ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل: مصطفی بدرالدین به دستور ایران کشته شد

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل می‌گوید بدرالدین به دستور بالادستی‌های ایرانی‌اش به قتل رسیده. ظاهراً مقامات ایرانی از عملکرد فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله در سوریه ناراضی بودند.

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل ادعا کرده است که به دستور ایران و توسط حزب‌الله لبنان مصطفی بدرالدین معروف به الیاس صعب، فرمانده کل شاخه نظامی حزب‌الله لبنان به قتل رسیده است.

ژنرال ایزن کوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال ایزن کوت درباره نحوه قتل پرابهام مصطفی بدرالدین گفته است: «او به دستور بالادستی‌هایش به قتل رسید. این نشان می‌دهد که تا چه حد رابطه ظالمانه، پیچیده و پرتنشی بین حزب‌الله لبنان و حامیان ایرانی‌اش وجود دارد.»

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل این ادعا را در سخنانی که در مرکز اسرائیل ایراد کرد در میان آورد. او گفت: «گزارش‌هایی که به دست ما رسیده این نظریه را ثابت می‌کند.»

مه سال گذشته شبکه المیادین اعلام کرد که مصطفی بدرالدین در یک حمله هوایی به دمشق کشته شد. المیادین حمله هوایی یاد شده را به اسرائیل نسبت داده و نوشته بود که محل اقامت بدرالدین که در نزدیکی فرودگاه دمشق قرار داشت مورد هدف قرار گرفته است. برخی دیگر از رسانه‌ها گزارش داده بودند که محل اقامت بدرالدین مورد اصابت گلوله توپ نیروهای مسلح شورشی قرار گرفته. اما ناظران بین‌المللی اعلام کرده بودند که در زمان کشته شدن مصطفی بدرالدین شورشیان مسلح  به فرودگاه دمشق حمله نکرده بودند. حزب‌الله لبنان هیچیک از این دو روایت را تأیید نکرد و وعده داد که درباره نحوه کشته شدن بدرالدین تحقیق می‌کند.

مصطفی بدرالدین معروف به الیاس صعب، فرمانده کل شاخه نظامی حزب‌الله لبنان

شبکه العربیه اوایل ژانویه سال جاری گزارش داده بود که ظاهراً سپاه قدس از عملکرد مصطفی بدرالدین در سوریه ناراضی بوده است.

پنتاگون گمان می‌کند که مسئولیت هماهنگی و فرماندهی نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه با مصطفی بدرالدین بود.

بدرالدین ۵۵ ساله از سال ۱۹۸۲ در بیشتر عملیات نظامی حزب‌الله لبنان شرکت کرده بود. گفته می‌شود که او در سال ۲۰۰۵ در قتل رفیق حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان هم مشارکت داشت.

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل جزئیات بیشتری درباره ادعایش مبنی بر قتل مصطفی بدرالدین به دستور ایران فاش نکرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید از طریق یک مقام بلندپایه نظامی در اسرائیل به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد مصطفی بدرالدین پیش از آنکه کشته شود، با مقامات ایرانی بر سر نحوه حضور در سوریه بعد از پیروزی بر شورشیان اختلاف پیدا کرده بود. این مقام بلندپایه نظامی به خبرگزاری رویترز گفته است در روزی که بدرالدین به قتل رسید، در حوالی فرودگاه دمشق با چند مقام نظامی ایرانی قرار ملاقات داشت.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پیامی به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان کشته شدن مصطفی بدرالدین را تسلیت گفته بود.

مصطفی بدرالدین برادر همسر عماد مغنیه از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود که در ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ (۱۲ فوریه ۲۰۰۸) در انفجاری در دمشق ترور شد.

بدرالدین در سال ۱۹۸۳ همراه با ۱۷ تن دیگر به اتهام عملیات تروریستی علیه سفارت آمریکا در کویت بازداشت شد. او اما موفق شد در سال ۱۹۹۰ به لبنان فرار کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.