ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقصران آتش‌سوزی پلاسکو: دو کارگری که اعتراف کردند

بیش از ۵۰ روز پس از فرو ریختن ساختمان پلاسکو، از کسانی که به عنوان مقصران وقوع آتش‌سوزی بازداشت شده بودند، اعتراف گرفته شده است.

بیش از ۵۰ روز پس از فرو ریختن ساختمان پلاسکو، از کسانی که به عنوان مقصران وقوع این حادثه یاد شده، اعتراف گرفته شده است.

پلاسکو در آتش

گرچه این آتش‌سوزی عمدی تلقی نمی‌شود، اما خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۲۳ اسفند گزارش کرده است که مقصران وقوع حریق، به نحوه شروع آتش‌سوزی اعتراف کرده‌اند.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بزرگ گفته است که از صبح روز ۳۰ دی‌ماه و همزمان با وقوع آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو پرونده بررسی این حادثه در دادسرای جنایی تهران باز شده و به این ترتیب از کسانی که مقصر خوانده شده‌اند، پس از نزدیک به دو ماه اعتراف گرفته شده است.

به گفته قاضی محمد شهریاری، پس از تحقیقات نهایی مشخص شد آتش‌سوزی از فروشگاه تولید پوشاک «نسترن» واقع در طبقه دهم ساختمان پلاسکو آغاز شده است: «در همان زمان، مالک و دو کارگر او شناسایی شدند و مشخص شد که این دو کارگر در این مغازه مشغول فعالیت بوده‌اند.»

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران:

«از آنجا که در آن زمان مسئولیت آواربرداری اهمیت بیشتری داشت، تلاش شد وظیفه امدادرسانی به درستی انجام شود اما با پایان آواربرداری این افراد بازداشت شدند و تحقیقاتی مبسوط آغاز شد.»

افراد بازداشت شده در ابتدا هر گونه دخل و تصرف در وقوع آتش‌سوزی را انکار کرده‌اند. آن‌ها گفته بوده‌اند که از ساعت شش صبح در مغازه‌شان حضور داشته‌اند.

به گفته شهریاری از این افراد پرسیده شده است که وقتی سیستم گرمایشی ساختمان از ساعت ۸:۳۰ فعال می‌شده است، آن‌ها از ساعت شش تا ۸:۳۰ چگونه خود را گرم کرده‌اند؟

این افراد هم در پاسخ گفته‌اند که یک گاز پیک‌نیکی داشته‌اند اما از آن استفاده نمی‌کرده‌اند.

در نهایت اما مشخص نیست این افراد تحت چه شرایطی اعتراف کرده‌اند که از مهتابی داخل سقف یک سیم روکار به اندازه حدود ۱۰ تا ۱۵ متر کشیده‌اند و آن را به یخچال وصل کرده‌اند و برخی روزها هم با اتصال همان سیم به یک گرمکن برقی، خود را گرم می‌کرده‌اند.

محمد شهریاری:

«سرانجام سیم‌ها به دلیل بار الکتریکی زیاد آتش می‌گیرند و به دلیل وجود حجم زیادی از پارچه و لباس، آتش‌سوزی شروع می‌شود.»

بر اساس گزارش فارس، دو کارگر تولیدی پوشاک نسترن از کسانی که در طبقه هشتم ساختمان مشغول برگزار کردن مراسم «زیارت عاشورا» بوده‌اند، خواسته‌اند برای خاموش کردن آتش به آن‌ها کمک کنند اما به دلیل حجم بالای آتش‌سوزی، این افراد موفق به این کار نشده‌اند و این آتش‌سوزی در نهایت منجر به فرو ریختن ساختمان شد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفته است که به این ترتیب، فرضیه عمدی بودن این حادثه از بین رفته است، اما میزان قصور و تقصیر سایر عوامل دخیل، در دست بررسی‌ست.

پس از وقوع این حادثه، کارشناسان شرایط ایمنی ساختمان پلاسکو را دلیل وقوع این حادثه خواندند و بر اهمال شهرداری و بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان تأکید داشتند اما در گزارش سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، چنین رویکردی دیده نمی‌شود و تنها بر عوامل بروز خود حادثه تمرکز شده است. گرچه شهریاری گفته است: «به طور قطع وقوع حادثه ریزش آوار و همچنین آن حجم گسترده از آتش، یک سری عواملی داشته که کارگروه کارشناسی حادثه در حال بررسی سایر ابعاد این حادثه است.»

بنا بر اعلام این مقام قوه قضاییه، در این حادثه در مجموع ۱۶ نفر از آتش‌نشانان و شش نفر از کارکنان ساختمان پلاسکو کشته شده‌اند. آمارهای غیررسمی شمار کشته‌شدگان اما بیش از دو برابر این تعداد است و از برخی کارگران افغانستانی به عنوان ناپدیدشدگانی یاد می‌شود که کسی را نداشته‌اند تا درباره حضور آن‌ها در ساختمان و هویت‌شان اطلاع‌رسانی کند.

علاوه بر این ساختمان پلاسکو محلی برای جمع شدن برخی کارتن‌خواب‌ها نیز بوده است که ممکن است کسی پیگیر اعلام مفقود شدن‌شان نباشد.

رخداد آتش گرفتن و فروپاشی ساختمان پلاسکو اما جامع‌ترین نماد وقایع سال ۱۳۹۵ است:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    یعنی قبول کنیم اشتباه یک کار گر ساده که اطمینان دارم کوچکترین آموزش ایمنی را نیز ندیده است ، میتواند چنین فاجعه ای مالی وجانیی ببارآورد آن هم در مرکز تجاری در قلب پایتخت ومسئله همین است!!!!!؟؟. پس مردم چگونه جرعت میکنند به این مراکز میروند !!!؟. پس مسئولین امنیت شهر کجا خوابیده اند !!!؟. شمارا بخدا بس کنید!.

  • احمد

    حالا فهميديد كه چرا ولي فقيه زمانه يعني سلطان سيدعلي شاه خامنه اي، از همان ساعتهاي اوليه گفت كه هيچ كس به دنبال علت حادثه نباشد؟ آخر ولي فقيه مملكت كه نمي تواند بي گدار به آب بزند،«آقا» نياز داشت كه فكر كند و چاره يي بينديشد و در يك مسير بسيار قانوني مثل انتخاباتهايي كه برگزار مي كند مقصران اين واقعه را شناسايي و معرفي كند. در رژيم سرمايه داري وابسته شاه راديو رژيم هر روز ظهر به مدت نيم ساعت برنامه ويژه كارگران داشت كه از جمله يكي از قسمتهاي ثابت آن، داستاني از حوادث ايمني در محيطهاي كار بود و تكيه كلام ثابت آن هم اين بود كه «نمي دانم چرا هر چي بلا هست سر من مي آد، من، بله من كارگر بي احتياط» اين برنامه به اصطلاح آموزشي به همه كارگران ياد مي داد كه هر اتفاقي در محيط كار مي افتد ناشي از بي احتياطي هاي خودشان است و مبادا فكر كنند كه لوازم و شرايط ايمني فراهم بوده يا خداي نكرده كمبود و نقصي از سوي كارفرما و سرمايه دار جريان داشته است. وقتي مقصران آتش سوزي پلاسكو معرفي شدند، آدم بايد بفهمد كه در رژيم اسلامي كه پشت و پناه مستضعفان ايران وجهان و بلكه همه مستضفعان هم كائنات هم هست، اوضاع هيچ تفاوتي با نظام كمپرادوري شاه نكرده است. سرمايه دارها و كارگزاران آن رژيم در غدا خوردن و ميگساري و خوشگذراني زياده روي مي كنند و اخلاف آنها در رژيم اسلامي به در نماز و روزه و زيارتهاي گوناگون زياده روي مي كنند. حالا روشن هست كه چرا هر چه بلا هست بر سر كارگران و آتش نشانان و كارتن خوابهاي بي احتياط مي آيد؟

  • shahrzad

    اره شما گفتی ماهم باور کردیم.خورشید همیشه پشت ابر نمی ماند. بالاخره خون بیگناهان این فاجعه دست قالیباف وهمراهانش را رو خواهد کرد که خدا میدانداز این خرابی چه سودی میبرند. در تعجبم از ما ملتی که در مقابل چنین جنایت هولناکی به سادگی میگذریم وقاتلان فرزندان این اب و خاک را به حال خود رها میکنیم.