ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع قالیباف از شهرداری: آلودگی هوا را سیاسی نکنید

شهردار تهران با دفاع از ساختمان‌سازی‌ها، دستاوردهایش در مقابله با آلودگی هوا را برشمرد . او مدتی است به اتهام فساد و سؤمدیریت شهری تحت فشار قرار گرفته است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران می‌گوید نباید مشکل آلودگی هوا را سیاسی کرد، چرا که آلودگی مشکلی مدیریتی و فنی است.

در ماه‌های گذشته فشار برای برکناری شهردار تهران بیشتر شده است

محمدباقر قالیباف که در مراسمی به مناسبت روز درختکاری شرکت کرده بود، گفت:

«زمانی می‌گفتند چند ساختمان بلند مرتبه در غرب تهران که آن هم در قالب طرح جامع ساخته شده، مانع باد است، اگر این چنین است پس چرا مشکل آلودگی در قم و اراک وجود دارد؟»

به گفته شهردار تهران، در سال ۱۳۸۶ و در دوران ریاست او بر شهرداری، برای تهران بعد از ۴۵ سال برنامه جامع نوشته شد.

طرح جامع تهران بزرگترین سند برنامه ریزی شهری تهران و ایران است که تهیه آن در سال ۸۳ آغاز شد و قرار بود مسئله فروش تراکم و ساخت و ساز بی رویه در تهران را سامان دهد. منتقدان اما می گویند این طرح ادامه برنامه‌های ناکارآمد قبلی است. به گفته این گروه از منتقدان ساخت برج و ساختمان‌های بلند در اطراف شهر باعث شده که تهران کریدورهای تهویه‌اش را از دست بدهد.

قالیباف با اشاره به دستاوردهای شهرداری ادامه داد که در سال‌های ریاست او بر شهرداری فضای شهر تهران کمربند سبز تهران از ۱۸ هزار هکتار به ۳۹ هزار هکتار رسیده و این مجموعه برای توسعه فضای شهری با خرید بسیاری از باغ‌های تهران آنها را به فضای عمومی شهر اضافه کرده است.

در ماه‌های گذشته فشار بر شهردار تهران پس از افشای واگذاری غیرقانونی املاک شهرداری تهران به گروهی از مدیران و مسئولان و همچنین آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بیشتر شده است.  علاوه بر این  برخی از اعضای شورای شهر و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز خواستار استعفای شهردار تهران شدند.

قالیباف اما انتقادها از شهرداری را تاکنون نپذیرفته. او ادعا می کند که شهرداری تهران او به وظایف خود عمل کرده‌ است. از شهردار تهران به عنوان یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم نام برده می‌شود.

در مراسم درختکاری دوشنبه ۱۶ اسفند، علاوه بر قالیباف، علی لاریجانی، رئیس مجلس و محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز حضور پیدا کرده بودند.

در جریان این مراسم قالیباف با اشاره به اینکه رئیس مجلس تا کنون چهار بار بر سر موضوع آلودگی هوا با او صحبت کرده گفت که خروج از بحران آلودگی دست‌کم شش سال زمان می‌برد.

اظهارات قالیباف درباره زمان خروج از بحران در حالی بیان می‌شود که آبان سال جاری معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست گفته بود برنامه مدیریتی دولت برای مقابله با آلودگی هوا ۱۵ سال به طول می‌انجامد.

در مراسم امروز، شهردار تهران وسایل نقلیه و متحرک را عامل اصلی آلودگی هوای تهران خواند. او همچنین خواستار آن شد که با مسئله آلودگی هوا سیاسی برخورد نشود.

بر اساس، آمار رسمی دولتی بیش از ۸۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از سوخت وسایل نقلیه و همچنین موتور خودروها است. بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری در تهران وجود دارد که بیش از ١۰ درصد ناوگان خودرویی تهران را شامل می‎شود. این خودروها سهم ۵۰ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند. در مجموع از ۱۸ میلیون تردد روزانه در تهران کمتر از ۴۰ درصد را حمل و نقل عمومی پوشش می‌دهد.

در سه سال گذشته دولت ایران کوشیده با ارتقای معاینه فنی خودروها، حذف سوخت مازوت از نیروگاه‌ها، از رده خارج کردن ۷۰۰ هزار خودرو و ۳۰ هزار تاکسی فرسوده، و تغییر سوخت خودروها به یورو ۴ برنامه‌هایی را برای مقابله با آلودگی هوا پیش ببرد. اما رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید طرح اصلی دولت در این خصوص «لایحه هوای پاک» بود که با وجود تصویب کلیاتش همچنان مراحل اجرایی شدن را طی نکرده است.

آلودگی هوا  سالانه در تهران جان دستکم ۴۰۰۰ تن را می‌گیرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.