ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق ایران و عربستان سعودی در برخی موضوعات حج

وزیر ارشاد اسلامی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان حج مذاکرات ایران و عربستان سعودی درباره مراسم حج را مثبت ارزیابی کرده و موضوع باقی مانده را حادثه منا عنوان کردند.

رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مذاکرات موفق مقامات مسئول ایران و عربستان سعودی درباره حج سال آینده خبر داد و گفت در برخی مسائل دو کشور به توافق رسیده‌اند.

زائران ایرانی ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صالحی امیری، یکشنبه ۱۵ اسفند درباره مذاکرات هیئت ایرانی در ریاض با مقامات سعودی در مورد چگونگی برگزاری مراسم حج سال ۱۳۹۶ گفت هیئت اعزامی با وزیر حج عربستان سه دوره مذاکره انجام داد و دو طرف در رابطه با برخی از مسائل به توافق رسیدند و در مورد مسائل دیگر در حال گفت‌وگو هستند.

صالحی امیری افزود: «اگر عربستان شروط ما را بپذیرد، سیاست قطعی دولت اعزام حجاج به حج است.»

مقامات ایرانی در خردادماه سال جاری با اشاره به حادثه منا، به دلیل آنچه «نپذیرفتن شرط امنیت زائران ایرانی از سوی عربستان» عنوان کردند تصمیم به عدم اعزام حجاج ایرانی در مراسم حج امسال گرفتند.

حادثه منا در مراسم حج سال ۱۳۹۴ رخ داد و در جریان آن بیش از چهار هزار و ۵۰۰ زائر کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی آمار کشته‌شدگان ایرانی را ۴۶۴ نفر اعلام کردند.

مقامات مسئول درباره مراسم حج سال آینده نیز گفتند در صورتی که مقامات سعودی شرایط ایران را بپذیرد حجاج ایرانی اعزام خواهند شد. از این رو یک هیئت ایرانی ۲۳ فوریه / ۵ اسفند برای گفت‌وگوهای متداول هر سال درباره حج به ریاض اعزام شد تا خواسته‌های ایران را اعلام کند.

حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت، سوم اسفندماه، شرایط ایران برای اعزام حجاج را چنین عنوان کرده بود: «بی‌احترامی به آن‌ها (حجاج) نشود، بازداشت نشوند، در بقیع رفتار مناسبی با حجاج ایرانی صورت بگیرد و در کل با حجاج ایرانی برخورد محترمانه بشود».

حجت‌الاسلام قاضی ‌عسگر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان حج و زیارت نیز همچون وزیر ارشاد اسلامی امروز یکشنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد که در مذاکرات هیئت ایرانی در عربستان سعودی «بیشتر مسائلی که مورد بحث بوده، حل شده است».

قاضی ‌عسگر گفت: «یکی دو مورد باقی مانده که امیدواریم در چند روز آینده حل شود.»

او یکی از موضوعات باقی مانده را حادثه منا دانست و گفت نمایندگان سعودی گفته‌اند تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و قرار شده است تا کمیته حقیقت‌یاب عربستان سعودی و نمایندگان ایران در این‌باره مدارک خود را ارائه دهند.

قاضی عسگر گفت: «همین‌که پذیرفته شود چه کسانی در این قضیه دخالت داشتند و مسئله دیه را حل کنند موانع از سر راه برداشته می‌شود.»

او گفت در صورت توافق دو طرف سال آینده حدود ۸۰ هزار نفر از سوی ایران به حج اعزام خواهند شد.

گفته می‌شود که عربستان سعودی از سفر زائران ایرانی به این کشور سالیانه بیش از سه هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند که بیش از ۷۰ درصد آن به سفر عمره حجاج ایرانی مربوط می‌شود.

در دو سال اخیر روابط ایران و عربستان سعودی به دلیل برخی رویدادهای سیاسی از جمله اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد به‌شدت تیره شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حکومت قانون جنگل؟!

    توافق برای بردن حجاج ساده دل بی دفاع ایرانی در مسلخ حجاز! بدون اینکه روابط این دو نظام به حالت عادی باشد/ هدف کسب منافع چند میلیارد دلاری سازمان و شرکت ها است !