ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش برای اخراج احزاب کردستان ایران از عراق

موضوع لایحه‌ای در پارلمان عراق مطرح شده که در صورت تصویب، دولت عراق موظف به خلع‌سلاح احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان و اخراج آنها خواهد شد.

فراکسیون "دولت قانون" در پارلمان عراق، در تدارک لایحه‌ای است که در صورت تصویب در پارلمان عراق،‌ دولت آن کشور را موظف به خلع‌سلاح احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان خواهد کرد.

عبدالله مهتدی، دبیرکل کومله زحمتکشان کردستان ایران: لایحه طرح شده نقشه دولت ایران است
عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومه له کردستان ایران: لایحه طرح شده نقشه دولت ایران است

بنابه گزارش رسانه‌های اقلیم کردستان، رهبران احزاب کردستان ایران، که در اقلیم کردستان مستقر هستند، این اقدام فراکسیون دولت قانون به رهبری نوری‌المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق را، در ادامه فعالیت‌های جمهوری اسلامی علیه خود می‌دانند.

در رابطه با همین موضوع، روز چهارشنبه یازدهم اسفندماه ١٣٩٥، شش حزب کردستان ایران، شامل "حزب دموکرات کردستان" (حدک)، "حزب دموکرات کردستان ایران" (حدکا)، "کومله − سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران" و "سازمان خبات" با حضور در دفتر "حزب کومه له کردستان ایران"، در نزدیکی شهر سلیمانیه گردهم آمدند و به رایزنی و گفت‌وگو پرداختند.

بنابه گزارش وب‌سایت خبری باسنیوز، طاهر محمودی عضو کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران و مسئول نمایندگی این حزب در سلیمانیه، در این رابطه گفته است: عده‌ای از نمایندگان دولت قانون عراق، با همکاری جمهوری اسلامی ایران، قصد خلع‌سلاح و بیرون راندن احزاب کردستان ایران، از اقلیم کردستان را دارند.

بر اساس همین گزارش، این مقام حزب دمکرات کردستان ایران، در ادامه افزوده است: این پروژه که دخالت آشکار و نقض یکپارچگی خاک عراق و اقلیم کردستان از سوی جمهوری اسلامی است، قبل از اینکه یک حرکت قانونی باشد، بیشتر یک تلاش سیاسی است.

طاهر محمودی همچنین گفته است: تا زمانی که نمایندگان و فراکسیون‌های کرد در مجلس عراق به این طرح رای ندهند، هیچ پیشرفتی نخواهد داشت.

پس از نشست روز چهارشنبه یازدهم اسفند ماه، احزاب کردستان ایران در دفتر حزب کومه له کردستان ایران، عبدالله مهتدی دبیرکل این حزب نیز، در یک کنفرانس خبری، با تاکید بر این که تلاش برای تدوین و تصویب چنین لایحه‌ای در امتداد فعالیت‌های جمهوری اسلامی علیه احزاب شرق کردستان است، تصویب آن را به معنی زیرپا گذاشتن استقلال عراق و اقلیم کردستان دانست.

وی در ادامه گفت: ما سال‌ها است که در عراق زندگی می‌کنیم، هرگز علیه ملت و دولت عراق اقدامی نکرده‌ایم، به همین دلیل این ضدیت را در راستای منافع عراق نمی‌بینیم بلکه می‌خواهیم در آینده همسایه و دوستی خوب برای دولت و ملت عراق باشیم.

وب‌سایت شبکه خبری روداوو نیز در همین رابطه گزارش داده است که دبیرکل حزب کومه له کردستان ایران گفته: با توجه به این که، چنین طرح و برنامه‌ای که جمهوری اسلامی در آن نقش اساسی را دارد، در راستای منافع عراق و اقلیم کردستان نیست، به همین دلیل ما از احزاب اقلیم کردستان، نمایندگان و فراکسیون‌های کرد و دیگر فراکسیون‌ها در مجلس عراق می‌خواهیم که اجازه ندهند، این نقشه دولت ایران به سرانجام برسد و علیه آن موضع‌گیری کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.