ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نفت در انتظار شوک قیمتی - خروج روسیه از توافق اوپک

تحولات بازار نفت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده مبهم است. کاهش سرمایه‌گذاری در دو سال گذشته تولید نفت را تهدید می‌کند. آیا بازار با شوک قیمتی روبرو خواهد شد؟

آژانس بین‌المللی انرژی درباره افزایش شدید قیمت نفت هشدار داد. روسیه ار توافق برای کاهش تولید نفت خارج می‌شود.

آیا بازار نفت با شوک قیمتی روبرو خواهد شد؟ (عکس: آرشیو)

قیمت نفت روند صعودی در پیش گرفته و سران اوپک به دنبال همسو کردن سایر تولید کنندگان نفت برای کاهش تولید هستند.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی سه‌شنبه ۷ مارس/ ۱۷ اسفند در کنفرانس انرژی سراویک که در هیستون آمریکا برگزار شد، پیش‌بینی‌ها درباره کاهش تقاضا برای نفت را «انحرافی» دانست و گفت که تقاضا برای نفت خیلی زود به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

او گفت که طرح فرضیه توقف رشد تقاضا و کاهش تقاضا موجب کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خواهد شد.

به گفته الفالح کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت می‌تواند بر عرضه نفت در آینده تأثیر منفی بگذارد و موجب شوک‌های قیمتی شود.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که کشورش بیش از آنچه که تعهد کرده بود، میزان تولید روزانه را کاهش داده است.

کشورهای عضو سازمان اوپک و روسیه اکتبر ۲۰۱۷ توافق کردند که تولید روزانه نفت را ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. براساس برآورد سازمان‌های ناظر بر بازار انرژی کاهش تولید قیمت نفت را حدود ۱۸ درصد افزایش داده است.

عربستان سعودی، عراق و ایران پیش از این قیمت مطلوب نفت برای هر بشکه را ۶۰ دلار اعلام کرده‌اند. اما سیاست‌های نفتی دونالد ترامپ دست‌یابی به نفت ۶۰ دلاری را با تردید روبرو کرده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی از افزایش تقاضای ۱.۵ میلیون بشکه‌ نفت در روز برای سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت که کاهش تولید به دلیل خروج میادین نفتی فرسوده، افزایش تولید در کانادا، ایالات متحده امریکا و برزیل را جبران می‌کند.

الفالح همچنین از سرمایه‌گذاران نفتی خواست که از «خوش‌بینی غیرعقلانی» دوری کنند. به گفته او ذخایر نفتی آهسته‌تر از آنچه که پیش‌بینی شده بود، کاهش می‌یابد.

سایه تردید بر سر توافق؛ روسیه خارج می‌شود

عربستان سعودی که برای جبران کسری بودجه به افزایش قیمت نفت نیاز دارد، داوطلبانه تولید نفت را در ماه فوریه ۹۰ هزار بشکه دیگر کاهش داد. تولید روزانه نفت عربستان سعودی در ماه گذشته میلادی ۹ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه اعلام شده است.

علاوه بر عربستان سعودی، وزیر نفت عراق هم از ادامه کاهش تولید استقبال کرده است.

جابرعلی العیبی که پیشتر گفته بود ممکن است کشورش از ابتدای سال آینده تولید روزانه را تا ۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد، سه شنبه گفت که ممکن است کشورهای عضو اوپک به تمدید توافق کاهش تولید احتیاج داشته باشند.

به گفته العیبی عراق کاملاً از توافق کاهش تولید پیروی کرده است. عراق پیش از این اعلام کرده بود که در صورتی که قیمت نفت برای هر بشکه به ۶۰ دلار نرسد، با کسری بودجه روبرو خواهد شد.

ایزابل دوس سانتوس، رئیس شرکت دولتی سانانگول آنگولا اما به صورت رسمی از ادامه توافق حمایت کرده. او گفت: «این کشور موافق تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا هر وقت که لازم باشد، است».

در حالیکه کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال راهی برای تمدید توافق و تحریک قیمت نفت هستند، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه از خروج این کشور از توافق کاهش تولید خبر داد.

او در حالی که توافق کاهش تولید را موجب رشد قیمت جهانی و تثبیت بازار دانست، گفت که «ما دیگر قصد نداریم در این توافق شرکت کنیم».

براساس گزارش نهادهای ناظر روسیه در دو ماه گذشته تنها یک سوم از میزان کاهش تعهد شده در ماه اکتبر را اجرا کرده است.

روسیه تعهد کرده است که میزان تولید روزانه خود را ۳۰۰ هزار بشکه کاهش دهد. وزیر انرژی روسیه گفت که امیدوار است که در ماه آوریل کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای محقق شود.

در حالیکه روسیه به دنبال خروج از توافق است، دبیرکل اوپک اظهارنظر درباره تمدید توافق را به نشست آینده اوپک که می ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد، موکول کرد. بارکیندو از رایزنی با برخی از کشورهای غیرعضو اوپک برای پیوستن به توافق کاهش تولید خبر داد.

او بدون نام بردن از کشوری گفت: «اوپک در حال رایزنی با شماری از کشوهای غیرعضو برای متقاعد کردن آنها به پیوستن به توافق کاهش تولید است».

بازار نفت در انتظار شوک قیمتی

این تنها وزیر نفت عربستان سعودی نیست که به افزایش تقاضا و قیمت نفت در آینده خوش‌بین است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش تقاضا به شدت افزایش یابد.

این گزارش کاهش سرمایه‌گذاری در دو سال اخیر- ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶- را موجب کاهش تولید و عرضه نفت در سال‌های آینده دانسته و احتمال داده که ظرفیت ذخیره تولید نفت به پایین ترین رقم در ۱۴ سال اخیر برسد و عرضه جهانی نفت پس از سال ۲۰۲۰ پاسخگوی تقاضای موجود در بازار نباشد. در این صورت قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت.»

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که اگر پروژه های جدید تولید نفت به زودی آغاز نشوند، ممکن است جهان با کمبود عرضه مواجه شود.

بیشتر بخوانید:

نفت ۶۰ دلاری، رؤیای مشترک ایران و عربستان

زورآزمایی ترامپ و اوپک: نفت به ۶۰ دلار می‌رسد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آنتی تروریسم جهانی

    حقیقتا حکومت های مثل کره شمالی، چین، روسیه، ایران، سعودی، نماد حکومت های یاغی و قانون گریز/پیمان شکن، خائن صفت و بدعهد هستند! متاسفانه خوشحالی بشریت از پایان دوران تاریک و ترسناک جنگ دیری نپایید، حالا با دوران تاریک و ترسناک حکئومت های یاغی قلدر روبرو هستیم و دنیا بیشتر و بیشتر تبدیل جنگ توحش حکومت های یاغی شده است! نفت فروان و ارزان، یعنی افازیش آلودگی بیشتر جهان! گویا هنوز نسل ها، نا امیدی و وحشت جامعه بشری را رها نمی کند! ای دیغ، آیا عمر ما کفاف می دهد روی جهانی آکنده از صلج، رفاه، ایادنی و میحط زیست با نشاط و سالم داشته باشیم؟!