ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی هواشناسی: زمین به مکانی ناشناخته تبدیل شده

پژوهشگران سازمان جهانی هواشناسی در تازه‌ترین گزارش‌شان از تحولات آب و هوایی، تصویری نگران‌کننده از آینده کره زمبن به دست می‌دهند: گرمایی بی‌سابقه در انتظار ماست.

پژوهشگران سازمان جهانی هواشناسی در تازه‌ترین گزارش‌شان از تحولات آب و هوایی، تصویری نگران‌کننده از آینده کره زمبن به دست می‌دهند: گرمایی بی‌سابقه در انتظار ماست.

بخشی از دریاچه آرال (خوارزم) که خشک شده است

براساس گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی، گرمای رکوردشکنی که سال ۲۰۱۶ را به گرم‌ترین سال تبدیل کرده بود در سال ۲۰۱۷ نیز کماکان ادامه دارد و زمین را به سوی «مکانی کاملاً ناشناخته» سوق می‌دهد.

سازمان جهانی هواشناسی ارزیابی‌اش از تحولات آب و هوایی در سال ۲۰۱۶ را سه‌شنبه ۲۱ مارس در قالب گزارشی پیرامون گرمای بی‌سابقه در سراسر جهان، کاهش شدید یخ‌های قطبی در قطب شمال و جنوب و افزایش سطح آب دریا منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، پدیده گرمایش زمین که به طور عمده توسط گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌هایی که در اثر فعالیت‌های انسان ایجاد شده‌‌اند، به وجود آمده شدت گرفته، اما پدیده  ال‌‌نینو  گرمای سال ۲۰۱۶ را بیشتر از پیش افزایش داده است. اکنون ال نینو درحال پایان یافتن است اما گرمای شدید با درجه حرارتی که در آمریکا در  فوریه سال جاری در نوسان است و موج گرمای قطبی که باعث کاهش بیشتر یخ‌های قطبی شده، کماکان ادامه دارد.

دیوید کارلسون، مدیر برنامه تحقیقاتی آب و هوای سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید:« ما اکنون حتی بدون یک ال نینوی شدید در سال ۲۰۱۷ شاهد تغییرات قابل توجهی در سراسر این سیاره هستیم که محدودیت‌های درک ما از سیستم آب و هوایی را به چالش می‌کشد. ما در حال حاضر در قلمرویی عمیقاً ناشناخته هستیم.»

به گفته جفری کارگل، یخبندان‌شناس در دانشگاه آریزونا در ایالات متحده، زمین به واسطه تغییراتی که انسان در اتمسفر زمین ایجاد کرده به سیاره‌ای درحال تحول تبدیل شده است. کارگل گفت: « به طور کلی، تغییرات شدید شرایط به تمدن انسانی که بر ثبات استوار است کمک چندانی نخواهد کرد.»

پروفسور دیوید ری، کارشناس تولید گازهای گلخانه‌ای در دانشگاه ادینبورگ، گزارش تازه سازمان جهانی هواشناسی را «تکان دهنده» دانست و گفت: « نیاز برای اقدامی هماهنگ در راستای تغییرات اقلیمی تاکنون تا این حد آشکار نبوده و مخاطرات آن نیز اینقدر بالا نبوده است.»

در این گزارش، سازمان جهانی هواشناسی از برخی از دانشمندان خواسته تا سیاست‌های دونالد ترامپ را به نقد بکشند. پروفسور سر رابرت واتسون، دانشمند برجسته هواشناس دانشگاه بریتانیایی ایست انجلیا، و رئیس سابق هیأت علمی هواشناسی سازمان ملل گفت: « درحالی که داده‌ها نشان از تأثیر روزافزون فعالیت‌های انسان بر سیستم آب و هوایی دارند، دولت ترامپ و جمهوری‌خواهان ارشد کنگره آمریکا کماکان سر خود را زیر برف پنهان می‌کنند.»

واتسون گفت: « وقتی فرزندان و نوادگان‌ ما این انکارکنندگان تغییرات آب و هوایی را قضاوت می‌کنند، از خود می‌پرسند که آنها چگونه توانستند این سیاره را قربانی انرژی فسیلی ارزان قیمت کنند، درحالی که هزینه بی‌عملی و انفعال از انتقال به اقتصادی که کربن کمتری در آن نیاز است، پیشی می‌گیرد.»

دونالد ترامپ قصد دارد در اختصاص هزینه برای تحقیقات تغییرات اقلیمی صرفه‌جویی کند.

پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی گفت: «اگر می‌خواهیم دانش علمی ما با تغییرات سریع آب و هوایی همگام باشد ، تداوم سرمایه‌گذاری برای تحقیقات مربوط به تغییرات آب و هوایی حیاتی است.»

از سال ۱۸۸۰ میلادی تاکنون سال ۲۰۱۶ به طور متوسط جهانی گرم‌ترین سال بوده است. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که جهان آخرین بار ۱۱۵ هزار سال پیش چنین گرم بوده و این سیاره از چهار میلیون سال پیش تاکنون چنین حجم بالایی از دی اکسید کربن در اتمسفر  زمین را تجربه نکرده است.

دمای هوا در سال ۲۰۱۷ کماکان در حال نوسان است. هوا در آمریکا در ماه فوریه فوق‌العاده گرم بود و در استرالیا گرمای شدید در بسیاری از ایالت‌ها هنوز ادامه دارد. عواقب آن به ویژه در قطب شمال و جنوب آشکار شده است.

پروفسور جولیانه استروفه از دانشگاه کالج لندن در انگلستان گفت: « وضعیت یخ‌های قطبی از ماه اکتبر تاکنون، به مدت شش ماه متوالی کماکان وضعیت پایینی گزارش شده است، چیزی که پیش از این در داده‌های ماهواره‌ای سابقه نداشته است.»

به گفته او :« بیشتر در نیمکره جنوبی، میزان یخ‌های شناور بر دریا در میزان حداکثری و حداقلی فصلی، در گزارش جدید به کمترین حد رسید که این به کمترین میزان جهانی یخ‌های روی دریا نیز منجر شده است.»

امیلی شاکبرگ، دانشمند هواشناس در سازمان بریتانیایی تحقیقی قطب جنوب گفت: « قطب شمال ممکن است دور به نظر برسد اما تغییراتی که ایجاد می‌کند بر زندگی ما تأثیر مستقیم دارد. آب شدن ورقه‌های یخی گرینلند در حال حاضر باعث افزایش سطح دریا شده‌. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ذوب شدن یخ‌های قطب شمال می‌تواند شرایط آب و هوایی سراسر اروپا، آسیا و شمال آمریکا را تغییر دهد.»

بالا آمدن سطح آب دریاها در بازه زمانی نوامبر ۲۰۱۴ و فوریه ۲۰۱۶ ، همراه با حادثه ال نینو باعث افزایش ۱۵ میلیمتری سطح آب اقیانوس‌ها شد. چنین شدت افزایشی در شرایط متعارف پنج سال طول می‌کشید.

تغییرات اقلیمی که باعث فجایع آب و هوایی شدید می‌شود بیش از همه و به طور مستقیم به مردم آسیب می‌زند و گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد که این خطرات ایجاد شده به طور فزاینده‌ای قابل محاسبه هستند. برای مثال به نظر می‌رسد موج گرمایی در قطب شمال ده‌ها برابر افزایش یابد و افزایش دمای هوا که در فوریه در استرالیا دیده شد، احتمالا دوبرابر افزایش خواهد یافت.

تالاس گفت: « با رکورد جدید افزایش سطح دی اکسیدکربن در اتمسفر زمین، تأثیرات فعالیت‌های انسان بر سیستم آب و هوایی هرچه بیشتر آشکار شده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.