ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض به ساخت آرامگاه «شهدای گمنام» در حریم پاسارگاد

محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ساخت آرامگاه «شهدای گمنام» در حریم مجموعه تاریخی پاسارگاد انتقاد کرد. این آرامگاه در حریم درجه دو پاسارگاد ساخته می‌شود.

محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ساخت آرامگاه «شهدای گمنام» در حریم مجموعه تاریخی پاسارگاد انتقاد کرد.

ساخت آرامگاه «شهدای گمنام» در حریم درجه دو مجموعه تاریخی پاسارگاد به مراحل اجرایی رسیده است.

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، محمد بهشتی در این‌باره گفت: «تدفین شهدای گمنام در نقاط شاخص که خود شناخته‌شده‌ هستند و هویت تاریخی دارند، احترام به شهدای گمنام نیست.»

او ضمن این‌که احتمال داد چنین اقدامی در ثبت جهانی پاسارگاد خلل ایجاد کند، افزود: «دلیل ندارد بخواهیم چیزهایی که خود واجد ارزش هستند را به رخ جاهایی که ارزش متفاوتی دارند، بکشیم.»

روز یکشنبه ۸ اسفند سایت خبرآنلاین نوشت ساخت آرامگاه جدید برای «شهدای گمنام» از سوی شهرداری و شورای شهر پاسارگاد به مراحل اجرایی رسیده است. این در حالی است که مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفته است که از همه چیز بی‌خبر است و اطلاعی در مورد این اقدامات ندارد.

حمید فدایی، مدیر پایگاه پاسارگاد نیز در این‌باره گفته است طرح ساخت آرامگاه در حریم درجه دو پاسارگاد مدت‌هاست که از سوی مسئولان شهری پاسارگاد مطرح است و اکنون در حال اجرایی شدن است.

او گفت قرار است ارتفاع و مصالحی که به کار می‌برند، طبق ضوابط و قوانین میراث ‌فرهنگی باشد اما از آن‌جا که پاسارگاد ثبت میراث‌ جهانی است ضوابط و قوانینی دارد که اگر رعایت نشوند امکان خارج کردن آن از فهرست میراث ‌جهانی وجود دارد.

مجموعه تاریخی پاسارگاد، دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش، باغ پادشاهی پاسارگاد (کهن‌ترین چهارباغ ایرانی)، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در نشست یونسکو در چین با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    اعده ای ادم دیوانه میخواهند تاریخ ایران ازبین ببرند.

  • haron

    «دلیل ندارد بخواهیم چیزهایی که خود واجد ارزش هستند را به رخ جاهایی که ارزش متفاوتی دارند، بکشیم این شیطان صفت ها میخواهند به بهانه اینکه برای کوروش میان و جشن برگزار میکنن پرچم علم کنند که مردم به اررزش های مسخره حکومت خودشون و ... توهین میکنند مثل اون چیزی که تو 88 گفتن اینا بی احترامی کردن اینا دوس دارن تو رو موج ملت سوار شن و بگن همه متحد کوروش با شماها و امثال شماها خیلی فرق داره دستمال به دست ها شما شهدا آیا بخاطر خدا شهید شدید؟ یا بخاطر اون کسی که بهش میگید خمینی یا خامنه ای؟ اگر بخاطر این دوتا رفتید و به خاطر این ها رفتید اشتباه این انسان ها بعد رفتن شما انسان های بی گناه رو کشتن و هر کاری شما کردید هیچ و پوچ ولی کوروش کاری کرد که همه براش احترام قایل بشن