ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد اسرائیل به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ائتلاف نظامی علیه ایران

ناتوی عربی علیه ایران فکر و طرح تازه‌ای نیست. آنچه که تازگی دارد: تمایل اسرائیل به عضویت در این پیمان نظامی علیه گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه.

اسرائیل به عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس پیشنهاد داده است که برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه  بر اساس «ناتو» یک ائتلاف نظامی تشکیل دهند.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی‌زبان «دی ولت» گفته است: «وقتش رسیده که یک ائتلاف نظامی با قدرت‌های خاورمیانه علیه ایران تشکیل دهیم. دولت‌های سنی میانه‌رو مثل پادشاهی عربستان سعودی می‌دانند که اسرائیل، یهودیت یا حتی صهیونیسم بزرگ‌ترین خطر در خاورمیانه نیست.»

لیبرمن در این گفت‌وگو علاوه بر عربستان سعودی از کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس هم به عنوان کشورهای سنی‌مذهب میانه‌رو یاد کرده است.

به گفته او برای تشکیل ائتلاف نظامی علیه ایران «مهم نیست که کشورهای عضو مسلمان، مسیحی یا یهودی» باشند.

نخستین بار «وال استریت ژورنال» خبر داده بود که دولت دونالد ترامپ مشغول مذاکره برای تشکیل یک ائتلاف نظامی از کشورهای سنی‌ خاورمیانه است. در این گزارش این احتمال مطرح شده بود که کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، قطر، اردن و کویت در این ائتلاف شرکت داشته باشند. اکنون اسرائیل هم برای شرکت در ائتلاف نظامی علیه ایران اعلام آمادگی کرده است.

در کنفرانس امنیتی مونیخ مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا،عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی و آویگدر لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در سخنرانی‌های جداگانه‌ای از ایران به عنوان مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان یاد کرده بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز پیشتر از هماهنگی تل‌آویو با برخی کشورهای عربی حوزه خلیح فارس برای مقابله با تهدید ایران سخن گفته‌ بود.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم ایران را به فرقه‌گرایی و دخالت در امور داخلی سوریه و عراق متهم کرده و تلویحاً از همکاری با اسرائیل استقبال کرده است.

«عربستان روش دیگری در پیش گیرد»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۷ بهمن به عمان و سپس به کویت سفر کرد. این نخستین سفر حسن روحانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی، سه‌شنبه  ۱۰ اسفند با اشاره به سفر روحانی به عمان و کویت گفت: «دولت ایران علاقمند است که روابط‌مان با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان منطقه در بالاترین سطح باشد.»

او به رابطه ایران و عربستان سعودی نیز اشاره کرد و گفت: «متأسفانه عدم حل مشکلات منطقه‌ای باعث شده که در برخی کشورهای اسلامی همواره شاهد کشتار و خونریزی باشیم. در همین زمینه ایران علاقمند است تا این مسائل در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر به سرعت حل شود.»

جهانگیری بدون آنکه به احتمال تشکیل ناتوی عربی علیه ایران اشاره کند، گفت: «حدود عربستان و دیگران در منطقه این نیست که با ایران وارد تنش شوند. متأسفانه در برخی کشورها از جمله عربستان گروه‌های تازه‌کار که روی کار آمده‌اند و حد و حدود و تاریخ و جغرافیا را نمی‌دانند، حرف‌هایی می‌زنند که به مصلحت‌شان نیست. با این وجود ایران با بزرگواری از آن‌ها عبور می‌کند چراکه قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود. امیدواریم که آن‌ها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند.»

بعد از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مخالف دولت عربستان و به آتش کشیدن و غارت سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به این رویداد، رابطه عربستان با ایران بیش از پیش رو به تیرگی گذاشت، تا اینکه سرانجام عربستان سعودی و بحرین رابطه‌شان را با ایران قطع کردند.

شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطع‌نامه‌ای حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد را محکوم کرده بود و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از عربستان حمایت کرده بودند. حمایت ایران از شیعیان حوثی در یمن نیز به این اختلافات دامن زده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عاطفه

    هزار ماشالله به مهرزاد عزیز و تمیز.

  • مهرزاد

    بدبختانه کثیف ترین کشورهای دنیا همسایه ایرانن. بدترین و منبع کثافت و نجاست دنیا که عربستانه و بعد از اون ترکیه و روسیه هم در طول تاریخ بیشترین ضررهارو به ایران و ایرانی زدن. اگه این رژیم نکبت اسلامی نبود، اسرائیل می تونست بهترین متحد ایران باشه. هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی و هم این که مشترکات تاریخی زیادی داریم و اونا هم مثل ما وسط یه مشت کشور کثیف عربی گیر افتادن.اگه ما یه دیپلماسی قوی داشتیم اسرائیل که همواره از پشتیبانی آمریکا برخورداره برای ما یه اهرم فشار در برابر اعراب بود. مطمئنا بعد از سرنگونی این رژیم همین اتفاقم میوفته

  • farsi

    نتیجه اعمال نابخردانه ولی فقیه و اراذل و اوباششان. دشمن تراشی برای ایرانیان. ولی فقیه و اسلام و تفکرات کومونیستی ضرر پشت ضرر برای ایران به همراه آورده اند

  • داریوش

    ما ایرانیان در طول تاریخ جز حمله و جنگ چیزی از همسایگانمان ندیده ایم. اگر این بار جنگی در بگیرد و اگر در آن جنگ توان رویارویی نداشته باشیم فاتحه ایران برای همیشه خوانده خواهد شد. ایران یکپارچه را به هر قیمتی باید نگاه داشت. در وهله نخست باید با کوشش های دیپلماتیک نقشه های اتحاد شوم عربستان ـ اسرائیل ـ ترکیه را بر هم زد. اما همزمان نیروهای میهن دوست می بایست توان رزمی خود را افزایش دهند.

  • ح

    کشورهای عربی میانه رو: عربستان!!!!!! لیبرمن:شخص میانه رو!!!!!!!!!! تعریف میانه رو واقعن متفاوت شده است

  • محمد

    خخخخ از این۶ تا کشور ۳ تاشون تو کمتر از ۱ ساعت نابود میشن ۳ تای دیگه هم از نظرِ قدرت نظامی هیچ شانسی در مقابل ایران ندارن خودشونم این رو میدونن اما چون *** هستن تو توهم بسر میبرن