ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات هلند: مرحله یک چهارم نهایی در رقابت با پوپولیست‌ها در اروپا

نخست‌وزیر هلند انتخابات پارلمانی این کشور را با یک تورنمنت ورزشی مقایسه کرده. انتخابات فرانسه مرحله نیمه‌نهایی و انتخابات آلمان مرحله پایانی این تورنمنت است.

برای نخستین بار انتخابات پارلمانی هلند اهمیتی جهانی پیدا کرده است. در چند هفته اخیر خبرنگاران زیادی از سراسر جهان به هلند آمده‌اند و با دقت نظرسنجی‌ها و مناظره‌های انتخاباتی را دنبال می‌کنند.

پلاکارد انتخاباتی احزاب متنوع در هلند. در انتخابات پارلمانی هلند کدام حزب آرای بیشتری به دست می‌آورد؟

حضور خیرت ویلدرس، رهبر حزب آزادی هلند با شعارهای اسلام‌هراسانه و اسلام‌ستیزانه و ضدیت او با اتحادیه اروپا در توجه جهانیان به انتخابات پارلمانی این دوره هلند بی‌تأثیر نبوده است. بحران دیپلماتیک ترکیه با هلند را هم نباید از نظر دور داشت.

پس از شوک روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا، انتخابات پارلمانی هلند نخستین انتخابات در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که در آن احتمال روی کار آمدن پوپولیست دیگری می‌رود. چنانچه این اتفاق بیفتد و حزب آزادی هلند به اکثریت آرا برسد، مطمئناً بر انتخابات در دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه تأثیر خواهد گذاشت. در فرانسه، حزب جبهه ملی به رهبری ماری لوپن با شعارهای مشابه، در نظرسنجی‌ها یکی از پیشتازان است. البته این نظرسنجی‌ها در هفته‌های اخیر مدام در حال نوسان و تغییر هستند.

مارک روته، نخست وزیر هلند در نشست خبری دوشنبه ۱۳ مارس در دانشگاه اراسموس، اهمیت این انتخابات را در چارچوب مبارزه با پوپولیسم نامید، سه انتخابات پیش رو در اروپا را با یک تورنمنت ورزشی مقایسه کرد و گفت: انتخابات چهارشنبه را می‌توان نبرد با پوپولیسم درمرحله یک چهارم نهائی نامید. به تعبیر روته، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماه‌ آوریل، نیمه نهایی و انتخابات پارلمانی آلمان در ماه سپتامبر، فینال این مبارزه خواهد بود. نخست‌وزیر هلند گفت حزب آزادی بخت زیادی دارد که در انتخابات پارلمانی بزرگ‌ترین حزب پارلمان هلند شود.

از چپ به راست: تورج اتابکی، صمد فرخ سرشت و ساندر ترپهاوس، کارشناسانی که با آن‌ها گفت‌وگو کردیم

نزدیک بودن آرای چهار حزب بزرگ هلند در نظرسنجی‌ها در این دوره از انتخابات پارلمانی هلند بی‌سابقه است. صاحب‌نظران اعتقاد دارند که به همین دلیل احتمال اینکه یک یا دو حزب بتوانند در انتخابات چهارشنبه ۱۵ مارس اکثریت آراء را به دست آورند، بسیار کم است. آن‌ها احتمال داده‌اند که ممکن است کابینه آتی، ائتلافی از چهار و یا حتی پنج حزب باشد.

این وضعیت ویژه پرسش‌های متعددی را در میان آورده: علت گرایش به پوپولیسم چیست؟ چرا ویلدرز تنها با دادن شعارهایی بر پایه نارضایتی‌های موجود در جامعه، و بدون ارائه راه حل مشخص، توانسته است در هلند محبوبیت پیدا کند؟ احتمال پیروزی او درانتخابات تا چه حد است؟ اگر احیاناً ویلدرز برنده انتخابات شود، آیا می‌تواند به وعده‌هایش عمل کند؟

این پرسش‌ها را با تورج اتابکی (پژوهشگر ارشد در پژوهشکده تاریخ اجتماعی و استاد کرسی تاریخ اجتماعی خاورمیانه و آسیای مرکزی در دانشگاه لیدن هلند)، صمد فرخ‌سرشت (فعال سیاسی و عضو حزب سبزهای هلند) و همچنین با ساندر ترپهاوس، (از اعضای حزب کار هلند) در میان گذاشتم.

ساندر ایرانی‌تبار و نام واقعی او احمد قلیچ‌خانی است. او در دوره پیشین انتخابات پارلمان اروپا در لیست کاندیداهای حزب سوسیال دموکرات کار هلند بود و اکنون در وزارت خارجه هلند به عنوان وکیل ارشد حقوق بشر کار می‌کند.

گفت‌وگو با این سه کارشناس را می‌شنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.