ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران خواهان ذخیره آب سنگین بیش از مقدار تعیین‌شده در برجام است

تهران استدلال کرده‌ که برجام قید لازم‌الاجرایی برای خروج مازاد آب سنگین از مرزهای ایران طرح نمی‌کند. حد ذخیره آب سنگین در برجام ۱۳۰ تن است. آمریکا اما شدیداً مخالف این ادعا است.

ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که خارج‌کردن آب سنگین مازاد بر میزان تعیین‌شده در برجام از خاک این کشور ضروری نیست.

خروج مخزن قلب رآکتور آب سنگین اراک

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تهران در نامه‌اش به آژانس بین‌المللی اتمی استدلال کرده‌است که توافقنامه هسته‌ای این کشور با کشورهای گروه ۱+۵ قید لازم‌الاجرایی برای خروج مازاد آب سنگین از مرزهای ایران طرح نمی‌کند.

این نامه پنج‌شنبه، ۱۶ مارس بین کشورهای عضو توزیع شد.

در توافقنامه «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر مناقشه هسته‌ای این کشور، یکی از محدودیت‌های ذکرشده برای برنامه اتمی ایران ذخیره آب سنگین بود. بر اساس برجام، ذخیره آب سنگین ایران نباید از مرز ۱۳۰ تن عبور کند.

آب سنگین یک ماده هسته‌ای است که می‌توان در رآکتور مخصوص از آن پلوتونیوم تولید کرد؛ رآکتوری مشابه رآکتور تمام‌نشده اراک که بر اساس توافق هسته‌ای مخزن اصلی آن بیرون کشیده و داخل مخزن با سیمان پر شد.

ادعای ایران می‌تواند به تقابل جدیدی بین تهران و واشنگتن بینجامد، زیرا به گفته دیپلمات‌ها ایران تنها چندماه تا عبورکردن از مرز تعیین‌شده برای ذخیره آب سنگین فاصله دارد.

البته ایران پس از برجام دوبار این حد ۱۳۰ تنی را زیر پا گذاشته و با هشدار ایالات متحده رویارو شده است. آخرین بار تنش بین این دو در دسامبر گذشته و پس از آن پایان گرفت که تهران پذیرفت تا مازاد آب سنگین خود را به عمان بفرستد و تا زمان یافتن خریدار در بازار بین‌المللی در آنجا از مازاد آب سنگین خود نگهداری کند.

ایران در نامه خود استدلال کرده که «هیچ چیز [در توافق هسته‌ای] ایران را ملزم به خارج‌کردن آب سنگین مازادی نمی‌کند که در بازار بین‌المللی به فروش گذاشته شده اما هنوز خریداری برای ارسال آب سنگین به مقصد آن نیافته است.»

در توافق‌نامه نیز ذکر شده است که «آب سنگین مازاد برای صادرات بر اساس قیمت‌های بین‌المللی در بازار بین‌المللی عرضه خواهد شد و به خریدار بین‌المللی تحویل داده می‌شود.»

با این حال، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده پیش از این مخالفت خود را با نگهداری آب سنگین مازاد در داخل مرزهای ایران اعلام کرده‌است. واشنگتن هفته گذشته در بیانیه‌ای که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاد، گفت که «هر میزان آب سنگین مازادی که بیشتر از حد تعیین‌شده ۱۳۰ تن باشد، نمی‌تواند در ایران باقی بماند.»

مقام‌های غربی نگران آن هستند که میزان تولید آب سنگین ایران بسیار بیشتر از میزان مصرف یا فروش آن باشد. ایران ماه گذشته ۱۲۴.۲ تن ذخیره آب سنگین داخل مرزهای خود داشت.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست ۲۸ فوریه خود به اعضا گفته است که اگر ایران با نرخ کنونی به تولید آب سنگین ادامه دهد، تا ماه مه سال جاری از حد ۱۳۰ تنی عبور خواهد کرد.

ترامپ یکی از منتقدان جدی توافقنامه هسته‌ای با ایران است و پیشتر گفته که می‌خواهد «چنان نظارت سفت‌و‌سختی بر این توافق اعمال کند که ایرانی‌ها هیچ شانسی [برای سرپیچی از مفاد آن] نداشته باشند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.