ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو به پوتین: حضور ایران در سوریه مانع صلح در منطقه است

نتانیاهو در دیدار با پوتین گفت که خطر «تروریسم اسلام افراطی شیعه» در منطقه به اندازه خطر «تروریسم اسلام افراطی سنی»ست و برقراری صلح منوط به خروج ایران از سوریه است.

نتانیاهو در دیدار با پوتین گفت که خطر «تروریسم مرتبط با اسلام افراطی شیعه» در منطقه به اندازه خطر «تروریسم مرتبط با اسلام افراطی سنی» است. او گفت اگر روسیه می‌خواهد با تروریسم اسلام افراطی مبارزه کند، باید حضور نظامی ایران در سوریه را محدود کند.

نتانیاهو از نفوذ ایران در خاورمیانه نگران است - عکس مربوط به دیدار پوتین و نتانیاهو در اوایل امسال

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار روز پنجشنبه ۹ مارس/ ۱۹ اسفند خود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو گفت: صلح در سوریه تا زمانی که ایران در سوریه هست ممکن نخواهد شد.

رهبران اسرائیل و روسیه ابتدا در یک اجلاس خبری شرکت کردند و سپس جلسه را پشت درهای بسته برگزار کردند.

پس از جلسه، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل ویدئویی را شبکه‌های اجتماعی پخش کرد که در آن نتانیاهو می‌گفت: «پوتین و من مفصل در مورد ایران، اهداف و مقاصدش در سوریه حرف زدیم. و خیلی روشن گفتم که تا زمانی که ایران در سوریه هست و قصد خود را برای نابودی اسرائیل اعلام کرده، صلح ممکن نخواهد شد.»

تأکید بر خطر تروریسم «اسلام رادیکال شیعه»

نتانیاهو الفاظ و استدلال‌هایی را که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در رابطه با خطر تروریسم «اسلام رادیکال» استفاده می‌کند در گفت‌وگوهایش با پوتین به وام گرفت.

انشل ففر، تحلیلگر روابط بین‌الملل در روزنامه «هاآرتض» نوشت: «محاسبات عملگرایانه نتانیاهو در هر دو مورد ترامپ و پوتین روشن است. او از این فرصت استفاده خواهد کرد که یک اتحاد بین‌المللی علیه ایران ایجاد کند – کشوری که به نظر نتانیاهو بزرگ‌ترین تهدید برای دولت یهودی در عصر ماست.»

رهبر اسرائیل در طول جنگ شش‌ساله سوریه در مورد نفوذ در حال افزایش جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شیعه دیگر از جمله حزب‌الله لبنان هشدار داده بود.

اما اکنون زبان نتانیاهو در دیدار با پوتین و در توصیف خطر ایران شبیه به ترامپ شده است: «همه ما در برابر تروریسم اسلام رادیکال باهم مبارزه می‌کنیم. در سال گذشته، پیشروی‌های مهمی در مبارزه با تروریسم اسلام افراطی سنی به رهبری گروه "دولت اسلامی" و "القاعده" به‌دست آمد و روسیه سهم مهمی داشت. روشن است که ما نمی‌خواهیم که تروریسم اسلام سنی رادیکال با تروریسم اسلام رادیکال شیعه به رهبری ایران جایگزین شود.»

حضور ایران و حزب‌الله در مرز بلندی‌های جولان

نتانیاهو پس از جلسه با پوتین گفت که دو رهبر در مورد بلندی‌های جولان هم گفت‌وگو کردند. «تایمز اسرائیل» نوشته است که نتانیاهو به رئیس‌جمهوری روسیه گفته که اسرائیل هرگز منطقه بلندی‌های جولان را ترک نخواهد کرد.

جنگ داخلی سوریه، نیروهای سپاه پاسداران را به منطقه استراتژیک مرز سوریه و اسرائیل در امتداد خط آتش بس ۱۹۶۷ رسانده است. به غیر از نیروهای سپاه پاسداران به گفته «واشنگتن پست» بین شش تا هشت هزار سرباز حزب‌الله لبنان هم‌اکنون به مرز بلندی‌های جولان دسترسی دارند.

به گزارش «شهیدنیوز» و «تسنیم» اکنون «جنبش نجباء» (یک گروه شبه‌نظامی شیعه که ارتباط نزدیک با ایران دارد) در مرز سوریه و اسرائیل مقر نظامی «سپاه آزادسازی جولان اشغالی» تشکیل داده است.

سید هاشم الموسوی، سخنگوی «جنبش نجباء» عراق روز ۱۷ اسفند در تهران به خبرنگاران گفت که «ما از سوریه خارج نمی‌شویم مگر تا آخرین تروریست خارج شود... بعد از پیروزی‌های اخیر، "سپاه آزادسازی جولان" را تشکیل داده‌ایم. این سپاه جولان متشکل از نیروهای ویژه، آموزش دیده و مجهز است.»

سخنگوی «جنبش نجباء» گفته است که حرکت نظامی این سپاه منوط به اجازه دولت بشار اسد است.

چند روز پیش از دیدار نتانیاهو و پوتین، سارا فینبرگ، تحلیلگر«موسسه مطالعات امنیت ملی» (INSS) در تل‌آویو به روزنامه «الگاماینر» گفت اسرائیل به دنبال این است که در «مذاکرات برای طراحی آینده سوریه» نقش داشته باشد.

فینبرگ می‌گوید اسرائیل باید وارد مذاکرات صلح سوریه شود «نه تنها به خاطر چند موشک که ممکن است از مرز به سمت بلندی‌های جولان پرتاب شود بلکه به خاطر استقرار دائمی حزب‌الله‌ مانندها در مرز شمال شرقی اسرائیل.»

پوریم و موشک‌های بالستیک ایران

با وجود اینکه قبل از مذاکرات پوتین و نتانیاهو پیش بینی می‌شد که بیشتر مذاکره بر سر برنامه موشک‌های بالستیک ایران باشد که روسیه به ایران فروخته است، حداقل این موضوع در گفت‌وگوی نتانیاهو با خبرنگاران مطرح نشد.

نخست‌وزیر اسرائیل تنها با اشاره به داستان «پوریم» در متون مقدس یهودی به این اشاره کرده که ۲۵۰۰ سال پیش، ایران باستان قصد نابودی مردم یهودی را داشته و موفق نشده و این داستان هنوز ادامه‌دار است. در این رابطه نتانیاهو حرفی که در ملاقات با ترامپ گفت را بار دیگر تکرار کرد که سپاه پاسداران آرزوی نابودی اسرائیل را بر بدنه موشک‌های بالستیک خود نوشته‌ است.

پوتین در واکنش گفت: «داستانی که شرح دادید در قرن پنجم قبل از میلاد مسیح اتفاق افتاده است. اکنون در جهانی متفاوت زندگی می‌کنیم. بیایید در مورد حال حاضر صحبت کنیم.»

دو رئیس دولت اسرائیل و روسیه در مورد مسائل داخلی اسرائیل، صلح اسرائیل و فلسطین و یا شهرک‌سازی‌ها – بنا به درخواست نتانیاهو – صحبت نکردند. اما دو کشور در مورد تبادلات اقتصادی باهم توافق‌هایی کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • k

    عربستان و اسرائیل و انگلیس و آمریکا کشورهایی که بیشترین جنایت را می کنند و بیشترین دروغ ها را می گویند و بیشترین حمایت را از رسانه ها دارند دوستی اسرائیل با عربستان بسیار بیشتر و طولانی تر از آنچه که به نظر می آید حکومت جمهوری اسلامی را هم در آینده مشخص می شود که به کجاها وصل بوده است این حکومتی که جز خدمت به این کشورها کری نکرده است.

  • iran

    با چه وقاحتی اقدامات جمهوری اسلامی رو میراث دار پرشیا میدونه. واقعا شرم بر اون ایرانیانی که چشم بسته از و این و اون طرفداری میکنن و دشمنی با جمهوری اسلامی باعث شده از اون ور بوم بیفتن. اینا دیگه موندن چطور مظلوم نمایی کنن از هر مکان و زمانی که شده دشمن بیرون میارن. ایران باستان، هیتلر، صدر اسلام ... سیاست دوستی نمیشناسد تنها منافع است که اولویت دارد

  • فریاد بی فردا

    داشیعه مثل هر ایدئولوژی برگرفته از برتری عقیدتی یا نژادی و قومی، خطرناک است، چرا عقیده خود را حق مطلق می داند، در نهایت هیچ فرقی با نازیسم و امثالهم ندارد، یکی بهانه قومیت، یکی به بهانه زبان، یکی به دین و مذهب و ایدلوژی خودش حق مطلق و دیگران باطل می داند، بقیه کثافت کرای توجیه است، اعدام، شکنجه، زندانی کردن، تجاوز، اردوگاه کار اجباریف ساختن سلاح کشتار جمعی، تروریسم بین المللی، سرکوب آزادی مدنی و شخصی، همگی با ایدئولوژی توحیه می شود وحدان هایشان سرکوب می کنند و اخلاق به انحراف کی کشند/ وضعیت امروز روسیه و چین دقیقا شبیه قدرت های آلمان، ژاپن، ایتالیا هستند که دول غربی بر سر تقسیم منافع جهان رقابت می کنند، وگرنه چینی ها وروس ها بهتر می دانند د حکومت داشیعه حاکم بر ایران یکی از ضدانسانی ترین حکومت هایی است که د ر تاریخ بشریت بوجود آمده است، و اساس ایدولولوزی د رنهایت خود موجودیت چین و روسیه نابود میکند چون بنیانش بر نابودی هر نوع عقیده غیر داشیعه است (بقیه قرائت های دینی یا نژادی و قومی همین طورند مثل پان گرایی قومی) از جمله چین ورسیه که بنیاههای عقیدتی شان غیر شیعه و سیاسی شان سکولار است! مسئله اشتهای سیری ناپذیر هوس و طمع ابرقدرت ها است و وجود کشورهای "استبدادی ، ظالم و فاسد" مثل حکومت ایران هم کارت های بازی است! متاسفانه مردمان ایران هم پاسوز این داستان شده اند! راه حل، نابودی این حاکمیت های خود حق مطلق پندار استبدادیف ظالم، فاسد است، و برقراری نظام های سکولار-لیبرال دمکراسی و برقررای یک نظام صلح جهانی فراگیر است، هر چه قدر دیرتر اقدام کرد، خسارت جانی و مالی بیشتر بر بشریت تحمیل می شود.

  • فریاد بی فردا

    داستان تلخ فقر مردمان کشورهای امروز این است، رو راست بگویم، درس عبرت نمی گیرند، زیباکلام درباره عدم درس از تاریخ فایل صوتی بیش از یک ساعت و نمی دارد توصیه می کنم بروید گوش بدهید/ ، حقایق تلخی می گوید از کژاندیشی و کژتابی بشریت امروز در طول تاریخ و عدم درس گرفتن از آن، همین را می دانند با این وضع این مردم عادی هستند پاسوز سیاست های حامان می شوند/ اغلبشان نه در س عبرت تاریخ می گیرند و رحمی به مردم، بساط عیش و کیف جور است! این جور بودن بساط، انها فریب می دهد که تا اخر همی جور است، اما برای بسیاری از آنها مثل صدام و قذافی... نبود و این شرنوشت خفت بار برای هر دیکتاوری در کمین است ، ولی درس عبرتی نمی گیرند!

  • فریاد بی فردا

    در مورد تاریخ نمی وشد تصمیات امروز گرفت، اینها تبلیغات است، همان حشایار شاه (وارث کروش بزرگ و نجات قوم یهود از اسارت) همسر یهودی داشت به اعتراف خودش، جلویش گرفت و الان 2500 سال جشن می گیرند، نخست وزیر دفاع بدی از کرده از موجودیت اسرائیل کرده، مسائل تاریخی و نژادی با مسئله روز دنیا قاطی کرده، این شیوه بد تبلیغاتی مورد دلخواه همین نظام داشیعی ایران است، که مسائل تارخی را دارد به امروز و اینده ربط می دهدف در تاریخ بشریت آکنده جنگ و صلح است، این داشییع ها وداعشی وارها... به بهانه جنگ های صدر اسلام دارند مخ مردم را سشتشو می دهند و از آنها تروریست حتی انتحاری می سازند، این وسط نسل-فرصت ها می سوزد، صد هار میلیارد دلار پول برای خرید جنگ افزار و ساختن لشکر و فساد خرج کی شد، ولی مردم در گورها می خوابند، خودفروشی می کنند و یا اعضای بدنشان ! کانون خانواده از هم پاشیده، طلاق، یا اینکه بخاطر ارث اندکی باقی مانده سال ها با هم درنزاعند، باغی به ارث رسیده، آن قدر سرشان اختلاف دارند تا باغ می خشکد و هیچ کدامشان به چیزی نمی رسند!