ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حذف صفر از پول ملی تا یک سال دیگر»

پس از چند سال به تعویق افتادن حذف صفر از پول ملی، اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی ایران می‌گوید احتمالاً تا یک سال دیگر این اقدام صورت خواهد گرفت.

پس از چند سال به تعویق افتادن حذف صفر از پول ملی، اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی ایران می‌گوید احتمالاً تا یک سال دیگر این اقدام صورت خواهد گرفت.

عکس: آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اکبر کمیجانی، در دیداری که با نمایندگانی از اتریش داشته گفته است که اصلاح واحد پول ایران سال‌هاست که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، اما حذف سه صفر یا چهار صفر از پول ملی نیاز به ثبات بیشتر اقتصاد و نیاز به کنترل تورم دارد.

کمیجانی گفته است: «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که برای اجرایی کردن این امر به یک سال دیگر زمان نیاز داریم.»

حذف سه تا چهار صفر از پول ملی از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شده است. حدود پنج سال پیش محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی وقت و شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی وقت از اصلاح واحد پول ملی و حذف صفر از آن خبر داده بودند.

در دولت حسن روحانی نیز بانک مرکزی از تمایل خود برای حذف چند صفر از پول ملی سخن گفت، اما در هر دو دوره شرایط بی‌ثبات اقتصادی، تورم فزاینده، رشد اقتصادی منفی و شرایط ارزی موجب شد تا سیاست اصلاح واحد پول ملی و حذف صفرها از آن به تعویق بیفتد.

بانک مرکزی ایران قرار است طرح اصلاح واحد پولی ملی را در قالب یک لایحه مستقل در آینده به دولت ارائه دهد و از آن‌جا برای بررسی‌های لازم برای تصویب به مجلس فرستاده شود.

هیئت دولت چهارشنبه ۱۷ آذرماه سال جاری در مصوبه‌ای «تومان» را جایگزین « ریال» کرد. بر مبنای این مصوبه یک صفر از واحد پولی ایران حذف می‌شود و هر ۱۰ ریال معادل یک تومان خواهد بود.

به گفته صاحب‌نظران اقتصادی، حذف صفرها از پول ملی به معنای کنترل تورم در ایران نیست و تأثیری هم در کاهش آن ندارد. این حرکت، اقدامی است که در سال‌های گذشته برخی از کشورهای آمریکای لاتین و همچنین ترکیه به دلیل آن‌که در مدتی طولانی تورم بالایی را تحمل کردند، به اجرا درآوردند.

مخالفان طرح حذف صفر از پول ملی معتقدند که بدون فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم اجرای این طرح تأثیر نامطلوبی بر کاهش قدرت خرید مردم خواهد داشت.

برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند که حذف صفر می‌تواند در شرایطی که تورم زیاد شده و ارزش پول ملی کاهش یافته، مؤثر باشد، به این معنی که دیگر نیازی به استفاده از حجم زیادی پول نیست.

«کاهش حجم اسکناس، سادگی در مبادلات، راحت‌تر شدن حمل و نقل پول، صرفه‌جویی در وقت، کاهش آثار روانی تورم» از جمله مزیت‌هایی است که برای حذف صفر پول ملی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Omid

    بنظرم طرح بسیار لازم و خوبیه،،امیدوارم واقعن ظرف یکسال انجامش بدهند،،چون این اسکناس های فعلی کشور با اینهمه صفرهای بی ارزش واقعن مایه ی آبروریزی در سطح بین الملل و آزار مردم شده.

  • شهاب

    عجیب است این همه تحلیل و تفسیر برای حذف صفر از پول ملی لازم نیست . حذف صفر چه تاثیری در تورم یا قدرت خرید مردم یا شاخص های اقتصادی دارد ؟ هیچ .فقط حجم زیادی از ورق های بیهوده سیاه شده حسابداری را کم می کند . اگر شما با 10000 ریال می تواستید یک دمپایی بخرید حالا10000 ریال میشود یک دریک و با