ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به بیمارستان نظامی در کابل ۳۰ کشته و حدود ۷۰ زخمی بر جای گذاشت

گروه طالبان هر گونه دخالت و دست داشتن در این حمله را رد کرده و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حادثه را به عهده گرفته است.

بر اساس آخرین خبرها از بیمارستان سردار محمد داود در کابل، حمله به این بیمارستان نزدیک به ۳۰ کشته و حدود ۷۰ زخمی بر جای گذاشته است.

حمله افراد مسلح به بیمارستان نظامی سردار محمد داود در کابل

طلوع نیوز گزارش کرده است روز چهارشنبه ۱۸ اسفند/ ۸ مارس «گروهی از مهاجمان بر شفاخانه سردار محمد داود در کابل حمله برده‌اند.» این حمله با انفجاری در ورودی این بیمارستان آغاز شده و پس از آن چهار مهاجم مسلح وارد بیمارستان شده‌اند. انفجار دومی هم در داخل بیمارستان رخ داده است.

بر اساس اطلاعات تکمیلی، یک مهاجم مواد منفجره همراهش را در برابر در ورودی این بیمارستان منفجر کرده است.

گروه طالبان هر گونه دخالت و دست داشتن در این حمله را رد کرده و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حادثه را به عهده گرفته است.

بر اساس خبرهای منتشر شده درگیری‌ها در این بیمارستان نظامی از ساعت ۹ صبح آغاز شده و تا حدود ساعت چهار بعدازظهر ادامه داشته است.

وزارت کشور (امور داخله) افغانستان گفته است که به دنبال این حادثه کماندوها و نیروهای ویژه پلیس وارد عمل شده‌اند و توانسته‌اند تمامی مهاجمان را از پای در آورند.

مسئولان وزارت بهداشت (صحت عامه) نیز گفته‌اند که بیشتر مجروحان این حادثه کارکنان بیمارستان سردار محمد داود هستند.

شبکه الجزیره از قول مقام‌های آگاه گزارش کرده است افراد مسلح که لباس پزشکی پرسنل بیمارستان را به تن داشته‌اند، در طبقات فوقانی بیمارستان موضع گرفته‌اند که برای مقابله با آن‌ها از نیروهای ویژه استفاده شده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به الجزیره گفته است که سه مهاجم با سلاح‌های خودکار و نارنجک دستی وارد مجموعه بیمارستان نظامی شده‌اند و یکی از بزرگ‌ترین حمله‌ها از این نوع را در پایتخت افغانستان به اجرا گذاشته‌اند.

دولت وزیری:

«نیروهای امنیتی ما با آن‌ها درگیر شدند اما در عین حال مراقب بودند که باعث بروز تلفات بیشتر نشوند. این یک وضعیت واقعاً دشوار بود.»

نیروهای امنیتی مناطق اطراف بیمارستان را بسته‌اند و ترافیک سنگینی در محل ایجاد شده است.

هنگام بروز درگیری‌ها برخی از بیماران برای نجات جان خود و خارج شدن از ساختمان بر لبه پنجره‌ها پناه گرفته‌اند.

اشرف غنی احمد‌زی، ریيس‌جمهوری افغانستان با محکوم کردن این حادثه، حمله امروز را زیر پا گذاشتن تمام ارزش‌های انسانی در تمام ادیان خواند:

«یک بیمارستان به عنوان یک منطقه امن در نظر گرفته شده است و حمله به آن حمله به تمام افغانستان است.»

او که به مناسبت روز جهانی زن در کابل سخنرانی می‌کرد، پس از اطلاع از حمله به بیمارستان سردار محمد داود به این موضوع پرداخت.

منطقه وزیر اکبر خان در مرکز کابل که بیمارستان نظامی سردار محمد داود هم در آن واقع است به شدت محافظت می‌شود. در این منطقه چندین اداره دولتی و برخی سفارتخانه‌های خارجی قرار دارند.

حمله به بیمارستان نظامی سردار محمد داود با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت افغانستان گفته است که عاملان این حمله هیچگاه بخشوده نخواهند شد.

حامد کرزی، رییس‎جمهوری پیشین افغانستان هم این حمله را کار دشمنان افغانستان دانسته و کمیته جهانی صلیب سرخ نیز این حمله را جنایتی زشت در برابر بشریت و قوانین بشردوستانه خوانده است.

ینس استولتنبرگ ، دبیرکل ناتو با نکوهش حمله به بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی سردار محمد داود تأکید کرده است که ناتو در نبرد با هراس‌افکنی به پشتیبانی‌اش از افغانستان ادامه خواهد داد.

سفارت امریکا در کابل این حمله را بی‌تفاوتی در مقابل زندگی انسان‌ها دانسته و گفته است که چنین حمله‌ای در هیچ دین و آیینی توجیه ندارد.

امرالله صالح، رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان اما رسیدن مهاجمان به این بیمارستان را تکان دهنده خوانده و این اتفاق را برای حکومت و نهادهای امنیتی افغانستان، شرم‌آور و ننگین دانسته است. او از رهبران حکومت افغانستان خواسته است مقام‌های بلند پایه امنیتی را بر کنار کنند.

از سوی دیگر اما مقام‌‎های امنیتی افغانستان اعلام کرده‌اند که در دو حمله انتحاری روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند/ ۷ مارس در نزدیکی پارلمان در منطقه دارالامان شهر کابل، ۵۱ نفر جان باخته‌اند و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شده‌اند. در میان جان‌باختگان این حمله‌ها ۲۴ غیر‌نظامی از جمله زنان (چهار زن) و کودکان نیز دیده می‌شوند.

رحیمه جامی، نماینده شهر هرات در مجلس نمایندگان افغانستان هم در میان مجروحان این حمله‌هاست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.