ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس رم برای مهار پناهجویی از سواحل لیبی

لیبی از اتحادیه اروپا درخواست ۸۰۰ میلیون یورو کرده است. اتحادیه اروپا اما فقط حاضر است ۲۰۰ میلیون یورو بپردازد. نهادهای حقوق بشری از توافق‌نامه مالت انتقاد کرده‌اند.

در رم وزاری کشور دولت‌های اروپایی و دولت‌های آفریقای شمالی برای رایزنی و گفت‌وگو درباره راهکارهای مهار بحران پناهجویی تشکیل جلسه دادند. در همان حال تلاش پناهجویان آفریقایی برای رسیدن به سواحل اروپا از طریق دریای مدیترانه ادامه دارد.

گروهی از پناهجویان اریتره‌ای که در دریای مدیترانه نجات پیدا کردند

فایز مصطفی السراج، نخست‌وزیر لیبی برای مهار بحران پناهجویی از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست ۸۰۰ میلیون یورو کرده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا اما برای مهار پناهجویی در سواحل لیبی فقط ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار تعیین کرده‌اند.

در نشست رم وزاری کشور دولت‌های ایتالیا، فرانسه، آلمان، مالت، اتریش و سوئیس شرکت دارند. از آفریقای شمالی مقامات کشورهای الجزایر، تونس و لیبی در این نشست حضور دارند.

در ژانویه سال جاری سران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در اجلاس مالت بر سر طرحی با ۱۰ سرفصل برای ممانعت از ورود پناهجویان آفریقایی به خاک اروپا با یکدیگر توافق کردند.

در این طرح همکاری نزدیک‌تری با لیبی پیش‌بینی شده است. لیبی که یک کشور جنگ‌زده و ناامن است، نخستین مقصد پناهجویان آفریقایی در راه اروپاست.

نهادهای حقوق بشری از طرح کشورهای اتحادیه اروپا در اجلاس مالت انتقاد کرده‌اند. آکسفام اعلام کرده است که این طرح صرفاً برای مقابله با پناهجویان تهیه شده و ارزش‌های بنیادین اتحادیه اروپا در زمینه صیانت از حقوق انسان‌ها را پایمال می‌کند.

وزارت خارجه آلمان ۲۹ ژانویه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وضع اردوگاه‌های پناهجویی در لیبی به اردوگاه‌های کار اجباری در دوران نازی‌ها شباهت دارد.

در این گزارش آمده که دست‌کم در طول هفته ۵ پناهجو تیرباران می‌شوند. چنانچه پناهجویی بی‌پول شده باشد، یکی از روش‌های متداول در این اردوگاه‌ها این است که قاچاقچیان او را در وسط کویر به حال خود رها می‌کنند.

بعد از انتشار این گزارش، اسکا کلر، رئیس فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان از دولت این کشور خواسته بود از کمک مالی به لیبی برای مقابله با پناهجویان خودداری کند.

بر اساس گزارش سازمان «برای پناهجویان» بیشتر پناهجویان از اریتره می‌آیند. ۱۶ درصد پناهجویانی که از طریق دریای مدیترانه خود را به سواحل ایتالیا می‌رسانند کودک‌اند.

نجات ۳۳۱۵ پناهجو

خبرگزاری انسا، خبرگزاری رسمی ایتالیا گزارش داده است که در روزهای شنبه و یکشنبه، ۱۸ و ۱۹ مارس در سواحل لیبی ۳۳۱۵ پناهجو که در حال غرق شدن در دریای مدیترانه بودند، نجات پیدا کردند. این پناهجئیان تلاش کرده بودند با قایق خود را از سواحل لیبی و از راه دریای مدیترانه به اروپا برسانند.

تنها سازمان ایتالیایی - آلمانی «اس او اس، مدیترانه» هزار پناهجو را که سوار بر ۹ قایق بودند و در دریای مدیترانه دچار حادثه شدند، از مرگ حتمی نجات داد. به گزارش خبرگزاری انسا در میان پناهجویان نجات یافته ۲۰۰ کودک هم بودند. قاچاقچیان قصد داشتند این پناهجویان را با قایق‌های غیر مجهز به سواحل ایتالیا برسانند.

در سال جاری دست‌کم ۱۶ هزار پناهجو از راه دریای مدیترانه وارد خاک ایتالیا شده‌اند. دست‌کم ۵۲۰ پناهجو در دو ماه گذشته در دریای مدیترانه غرق شده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ دست‌کم ۵۰۰۰ پناهجو جان خود را در دریای مدیترانه از دست دادند. بیشتر پناهجویان در مسیر لیبی به ایتالیا در دریای مدیترانه غرق شدند. این مسیر از مسیرهای بسیار خطرناک پناهجویی در جهان است.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.