ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلاسکو پس از چهل روز: بازماندگان هنوز سرگردانند

خانواده‌های قربانیان می‌گویند بدون درآمد مانده‌اند. کسبه پلاسکو هم امیدی ندارند پیش از عید بتوانند کسب و کار خود را در محل جدید از سر بگیرند.

روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند مراسم چهلم قربانیان آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو برگزار شد. خانواده‌های قربانیان آتش‌سوزی پلاسکو در این روز به رسانه‌ها گفتند هنوز مستمری آنان پرداخت نشده و با حمایت مالی بستگانشان روزگار می‌گذرانند. کسبه ساختمان پلاسکو هم گفته‌‌اند محلی در «پاساژ نور» در اختیارشان گذاشته شده اما از کمک مالی وعده شده خبری نیست و ۲۰ روز مانده به عید هیچکدام از مغازه‌ها آماده نشده است.

خانواده‌های داغدار بدون حمایت مالی

گزارش‌های منتشر شده از گفت‌و‌گو با خانواده ۱۶ آتش‌نشان قربانی و نگهبانانی که جانشان را از دست داده‌اند و همچنین کسبه ساختمان حاکی از این‌اند که همدردی و توجه مردم بار غم خانواده‌های داغدار را کاسته است.  خانواده‌های آتش‌نشانان گفته‌اند که هنوز دیه و مستمری آن‌ها پرداخت نشده است.

خانواده سایر قربانیان خود را تنها و بی‌پناه می‌بینند. مشکلات تامین هزینه‌های زندگی بر درد ناشی از مرگ عزیزشان افزوده شده است.

خواهر قاسم، یکی از نگهبانان پلاسکو که قربانی فاجعه شد، به روزنامه شهروند گفته است: «نزدیک عید است و حتی پول نداریم یک خرید برای بچه‌های قاسم کنیم. نه پول دیه پرداخت شده و نه مستمری؛ تازه بعد از کلی پیگیری به ما اعلام کرده‌اند که ٧٠٠‌هزار تومان در ماه به‌عنوان مستمری به همسر قاسم پرداخت می‌شود که آن هم تازه بعد از ٥ یا ٦ ماه دیگر پرداخت خواهد شد.» این خانواده پول کفن و دفن قاسم را نیز با قرض تامین کرده است. خواهر قاسم افزوده است: «انگار اصلا برادرم وجود نداشته است».

حیدر یکی دیگر از قربانیان پلاسکو است. او از موتورخانه پلاسکو پیام کوتاهی فرستاده بود و پس از چند روز اعلام شد که فوت کرده است. همسر حیدر گفته است همان روزهای اول از شهرداری به دیدنش رفته‌اند. اما پس از آن کسی سراغ آن‌ها را نگرفته است: «هیچ‌کس نگفت که شما چطور زندگی می‌کنید. تنها حقوق دی‌ماه شوهرم را پرداخت کردند. بعد از آن هیچ پولی به ما ندادند. ما با کمک‌های خانواده‌هایمان زندگی می‌کنیم. فقط گفته‌اند قرار است در ماه‌های بعد ٨٠٠‌هزار تومان در ماه به‌عنوان مستمری به ما پرداخت کنند.»

کسبه پلاسکو در آستانه شب عید

روزنامه اعتماد نوشته است کسبه و خانواده قربانیان از بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به احقاق حقوق بازماندگان و آسیب‌دیدگان پلاسکو ناراضی‌اند. کسبه پلاسکو به طبقه سوم و چهارم «پاساژ نور» منتقل شده‌اند اما فراتر از این تغییری در وضعشان صورت نگرفته است.

یکی از کسبه قدیمی پلاسکو که اکنون مغازه‌ای به مساحت یک سوم مغازه قبلی‌اش را در اختیار دارد گفته است: «قرار بود همه‌چيز رو به راه شود و مغازه‌هاي ما تا شب عيد آماده شود و ما هم براي شب عيد چيزي به سفره مان ببريم. اما حالا كه ۲۰ روز به عيد مانده هنوز هيچ كدام از مغازه‌ها آماده نيستند.» او افزوده است: «حتي از كمكي كه قرار بود به ما كنند هم خبري نيست. به ما گفتند بياييد اينجا چهارماه رايگان كاسبي كنيد و بعد از ۴ ماه اجاره‌اش را بدهيد. اصلا ما در اين چهار ماه درآمدي داريم كه بخواهيم اجاره هم بدهيم؟»

آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو صبح روز ۳۰ دی آغاز شد. سه ساعت بعد ساختمان فروریخت و پس از ده روز آتش خاموش و محل آواربرداری شد.

ساختمان پلاسکو حدود ۶۰۰ واحد را در خود جای داده بود و بیش از سه هزار کارگر در آن کار می‌کردند که بیش از دو سوم آن‌ها بیمه نبودند. در رابطه با کارگران شاغل در پلاسکو گزارشی منتشر نشده است.

هنوز علت آتش‌سوزی اعلام نشده است. ۱۶ آتش نشان و ۶ تن از نگهبانان، کسبه و یک حسابدار (كامبيز باقري) تا کنون بعنوان قربانیان این حادثه شناسایی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.