ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنامه وزارت علوم برای پیشگیری از خودکشی در دانشگاه‌ها

برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیط‌های دانشجویی در حالی طراحی شده که مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ایران می‌گوید خودکشی در دانشگاه‌ها بسیار کم است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ایران از تدوین برنامه‌هایی برای جلوگیری از خودکشی دانشجویان خبر داده است.

 برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیط‌های دانشجویی در حالی طراحی شده که حمید یعقوبی، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ایران می‌گوید خودکشی در دانشگاه‌ها بسیار کم است.

بر اساس برنامه دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ایران، با دانشجویانی که خودکشی کرده‌اند و خودکشی آنها منجر به مرگ نشده مصاحبه‌هایی انجام شده و پرونده دانشجویانی که خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند نیز ارزیابی شده تا بر اساس آن، مجموعه‌ای برای پیشگیری خودکشی در دانشگاه‌ها تهیه شود.

خودکشی میان دانشجویان ایرانی امری متداول است اما آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد. وزارت علوم ایران در سال ٩٢ اعلام کرد که در هر سال به‌طور متوسط نزدیک به چهار هزار دانشجو به زندگی خود پایان می‌دهند.

در سال ۱۳۸۷ بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی دفتر مشاوره وزارت علوم، «خودکشی» دومین علت اصلی مرگ دانشجویان ایرانی اعلام شد.

خرداد ماه گذشته، سیدابوالحسن ریاضی، معاون دانشجویان داخل در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفته یود که ۶۵ درصد دانشجویان به آینده خود خوشبین نیستند.

معاون دانشجویی فرهنگی وزیر بهداشت اردیبهشت ماه سال ۹۴ اعلام کرد طبق آماری که از افسردگی دانشجویان تهیه شده، افسردگی در میان دانشجویان افزایش پیدا کرده و خودکشی در اوج افسردگی روند افزایشی داشته است.

این مقام مسئول همچنین گفته بود با وجود اینکه آمارهای موجود از خودکشی دانشجویان مستند نیست، اما می‌توان گفت خودکشی دانشجویان علوم پزشکی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است.

حالا مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ایران، در بیست و هشتمین گردهمایی رؤسای مراکز مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور اعلام کرده که در بیش از ۱۱۰ دانشگاه دولتی و غیردولتی، کانون همیاران سلامت روان دانشجویی تشکیل شده است. بیش از ۹۰ کانون در دانشگاه‌های دولتی ایجاد شده و بیش از شش هزار دانشجو در این کانون‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

او به برنامه‌های سال آینده مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم اشاره کرده و از جمله گفته که برنامه‌ای به نام «پیام» که یک بسته آموزشی است، برای پیشگیری از مواد مخدر تهیه شده است.

برنامه «بدیع» یا برنامه دانشگاه عاری از دخانیات هم قرار است سال آینده جدی‌تر اجرا شود.

طرح مداخله در شکست‌های عاطفی، شناسایی منابع و شدت استرس دانشجویی و هوش اخلاقی از دیگر طرح‌های دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم برای دانشگاه‌هاست.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم همچنین گفته یکهزار و ۵۰۹ مشاور در حال حاضر در ۱۰۰ دانشگاه وجود دارند.

در سال ۹۴، ۱۵۹ هزار جلسه مشاوره در دانشگاه‌ها برگزار شده است. از این ۱۵۹ هزار جلسه مشاوره، ۳۵ درصد مراجعان مسائل ارتباطی را مطرح کرده‌اند و سپس مسایل تحصیلی و اضطرابی، عمده‌ترین مسئله مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره طی سه سال گذشته بوده است.

به گفته یعقوبی، در حالی که شعب مراکز مشاوره نیز نسبت به هزار دانشجو طی سه سال گذشته رشد داشته، در سه سال ۹۲، ۹۳ و ۹۴، ۱۰۴ هزار دانشجو به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند و  مراجعه دانشجویان پسر به مراکز مشاوره افزایش پیدا کرده است.

۸۰ درصد مراجعان، دانشجویان مجرد بوده و ۶۰ درصد مراجعان را دانشجویان خوابگاهی تشکیل می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.