ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع روحانی از عملکرد زیست‌محیطی دولت یازدهم

روحانی که در هفته‌های اخیر به خاطر عملکرد دولت در بحران ریزگردها در خوزستان تحت فشار قرار داشت، در مراسم روز درختکاری با حضور معصومه ابتکار، از دستاوردهای زیست محیطی دولتش گفت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری به دفاع از عملکرد دولت خود در حوزه محیط زیست پرداخت.

مراسم روز درختکاری، حسن روحانی و معصومه ابتکار معاون محیط زیست رئیس جمهوری

روحانی پس از کاشت یک نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری گفته دولت او از نخستین روز آغاز به کار توجه ویژه‌ای به مسئله محیط زیست داشته و در همین راستا شورای عالی محیط زیست را احیاء کرده و جلسات آن به شکل منظم برگزار می‌شود.

او علاوه بر این، الزام قانونی برای در نظر  گرفتن پیوست زیست محیطی برای طرح‌های بزرگ و ملی را از دیگر دستاوردهای دولتش برشمرد.

رئیس دولت یازدهم گفت با توجه به اینکه فشار زیادی بر منابع طبیعی ایران وجود دارد، اکنون وزارت نیرو نسبت به بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی سختگیری بیشتری می‌کند.

روحانی از دیگر اقدامات اساسی دولت خود را  احیاء تالاب‌ها، هورها و دریاچه‌ها دانست گفت دولت اکنون در مسیر تثبیت احیاء تعداد زیادی از تالاب‌ها و دریاچه‌ها قرار دارد.

دولت ایران احیای بخشی از دریاچه ارومیه را از اصلی‌ترین برنامه‌ها و دستاوردهای خود می‌داند. حجم آب دریاچه ارومیه از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به دو میلیارد مترمکعب در حال حاضر رسیده و روند خشکی آن متوقف شده است. با این حال شماری دیگر از تالاب‌های و دریاچه‌ها ایران در وضعیت بحرانی قرار دارند و در حال حاضر دو سوم مساحت تالاب‌های ایران خشک شده‌ است.

بسیاری از کارشناسان به جز خشکسالی طبیعی، «سیاست‌‌گذاری‌های نادرست» مرتبط با منابع آبی در ایران از جمله در حوزه کشاورزی و خودکفایی در محصولاتی همچون گندم، سدسازی بی رویه و عدم پرداخت حق آبه محیط زیست را از جمله دلایل بحران آبی در این کشور می‎دانند.

روحانی در ادامه سخنانش در روز درختکاری یادآور شد که دولت او توانسته تعدادی از پروژه‌های سدسازی و طرح‌های بزرگ جاده‌کشی و ریل‌سازی را به سبب عدم رعایت پیوست‌های زیست محیطی و استانداردهای این حوزه متوقف کند.

مهرماه سال گذشته حسن روحانی در مقر سازمان ملل و در حضور سران توسعه جهانی اعلام کرد که دولت ایران تصمیم دارد تا در پروژه‌های پر شمار «سدسازی» خود بازنگری کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که ۱۶۰ سد مخزنی ایران از آب خالی ماند و در حالی که قرار بود این سدها در روزگار بی آبی ذخیره‌گاه این مایه حیاتی باشند، خود به بخشی از بحران تبدیل شدند.

دفاع روحانی از دستاوردهای دولتش پس از آن صورت می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته و به ویژه  بحران ریزگردها در خوزستان، عملکرد قوه مجریه در حوزه محیط زیست زیر فشار منتقدان قرار داشت. منتقدان به سبب عدم تأمین و تصویب بودجه برای مقابله با بحران زیست محیطی در خوزستان دولت را سرزنش می‌کردند و اظهارات نمایندگان دولت و به ویژه معصومه ابتکار را در خصوص احیای تالاب هورالعظیم «دروغ» می‌خوانند. دولت ایران اما این اتهامات را رد می‎کند.

دولت ضمن رد اتهامات در هفته‌های گذشته یک بودجه ۳۰ میلیارد تومانی برای مقابله فوری با کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد تصویب کرد و در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای مقابله با ریزگرد در نظر گرفت.

به دنبال این اقدامات، حسن روحانی در سخنرانی امروز خود با اشاره به بحران ریزگردها در خوزستان و آلودگی هوا در تهران، از مردم و سازمان‌های مردم نهاد خواست تا نقش بیشتری در مسائل زیست محیطی بر عهده گیرند و مسئولیت خود در این زمینه را فراموش نکنند.

رئیس‌جمهوری ایران گفته برخی این به دولت لقب «دولت زیست محیطی» داده‌اند.

در مراسم روز درختکاری معصومه ابتکار نیز در کنار حسن روحانی حضور یافته بود.

در سال‌های گذشته ایران با مشکلات بسیاری در حوزه محیط زیست از جمله خشکسالی فزاینده و کمبود آب، بحران ریزگردها و افزایش دما در کرانه جنوبی کشور، خشکی تالاب‌ها و آلودگی‌ هوا مواجه بوده است. اما در مقابل، بودجه و اعتبار لازم برای رسیدگی به این مشکلات را ندارد.  مسئولان از سازمان محیط زیست به عنوان فقیرترین نهاد در بدنه دولت یاد می‌کنند. هرچند معصومه ابتکار اعلام کرده که بودجه این سازمان در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۳ برابر افزایش یافته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.