ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوان دادگستری اروپا: منع حجاب در سر کار حق کارفرماست

دیوان دادگستری اروپا حمل و پوشیدن نمادهای مذهبی در سر کار را با در نظر گرفتن شرایطی ممنوع اعلام کرد. دو زن باحجاب در بلژیک و فرانسه در این‌باره به دادگاه شکایت کرده بودند.

دیوان دادگستری اروپا می‌گوید آن‌چه در منشور حقوق بشر اتحادیه اروپا و اغلب قانون‌های اساسی کشورهای اروپایی درباره آزادی مذهب تضمین شده محترم است؛ حتی پوشیدن نمادهای مذهبی در مجامع عمومی آزاد است اما در آن‌جایی که این موضوع با منافع مشروع اشخاص ثالث ـ از جمله در سر کار ـ در تضاد قرار می‌گیرد می‌تواند تحت شرایطی ممنوع باشد. از جمله این موارد حجاب است که می‌تواند در شرایط خاصی مجاز باشد.

عکس از آرشیو

قضات دیوان دادگستری اروپا در لوکزامبورگ پس از بررسی پرونده دو زن مسلمان در این زمینه، روز سه‌شنبه ۱۴ مارس / ۲۴ اسفند آرای خود را صادر کردند. یکی از این زن‌ها در بخش پذیرش یک شرکت خدمات امنیتی در بلژیک کار می‌کرد و دیگری زنی بود که در یک شرکت توسعه نرم‌افزاری در فرانسه فعالیت داشت. این دو زن به دلیل آن‌که نخواستند حجاب خود را در سر کار بردارند برکنار شدند اما رأی دیوان دادگستری اروپا در مورد آن‌ها متفاوت بود.

دیوان دادگستری اروپا در مورد اول حق را به کارفرما داد زیرا زن شکایت‌کننده به‌عنوان منشی در خدمات بیرونی فعالیت داشته و در واقع شرکت را در برابر مشتری نمایندگی می‌کرده است. افزون بر این، کارکنان این شرکت خدمات امنیتی از حمل و پوشیدن علائم مذهبی و سیاسی به‌صراحت ممنوع شده بودند.

با توجه به رأی دیوان دادگستری اروپا هیچ تبعیض مستقیمی نسبت به باورهای افراد رخ نداده و مقررات پوشیدن لباس‌های خنثی بر سر کار، دستیابی به هدف حرفه‌ای را نزدیکتر و توجیه‌پذیر می‌کند.

دیوان دادگستری اروپا شکایت زن دیگری که در فرانسه کار می‌کرد را نیز بررسی کرد. این زن که مهندس است پس از آن‌که یکی از مشتریان شرکت نرم‌افزار علیه حجاب او شکایت کرده بود حاضر نشده بود حجاب خود را در سر کار کنار بگذارد و به همین دلیل اخراج شده بود.

قضات دادگاه اروپا گفته‌اند برآورده ساختن خواست تنها یک مشتری نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد. در ضمن توانایی تخصصی این زن موضوع مسئله نبوده و روسری او مانع از پیشبرد کارش نیست.

بدین ترتیب دیوان دادگستری اروپا ضمن تأکید بر «پوشش خنثی» و ممانعت از حمل و پوشیدن نمادهای مذهبی در سر کار، گفته است که منع حجاب در سر کار نه بر اساس خواست مشتری که بر اساس مقررات داخلی قابل اجراست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    برخی خودرابه خواب زده بود ند چنان که هرگز نمی توان بیدارشان کرد .چهل سال پیش فاشیسم با شعار یا روسری یا توسری سر برآورد

  • علی

    فاشیسم سر بر می اورد