ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان در اتریش اجازه تبلیغ به سود تغییر قانون اساسی را ندارد

در حالی‌که در آلمان بحث بر سر آمدن اردوغان و تبلیغ احتمالی او برای جمع‌آوری رأی ترک‌های ساکن آلمان در همه‌پرسی قانون اساسی هنوز ادامه دارد، اتریش گفته است مانع از این کار خواهد شد.

دولت اتریش اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌تواند به اتریش سفر کند اما نمی‌تواند در ارتباط با همه‌پرسی درباره تغییرات قانون اساسی ترکیه در اتریش تبلیغ کند.

سفر رجب طیب اردوغان به اروپا و احتمالاً اتریش و آلمان مسئله‌ساز شده است.

سباستیان کورتس، وزیر امور خارجه اتریش روز دوشنبه ۲۷ فوریه / ۹ اسفند در صفحه فیس‌بوک خود نوشت، رجب طیب اردوغان برای دیدار رسمی می‌تواند به اروپا و اتریش بیاید «اما کارزار همه‌پرسی ترکیه را نمی‌تواند با خود به اتریش بیاورد.»

کورتس افزود مراسمی با حضور اردوغان در اتریش، پیش از برگزاری همه‌پرسی درباره تغییر قانون اساسی ترکیه «تنش» در بین جامعه ترک‌های ساکن اتریش را تشدید خواهد کرد.

کمیسیون انتخابات ترکیه اعلام کرده است که همه‌پرسی تغییر قانون اساسی این کشور ۱۶ آوریل سال ۲۰۱۷ برابر با ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

در اتریش حدود ۳۶۰ هزار نفر ترک‌تبار زندگی می‌کنند که ۱۱۷ هزار نفر آن‌ها تابعیت ترکیه را دارند.

وزیر خارجه اتریش در حالی با تبلیغات در مورد همه‌پرسی ترکیه مخالفت کرده که بن‌علی ییلدریم، چندی پیش در نیمه ماه فوریه در شهر اوبرهاوزن آلمان در یک مراسم بزرگ با حضور ترک‌های مقیم آلمان از تغییرات در قانون اساسی دفاع کرد. ییلدیریم اعلام کرد که اردوغان نیز می‌خواهد به اروپا سفر کرده و درباره تغییرات قاون اساسی صحبت کند. نخست‌وزیر ترکیه اما نگفت اردوغان به کدام کشورها خواهد رفت.

روابط ترکیه و اتریش از زمان کودتای نافرجام ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ در ترکیه پُرتنش بوده است. الکساندر فان در بلن، رئیس جمهوری جدید اتریش در آغاز سال نو میلادی از تحولات ترکیه پس از کودتا در زمینه‌های حاکمیت قانون، دموکراسی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی انتقاد کرده بود.

در نیمه ماه دسامبر ۲۰۱۶ نیز وین درخواست توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را مطرح کرده بود.

بر اساس تغییرات قانون اساسی ترکیه مقام نخست‌وزیری حذف خواهد شد و مقام ریاست‌جمهوری از یک مقام تشریفاتی به اصلی‌ترین مقام اجرایی کشور تغییر خواهد یافت. همچنین یک یا حتی چندین معاون اول به سمت‌های کابینه دولتی اضافه می‌شود.

نزدیک به یک ماه پیش، پارلمان ترکیه با ۳۳۹ رأی موافق به تمام پیشنهادهای دولت برای تغییر قانون اساسی رأی مثبت داد.

مقاومت در آلمان

پس از سخنرانی بن‌علی ییلدریم در اوبرهاوزن مخالفت‌ها در آلمان نیز با حضور رجب طیب اردوغان در این کشور و تبلیغ او برای شرکت در همه‌پرسی قانون اساسی بیشتر می‌شود. جم اوزدمیر، رهبر ترک‌تبار حزب سبزهای آلمان گفته است که دولت باید اردوغان را روشن کند که پیش از برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه از او استقبال نمی‌کند.

رالف یه‌گر، وزیر داخلی استان نورد راین وست‌فالن آلمان از حزب سوسیال دمکرات نیز گفته است: «این وظیفه دولت فدرال است که نسبت به چنین اقدامی نگرانی نشان دهد و نگذارد مراسمی از این دست نه در استان و نه در جای دیگری از کشور برگزار شود.»

مارتین شولتس، کاندیدای حزب سوسیال دمکرات آلمان برای صدراعظمی این کشور نیز از نظر رالف یه‌گر حمایت کرده است. شولتس ضمن اعلام این‌که از اردوغان همچون رهبران دیگر کشورهای دوست استقبال شود، از ایستادگی بر اصول دمکراتیک در همکاری‌های مشترک و حاکمیت قوانین دمکراتیک «بدون اما و اگر» سخن گفته است.

در آلمان از روزها پیش بحث‌هایی در این زمینه در گرفته است. مخالفان معتقدند اگر رئیس جمهوری ترکیه برای تبلیغ دیدگاه‌های سیاسی خود به این کشور سفر کند، ناآرامی و اختلافات داخلی ترکیه را نیز به آلمان خواهد کشاند.

حدود ۵. ۱ میلیون شهروند ترکیه‌ای واجد شرایط شرکت در همه‌پرسی و انتخابات در آلمان زندگی می‌کنند و اردوغان به رأی ترک‌های ساکن آلمان امید بسته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود کریمی زاده

    این در حالی میباشد که وزیر امور خارجه اتریش با افکار شدید راسیستی خودش علیه پناهندگان و مهاجرین قوانین تازه پیشنهاد داده است این نظر وزیر امور خارجه همنه از منظر دمکراسی گرایانه بلکه از منظر نژادپرستانه میباشد