحقیر روابط جنسی خارج شرع اسلامی! نقض حریم خصوصی/ تحقیر مردهایی که از لدذت جنسی محرومند/ مردهایی که خودم کمابیش رنج تنهای و بی یار و بی همسری کشیده ام/ من با روسپی ها سرو کار داشته ام/ می دانم چگونه تیغ می زنند و میدانم خئودشان هم قربانی اند وقربانی می یگرند! این فیلم یک درصد از عمق فاجعه محرومیت جنسی/ دردهای مشترک روسپی ها و مشتریانش/ دردهای تنهایی مردهای مجرد را نمی گیود/ من خییل برایم سخت است عمق فاجعه در مخدودیت کلمات بگیوم/ رادیوزمانه سایتی است که خلی مدار می کند ولی می ترسم باز حذف شود کامنتم/ من سالهاست در این سایت درباره فجایع سرکوب جنس یو ازار دگرباشن نوشتم و حتی انتقاد بهم شده/ فروشنده ارزش هیچ جایزه ای ندارد/ چون نه معضلی می شگافد و نه گره باز می کند و نه افشاگری می کند/ نمی دانم اسکار چه قد رارزش هنری دارد/ ولی قطعا ییک از بدترنی اهدایهای سیاسی اش انجام داد!

  • حسین

    مردم ایران روی گنج خدادادی نشسته اند اما این حکومت اشغالگر پول و سرمایه شان را در سوریه و یمن و لبنان و عراق و سودان و دهها جای دیگر خرج کارهای تروریستی میکند که نتیجه اش کلیه فروشی و ناموس فروشی و گور خواب شدن شهروندان ایرانی است. در زندانهایش به زن و مرد تجاوز می‌شود و خیلی از زندانی ها از شرم و ناراحتی مجبور به خودکشی میشوند.حالا در مراسم به این مهمی که همه دنیا دارند تماشا میکنند به جای اشاره به این همه ظلم و جنایت در این کشور بلا زده آقای ترامپ به دلیل سیاست های مهاجرتی کشورش مورد انتقاد و اعتراض و تحریم فرهادی قرار میگیرد. افراد زرنگی چون فرهادی میخواهند امکانات داخلی و خارجی را با هم داشته باشند که تا کنون هم موفق بوده اند.

  • porsesh

    اصغر حق فیلم تونی اردمن رو خورد.حالم از این جایزه سیاسی بهم خورد.اصغر هم دیگه خیلی تکراری شده

  • Farid

    حتی در سی ان ان گفته شد که بار سیاسی در مراسم اسکار کم بود غیر از تحریم عجیب کارگردان ایرانی!

  • سپیده

    طاعون جمهوری پلید اسلامی آنچنان ریشه دوانده که از ترس آن حتی کسانی که در خارج ایران هستند هم جرات ابراز حقایق اسف بار آنچه در این کشور میگذرد را ندارند. این دو نماینده فرهادی اگر واقعا وطن پرست هستند باید حتی با گوشه و کنایه هم که شده غیر از حمله به ترامپ به تروریست های چپاول گر و اشغالگر وطن شان هم اعتراض میکردند.درد مردم داخل این زندان سفر به امریکا نیست که از آن محروم بشوند یا نشوند بلکه سیر کردن شکم خود و افراد خانواده شان و قرار داشتن در زیر خط فقر اعلام شده خود همین غارتگران است.