ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایرانی‌ها یک‌سوم غذای خود را هدر می‌دهند

ابتکار با انتقاد از مصرف‌گرایی گفته در ایران یک‌سوم غذاها از لحظه تولید تا زمان مصرف سر سفره هدر می‌رود و این الگوی مصرف به اتلاف سالانه ۲۷ میلیارد متر مکعب آب می‌انجامد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‎گوید ایرانی‌ها یک سوم  مواد غذایی خود را از لحظه تولید  در مزرعه تا زمان مصرف بر سر سفره هدر می‌دهند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از فرهنگ مصرف‌گرایی در بین ایرانی‌ها انتقاد کرد/ عکس از آرشیو

رئیس سازمان محیط زیست که در همایش محیط زیست و حقوق شهروندی صحبت می‎کرد، از «فرهنگ مصرف‌گرایی» در بین ایرانیان انتقاد کرد.

او با اشاره به محدودیت منابع آبی در ایران گفت هدر رفت غذا در ایران باعث تلف شدن حداقل ۲۷ میلیارد متر مکعب آب در سال می‌شود.

به گفته معصومه ابتکار این غذای باقی مانده علاوه به آسیبی که به خاک می‌زند به تولید پسماند و زباله می‌انجامد که مدیریت آن هزینه زیادی می‌برد.

ابتکار اعلام نکرده که این آمار بر اساس چه پژوهشی انجام شده اما این آمار با آمار جهانی برابری می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست گفته تنها راه حل این موضوع اصلاح رفتار و تغییر رویکرد است که باید با آموزش کودکان شروع کرد. ابتکار اضافه کرد که برای دستیابی به این منظور سازمان محیط زیست به توافق‌هایی با وزارت آموزش و پرورش دست یافته است.

او تدوین دستورالعملی برای ۱۰۶ مدرسه ایران و تأسیس مدارس طبیعت را از جمله نتایج توافق آموزش پرورش و محیط زیست دانست.

ابتکار پیشنهاد داد که می‌توان مانند ژاپن مسئولیت نظافت، مدیریت پسماند، آماده سازی فرآورده‌های غذایی و حفظ فضای سبز را به دانش آموزان واگذار کرد.

ابتکار گفت در مسئله آلودگی هوا نیز نیاز به کمک شهروندان است تا مردم کمتر از خودروهای شخصی و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه استفاده کنند.

آمار جهانی هدررفت غذا

آمارها رسمی نشان می‌دهد حدود یک سوم از تمام مواد غذایی تولیدشده در جهان یا اصلاً به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد یا به هدر می‌رود.

بنابر اعلام سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) سالانه ۱.۳ میلیارد تن از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولیدی در جهان هدر می‌رود. سهم ایران از کل غذایی که هرسال در جهان به هدر می‌رود ۲.۷ درصد است.

این آمار از هدر رفت غذا در حالی اعلام شده است سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) اعلام کرده بود که در جهان هنوز ۸۰۵ میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند و یک میلیارد نفر از مردم زمین دچار سوء تغذیه‌اند.

سبب اصلی هدر رفتن مواد غذایی را در بسیاری از کشورهای ثروتمند، ساختار نادرست مصرف می‌دانند. تعیین تاریخ انقضای سفت و سخت که در بسیاری مواقع نیز پایه درستی ندارد یکی از این موارد است.

تخمین‌زده می‌شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۷. ۹ میلیارد نفر خواهد رسید. این درحالی است که هم‌اکنون نیز جهان شوک بزرگی را در زمینه تولید مواد غذایی تجربه ‌می‌کند. تولید چهار محصول عمده غدایی جهان برنج، ذرت، سویا و گندم پنج تا هفت درصد کاهش یافته. پیش‌بینی می‌شود این کاهش تولید مواد غذایی بر اثر تشدید تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین در ۲۵ سال آینده به سه برابر وضع فعلی خواهد انجامید.

در چنین شرایطی اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از هدررفت غذا می‌تواند نقشی جدی در بهبود امنیت غذایی انسان‌ها بازی کند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گُم ‌گوری اسلامی ویران داشیعی

    کدام ایارنی اسارف می کند؟ دست کم 70% کردکم زیر خط فقر هستند/ نان خشک هم دور دیگر نمی ریزند/ کل اصلی سبد کالای این اکثریت فقیر ایران: نان، شکر، روغن نباتی، نمک، نوشابه گاز دار، چای! نان (گاهی برنج راازن هندی بجای نان) و شکر وروغن برای تامین کالری نمک برای مزه دار کردن نوشابه باری هضم غذاهای پس مانده و خراب و چرب از سر اجاب رو احساس توهم خوشی و چای برای تامین کافیئین و تخدیر موقت مغز و از هستگی روحی-جسمی در امدن! این سیستم سوءتغذیه فقرانهف موجب بروز مشکلات زایید می شود، مصرف بالای نوشبه گازدار و چای از جمله پوکی استخوان و کم خونی، بیماریهیا جسمی وروحی، تصلب شارین و سکته مغزی و قلبی، کوتاهی عمر، کاهش ضریب هوشی، افت تحصیلی، از کارفتادگی و پیری زودرس، هضم سریع چربی و در نتیچه چاقی1 این چاقی ناشی از پر خوری نیست بلکه ناشی از هضم سریع روغن است! ای بسا اکثر انهایی چاق هستند دچار کمبود مواد غذایی مفید هستند! گوشت و تخم مرغ و لبنیات تقریبا محو شده و شاید کاهی دو-سه باری لب بزنند! این اسارف عظیمف ناشی از شبکه های تولید و توزیع مشکل دار است و یا احتکار عظیم که اخر سر دور می ریزندف مثل دور ریختن محصولات کشاورزی برای گران نگه داشتن! در ایران تراژدی اسراف و فقر غذایی تومان است! این است اقتصادمقاومتی نظام داشیعی با استبدادو ظلم و فساد و دشمنی احمقانه با جهان آزاد یکی از کشور-ملت های ثروتمند و مستعد جهان به چننی فلاکت کشانده است!