ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هواپیمای وزیر امور خارجه ترکیه از فرود در هلند منع شد

تنش‌ها میان ترکیه و هلند بالا گرفته. اردوغان این بار دولتمردان هلند را «بازمانده‌های نازی» خواند. نخست وزیر هلند نیز در واکنش این اظهارات را «جنون‌آمیز» دانست.

در پی لغو سخنرانی مولود چاووش‌اوغلو در یک راهپیمایی حامیان تغییر قانون اساسی در روتردام، هلند از فرودآمدن هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ترکیه در این شهر جلوگیری به عمل آورد. تنش‌های بین هلند و ترکیه بر سر این موضوع بالا گرفته است.

چاووش‌اوغلو اجازه ورود به هلند نیافت

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دولت هلند شنبه ۱۱ مارس و پس از سخنان تهدیدآمیز وزیر خارجه ترکیه از فرودآمدن هواپیمای او در فرودگاه روتردام ممانعت به عمل آورد.

احمد ابوطالب، شهردار روتردام پیشتر اعلام کرده‌بود که وزیر خارجه ترکیه شنبه ۱۱ مارس و طی بازدید از این شهر اجازه فعالیت تبلیغاتی برای همه‌پرسی آینده ترکیه را نخواهد داشت.

ابوطالب اشاره نکرده‌بود که از پرواز وزیر امور خارجه ترکیه ممانعت به عمل خواهد آمد. او در واقع گفته‌بود که «[چاووش‌اوغلو] مصونیت دیپلماتیک دارد و با او به احترام برخورد خواهیم کرد، اما ابزارهای دیگری برای ممانعت از هر گونه رویدادی در مکان‌های عمومی در دست داریم.»

در پی این سخنان، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه شنبه ۱۱ مارس در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «سی ان ان ترک» گفت که علی‌رغم ممنوعیت سخنرانی در تظاهرات ترک‌تباران در حمایت از تغییر قانون اساسی، به این شهر پرواز خواهد کرد. او گفت که اگر هلند اجازه پرواز به او ندهد، آنکارا با تحریم‌های سیاسی و اقتصادی «سخت» پاسخ این کار را خواهد داد.

او گفته بود که اروپا باید از رفتار رئیس‌مآبانه خود دست بردارد. او دولت هلند را متهم کرد که با شهروندان ترک‌تبار خود همچون «گروگان» برخورد می‌کند و ارتباط آنها را با آنکارا قطع کرده‌است. و سپس اعلام کرد که «من وزیر خارجه هستم و هرجا بخواهم، می‌روم.»

اردوغان هلندی‌ها را «بازمانده نازی» خواند

لغو برنامه‌های عمومی دولت ترکیه جهت تبلیغ «آری» در همه‌پرسی آینده برای مهاجران ترک‌تبار در اروپا به یکی از منابع اصلی تنش بین ترکیه و اتحادیه اروپا بدل شده‌است.

اردوغان در تلاش است تا با گرفتن رأی آری مردم در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی، اختیارات خود در مقام رئیس‌جمهوری را گسترش دهد. حزب جمهوری‌خواه، وابسته به دیدگاه‌های کمالیستی و حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب حامی کردها با این تغییرات مخالف هستند و کارزار «نه» را در کنار مخالفان مستقل و چپ‌گرا به راه انداخته‌اند.

همزمان با لغو میتینگ سیاسی در روتردام، چهار رویداد از پیش‌ برنامه‌ریزی‌شده دیگر نیز در اتریش و یک مورد دیگر هم در سوئیس لغو شده‌اند. هلند نیز پیشتر اعلام کرده‌بود که به هیچ میتینگ عمومی از این جنس مجوز نخواهد داد.

اوج تنش بر سر این موضوع پیشتر پس از تصمیم آلمان برای لغو راهپیمایی‌های انتخاباتی دولت اردوغان در این کشور روی داد. رئیس‌جمهوری ترکیه، برآشفته از این تصمیم، آن را با «تاکتیک‌های فاشیستی دوران آلمان نازی» مقایسه کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به این سخنان، پنج‌شنبه، ۹ مارس آنها را «بی‌ارزش» خواند و گفت که ایراد چنین سخنانی باید متوقف شود.

آلمان میزبان بزرگترین جمعیت مهاجران ترک‌تبار در اروپا است.

با این حال، رجب طیب اردوغان همزمان در یک راهپیمایی تبلیغاتی این بار دولتمردان هلندی را «بازمانده‌های نازی» و «فاشیست» خواند. او در این رویداد گفت: «گوش کن هلند؛ یک بار جستی، دوبار جستی، اما مردم من بالاخره بازی‌ات را به هم می‌زنند. هر چقدر دوست دارید پرواز وزیر خارجه ما را کنسل کنید. آن وقت ببینید پروازهایتان به ترکیه می‌آیند یا خیر».

مارک روته، نخست‌وزیر هلند نیز در واکنش به رویدادهای شنبه گفت که «امروز صبح وزیر ترکیه آشکارا هلند را با تحریم تهدید کرد و ما هرگز با ترک‌ها تحت چنین تهدیدهایی مذاکره نمی‌کنیم. پس در یک تماس ویدئویی تصمیم گرفتیم که برای او بهتر است به هلند نیاید.»

نخست‌وزیر هلند اظهارات اردوغان راجع به «بازمانده‌های نازی» را «اظهارنظری جنون‌آمیز» خواند و گفت که عصبانیت آنها را می‌فهمد، اما چنین اظهاراتی بسیار خارج از عرف است.

خیرت ویلدرس، سیاستمدار اسلام‌ستیز و راست افراطی هلند که حزب او اکنون دومین رده را در نظرسنجی‌های انتخابات چهارشنبه هفته آینده دارد، شنبه در یک توئیت نوشت: «به همه ترک‌های هلند که با اردوغان موافق هستند: به ترکیه بروید و هرگز باز نگردید!»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    درود بر مردمی که در انسانیت صداقت به خرج میدهند و خود را به زر و زور و قدرت نمیفروشند درود بر هلند