ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰۰ بی‌خانمان و حدود سه هزار کودک کار جمع‌آوری شده‌اند

در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که از نهم اسفند در تهران آغاز شده، ۱۳۵۰معتاد «متجاهر» جمع‌آوری شده‌اند که حدود ۴۰۰ نفر آنها تنها معتاد نیستند و مشکلات دیگری همچون بی‌خانمانی و بیماری هم دارند. همچنین در سال ۹۵، ۲۴۶۰ کودک کار جمع‌آوری شده‌اند

رئیس سازمان بهزیستی ایران گفته در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که از نهم اسفند ماه در تهران آغاز شده، تا روز بیستم اسفند ماه ۱۳۵۰ معتاد «متجاهر» جمع آوری و پذیرش شده‌اند که حدود ۴۰۰ نفر آنها تنها معتاد نیستند و مشکلات دیگری همچون بی خانمانی و بیماری هم دارند. او همچنین گفته که در سال ۹۵، ۲۴۶۰ کودک کار جمع‌آوری شده‌اند که ۷۵ درصد آنها غیر ایرانی بوده‌اند.

 انوشیروان محسنی بندپی گفته طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در مرکز ۱۲ استان کشور  آغاز شده و استان‌های کرمانشاه، کرمان، زاهدان، شیراز، اصفهان، کرج، هرمزگان، خراسان رضوی و لرستان مشمول این برنامه شده‌اند.

 سازمان بهزیستی ایران، از گذشته تولیت مراکز ماده ۱۵ را که ویژه افراد داوطلب ترک اعتیاد است، بر عهده داشته است. مسوولیت مراکز ماده ۱۶ که ویژه معتادین متجاهر، رها شده و سخت در دسترس که مراکز ماده ۱۵ اثربخشی لازم برای آنها را ندارند نیز قبلا بر عهده وزارت بهداشت بود اما این وزارتخانه اعلام کرد که نمی‌تواند اقدامی را در این حوزه انجام دهد و به این ترتیب این مراکز نیز به بهزیستی واگذار شدند.

بهزیستی برای پذیرش این مراکز هفت شرط اعم از حذف نگاه مجرمانه از معتاد، اصلاح فرآیندها، تاکید بر فرآیند اجتماع پذیری، استفاده از الگوی درمان «دادگاه مدار و ... گذاشت و پس از پذیرش آنها مسوولیت این مراکز را قبول کرد.

طبق توافق با وزارت بهداشت، پس از پذیرش معتادان متجاهر اگر این افراد دچار بیماری‌های خاص باشند وزارت بهداشت نسبت به پذیرش و درمان‌شان اقدام کند.

اکنون به گفته بندپی، قوه قضاییه نیز پذیرفته که در جریان این جمع‌آوری‌ها برای بار اول نگاه مجرمانه به این افراد نداشته باشد.

«رویکرد اجتماع‌محور و دادگاه‌مدار» درباره مراکز ماده ۱۶، در پنج شش استان به صورت پایلوت اجرا خواهد شد و هر مرکز حداکثر ۱۰۰ نفر را پذیرش خواهد کرد.

دادستان تهران،‌ عباس جعفری دولت‌آبادی تابستان گذشته از قضات خواسته بود که طبق دستورالعمل جدید قوه قضائیه در مورد سیاست کاهش جمعیت کیفری، از معرفی افراد معتاد به زندان­‌ها خودداری کنند. دولت‌آبادی گفته بود زندان‌های کشور هم اکنون بیش از ظرفیت واقعی خود زندانی دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهنگ

    متجاهر !؟ یعنی چه ؟ لغت هم وارد می کنند!