ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: در انتخابات دخالت نمی‌کنم

خامنه‌ای در سخنرانی‌اش در مشهد، سال ۹۶ را به دو دلیل سال مهمی برای ایران دانست: تحرک دادن به اقتصاد از طریق افزایش تولید داخلی و همچنین انتخابات ریاست جمهوری.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به سنت هر سال، اول فروردین در آستان قدس رضوی سخنرانی کرد. مهم‌ترین موضوع سخنرانی او در آغاز سال ۹۶ تأکید بر تولید ملی و انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت سال جاری بود.  از هم‌اکنون پیداست که شعار «اقتصاد مقاومتی» مورد نظر «رهبر» بر انتخابات ریاست‌ جمهوری سایه می‌اندازد. رهبر جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد که در رأی مردم دخالت نمی‌کند.

سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در آستان قدس رضوی

اقتصاد مقاومتی و تولید ملی

خامنه‌ای که سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نامیده، سال جاری را از دو جهت سال مهمی برای کشور دانست: تحرک دادن به اقتصاد از طریق افزایش تولید داخلی و انتخابات.

به گفته خامنه‌ای دو واقعه در سال ۹۵ نشان دادند که مردم ایران بیش از همیشه به مسائل دینی پایبندند و از حکومت دفاع می‌کنند: شرکت در مراسم محرم و صفر و راهپیمایی در سالگرد انقلاب ایران.

مهم‌ترین چالش جمهوری اسلامی اما به گفته خامنه‌ای مسأله اقتصاد است: «الویت دشمن هم مساله اقتصاد است. دشمن نقشه دارد کمبودها و مشکلات اقتصادی را به نظام اسلامی مربوط بکند و بگوید نظام اسلامی قادر نیست مشکلات اقتصادی را حل کند.»

خامنه‌ای تاکید قابل توجهی بر مشکلات معیشتی مردم و بیکاری و بخصوص بیکاری جوانان کرد. از ضرورت وجود «سلامت عمومی و رفاه عمومی» گفت و افزود افزایش تولید به ایجاد اشتغال، امیدواری و رفاه در مردم می‌انجامد. به گفته او «این‌ها مشکلاتی هستند که دشمن با انگشت گذاشتن بر آن می‌خواهد مردم را دلسرد کند.»

خامنه‌ای در ادامه به مشکلات اقتصادی کشور پرداخت و با برشمردن منابع انسانی و طبیعی کشور نتیجه گرفت که ظرفیت‌های کشور بالاست و پیشرفت‌های اقتصادی و نظامی نشان می‌دهد که ایران توان حل مشکلات فعلی را نیز دارد اما مساله کمبود «مدیریت قوی و انقلابی» است. «هر جا مدیریت قوی و انقلابی داشتیم کار خوب پیش رفته هرجا مدیر بی‌خیال و غیر انقلابی داشتیم کار ضعف داشته. اگر مدیریت متدین، انقلابی و کارآمد باشد همه مشکلات حل خواهد شد.»

در برخورد به عملکرد دولت یازدهم، خامنه‌ای گفت گرچه کار پیشرفت‌هایی داشته اما پیشرفت‌ها به میزانی نبوده‌اند که برای آن هزینه شده است.

او با اشاره به نرخ تورم یک‌رقمی و آمار دولت در رابطه با رشد اقتصادی تلویحا صحت آمار رسمی ارائه شده توسط دولت را زیر سوال برد. حامنه‌ای گفت: «تورم کاهش نشان می‌دهد که خوب است اما بیکاری بیشتر شده. یا رشد اقتصادی مثبت نشان می‌دهد اما رشد سرمایه‌گذاری منفی است. در نفت پیشرفت داریم اما در معدن منفی است. یعنی آمارهای رسمی انسان را قانع نمی‌کند که پیشرفت به سوی جلوست.»

راه حل از دید رهبر جمهوری اسلامی در این برهه تاکید بر افزایش تولید داخلی است که عملی ساختن آن منوط است به اجرای همه جانبه اقتصاد مقاومتی. برخی رئوس این نوع اقتصاد را او اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، تاکید بر رشد و گسترش کارگاه‌های کوچک و متوسط، و  استفاده از موجودی «صندوق توسعه ملی» برای سرمایه‌گذاری تولیدی و همچنین کاهش وابستگی به نفت دانست.

لازمه دیگر افزایش تولید، ممنوعیت واردات کالاهایی است که مشابه داخلی آن تولید می‌شود یا امکان تولید آن‌ها بطور بالقوه در داخل وجود دارد. خامنه‌ای پا را فراتر گذاشت و از حرام دانستن واردات این نوع کالاها سخن گفت: «واردات کالایی که در داخل تولید می‌شوند باید حرام شرعی و حرام قانونی شناخته شود.»

او همچنین خواستار مبارزه با قاچاق کالا شد و از مسئولان خواست با باندهای بزرگ قاچاق مقابله کنند.

انتخابات در جمهوری اسلامی

انتخابات به گفته رهبر جمهوری اسلامی یکی از دو رکن مردمسالاری دینی است که باعث شد «مردم دنیا در برابر مردمسالاری دینی که امام بزرگوار گفتند مجذوب شدند.»

خامنه‌ای تاکید کرد مساله اصلی برای او شرکت مردم در انتخابات است. شرکت مردم باید پرشور باشد و «در امر انتخابات باید مُّر قانون عمل شود. نتیجه انتخابات هر چه شد محترم است.»

رهبر جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد که در آرای مردم دخالت نمی‌کند، اما  با هر کس که در برابر نتیجه انتخابات مقاومت کند، در می‌افتد، همانگونه که در همه سال‌های گذشته درافتاده است: «بنده در انتخابات‌ها دخالت نمی‌کنم. یک جا فقط من دخالت می‌کنم و آن آنجایی است که کسانی بخواهند در مقابل رأی و انتخاب مردم بایستند و مزاحمت در مقابل رأی مردم ایجاد بکنند و رأی مردم را بشکنند. هر کس بخواهد با نتیجه آرای ملت دربیفتد بنده در مقابلش می‌ایستم در سال‌های گذشته، انتخابات‌های گذشته هم همین‌جور بوده، در سال ۷۶، در سال ۸۴، در سال ٨٨، در سال ۹۲، بعضی مقابل چشم مردم بوده، بعضی مردم مطلع نشدند اما این حقیر در جریان قرار گرفتم.»

پیش از آغاز سخنرانی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس که میزبان رهبر بود طی سخنانی کارنامه عملکرد این کارتل بزرگ مذهبی- اقتصادی را فهرست‌وار برشمرد و گفت فعالیت‌های اقتصادی این نهاد در جهت «گره گشایی از زندگی مردم» بوده است و آستان قدس قصد دارد در سال جدید نیز به «به محرومان و نیازمندان» توجه کند و فعالیت‌های اقتصادی خود را در جهت تولید و اشتغال با اقتصاد مقاومتی وفق بدهد.

پیش از آغاز سخنرانی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس که میزبان رهبر بود طی سخنانی کارنامه عملکرد این کارتل بزرگ مذهبی- اقتصادی را فهرست‌وار برشمرد و گفت فعالیت‌های اقتصادی این نهاد در جهت «گره گشایی از زندگی مردم» بوده است و آستان قدس قصد دارد در سال جدید نیز به «به محرومان و نیازمندان» توجه کند و فعالیت‌های اقتصادی خود را در جهت تولید و اشتغال با اقتصاد مقاومتی وفق بدهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    سئوال از هموطن عزیز میرزا رضا پیرامون آیه ۶۸ از سوره ۳۶: آیا این آیه شامل مادر و پدرانی که شب وروزبه نمازودعا ونذرونیاز دل بسته بودند و یا پدرومادرانی که ترک دین ودیانت کرده پناه به انسانیت وکمک به همنوع هم میشود؟؟؟؟ پدرومادران پیروسالخورده ای که اکنون درپی ظلم وبی کفایتی ملا ها ناتوان وفرتوت وآلزایمری شده اند؟؟؟ عمرکوتاه چطور؟؟؟ اگربه عده ای عمرطولانی نداد تکلیف چیه؟؟؟

  • میر ز ا رضا

    چه با دخالت و چه بی دخالت؛ دوران خالی بازی ایشان مدتهاست که به سر آمده و وقت به خود آمدن است که آنهم دیر است. اینهم یک هدیه نوروزی برای آن مقام رهبری!؟! از قرآنی که از آن فراری اند: آیه ۶۸ از سوره ۳۶: وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَفَلَا يَعْقِلُونَ و به هر کس عمر طولانی دهیم، او را در عرصه آفرینش [به سوی حالت ضعف، سستی، نقصان و فراموشی] واژگونش می کنیم؛ پس آیا تعقّل نمی کنند؟

  • ایرانی

    آقای خامن7ه ای هر وقت که دولت صددرصد دستنشانده دارد در انتخابات دخالت میکند و دخالت او هم تقلب ودفاع از دولت است مثل انتخاباتی که از آقای ناطق دفاع کرد ویا از احمدی نژاد اما اگر دولت حای ده درصد تبعیت محض نداشته باشد میگوید دخالت نمیکند یعنی اگر آن دولت رای مردمی نداشته باشد ومنحر شود که دولت صددرصد دستنشانده روی کار بیاید دیگر دخالت نمیکند

  • افرا

    دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را. همین که هنوز کروبی و موسوی زندان خانگی هستند نشان دخالت تو در انتخابات است.

  • هاشمی

    مرغی که خبر ندارد از آب زلال منقار در آب شور دارد همه سال

  • فرهاد - فریاد

    مثلا کشوری مانند چین از ایران یک بار کرایه ی حمل نفت برای چین را میدهد سپس کالائی که با همان نفت ساخته شده با نازلترین قیمت در اختیار مصرف کننده ی ایرانی می گذارد اما تولید کننده ی ایرانی باید این مابه التفاوت کرایه ی حمل را بعنوان یک امتیاز رقابتی باعث افزایش سودش بداند اگرچه باید معترف بود که مواد نفتی ئی که در اختیار تولید کننده ی ایرانی ست باز هم ارزانتر از تولید کننده ی چینی ست اما بی کفایتی مدیرت اقتصادی ایران و بی کفایتی مدیریت ولایت مدار ایرانی آنقدر زیاد است که با این همه امتیازات قادر به تولید کالای رقابتی نیست . آقای خامنه ای میتوان شعار داد و با یک دستور جلوی واردات کشور را گرفت اما این به معنی بی کفایتی مدیریت کشور است و هیچ مشکلی را نه تنها حل نکرده که بر بحرانها تاثیر فزاینده خواهد داشت همانگونه که ما در بنگاهائی مانند سایپا و ایران خودرو مشاهده می کنیم . انحصاری کردن قیمتها و بستن بازار داخلی به روی رقابت جهانی یعنی همین سیاست مفلوک و شکست خورده ای که تلاش دارد بی کفایتی خودش را پرده پوشی نماید همانگونه که در گذشته کشورهای بلوک شرق چنین کردند . البته شما دشمنی تان با آب و خاک را چندین برابر می کنید از سوئی با بستن بازار رقابتی کالای بدون کیفیت را وارد بازار کرده اید که کم کم کالای تولیدی شما از تکنولوژی روز دنیا عقب می ماند از سوی دیگر هزینه ی این انحصار را با کاهش قدرت خرید مردم جبران کرده اید که ظلم و جفائی ست آشکار که اقتصاد کشور را مانند ۴۰ سال گذشته به انحطاط می کشاند . اما راه حل ما اینست برای رقابتی کردن کالاها و داشتن بازار آزاد باید نهاد ولی فقیه سپاه پاسداران مجلس خبرگان شورای نگهبان حوزه های علمیه و بطور کلی عدم دخالت دین و مذهب در سیاست و اعلام انتخابات آزاد برای استقرار مجلس موسسان و یک حکومت دموکراتیک می باشد و تا زمانی که جمهوری اسلامی وجود دارد و تا زمانی که این نهادهای قداره بند در خیابانهای ایران جولان میدهند فقط انحطاط نصیب اقتصاد ایران خواهد بود و بس و این انحطاط هر روز بیشتر توسعه خواهد یافت همانگونه که تجربه ی جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال نشان داده است .

  • میر ز ا رضا

    اعلان به «دخالت نکردن در انتخابات» یعنی اعتراف واضح و روشن به تخلف «دخالت در انتخابات» در گذشته به عناوین گوناگون!!! موسوی و کروبی و چند میلیون از افراد مملکت از برای اعتراض به آن دخالتها فتنه گر و آشوبگر و ضد انقلابی نامیده شده ولی خامنه ای حتی با اعتراف به جرم خود ککش هم نمیگزد! اینهم از عدالت آخوندی!

  • reza

    مگردرآن نفرت آباد حق انتخابی هم وجود داره مرتیکهء مسخره...