ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان امنیت برون‌مرزی آلمان: گولن پشت کودتای ترکیه نبود

رئیس ب.ان.د می‌گوید که تلاش برای کودتا در ژوئیه گذشته نه کار گولن بوده و نه کار خود دولت اردوغان. او کودتا را کار بخش‌هایی از ارتش دانست که نگران تصفیه‌شدن بودند.

رئیس سازمان اطلاعات فدرال آلمان (ب.ان.د) گفت که گمان نمی‌کند فتح‌الله گولن در کودتای نافرجام ژوئیه گذشته ترکیه نقش داشته‌ است.

فتح الله گولن

برونو کال، رئیس «ب.ان.د» (Bundesnachrichtendienst )، سازمان اطلاعات و امنیت برون‌مرزی آلمان شنبه ۱۸ مارس در گفت‌و‌گو با نشریه آلمانی زبان «اشپیگل» گفت «ترکیه در سطوح مختلفی تلاش کرده تا ما را [نسبت به حضور گولن در پشت پرده کودتا] قانع کند، اما تا به حال موفق نبوده‌است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و مقام‌های دولت او از زمان وقوع کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه گذشته بارها گفته‌اند که فتح‌الله گولن، روحانی اسلام‌شناس ساکن ایالات متحده سازمان‌دهنده اصلی این کودتا بوده‌ است. گولن اما این اتهام را رد کرده‌است.

تا همین چندسال پیش، گولن و اردوغان متحدان اصلی یکدیگر در جریان اسلام‌گرای سیاست ترکیه بودند. اما اکنون آنکارا گولن و حامیان او را «تروریست» می‌خواند.

ترکیه تا کنون بارها از ایالات متحده خواسته تا گولن را به اتهام سازماندهی کودتا به ترکیه استرداد کند.

برونو کال در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل درباره اینکه «آیا جنبش گولن یک جنبش اسلام‌گرای افراطی یا تروریستی است» پاسخ منفی داد و گفت که جنبش گولن «یک تعاونی مدنی است که می‌خواهد امکان آموزش دینی و سکولار را برای اشخاص بیشتری فراهم کند.»

گولن سردمدار سازمانی تحت عنوان «جنبش خدمت» است که در بسیاری از کشورها مدرسه و آموزشگاه تأسیس کرده و جنبه‌ خیریه دارد. با این حال، عده‌ای نیز از گولن به عنوان سردمدار شبکه‌ای سازمان‌یافته از صاحبان ترک‌تبار کسب‌و‌کار در اروپا و آمریکا نام می‌برند که سرمایه زیادی در آن در جریان است.

کال در عین حال مخالفت خود را با این ایده نیز اعلام کرد که دولت ترکیه خود ترتیب‌دهنده این کودتا بوده‌ است. او گفت که «تلاش برای کودتا کار دولت ترکیه نبود. دولت ترکیه پیش از ۱۵ ژوئیه پاکسازی ارتش را شروع کرده بود و به همین خاطر بخش‌هایی از ارتش تصمیم گرفتند تا پیش از اینکه روند پاکسازی دامن آنها را نیز بگیرد، به سرعت کودتا کنند.»

ضمن کودتای نافرجام ترکیه، سربازان ارتش با تانک، جت‌های جنگنده و هلیکوپتر در شهرهای بزرگ ظاهر شدند، به پارلمان حمله کردند و تلاش کردند دولت اردوغان را ساقط کنند، اما با حضور طرفداران اردوغان در خیابان کودتا شکست خورد. این کودتای ناموفق ۲۴۰ کشته بر جای گذاشت.

دولت اردوغان هنوز وضعیت اضطراری اعلام‌شده پس از کودتا را حفظ کرده و تا کنون هزاران نفر را به بهانه ارتباط با شبکه گولن و یا حزب کارگران کردستان (پ ک ک) از مشاغل دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس اخراج کرده‌ است.

ارتش نیز در پی کودتا تصفیه شد و اکنون اردوغان با برگزاری همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی در آوریل سال جاری به دنبال افزایش قدرت خود در مقام رئیس‌جمهوری است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.