ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ چهار کولبر به دنبال سقوط بهمن در یکی از روستاهای اطراف خوی

به دنبال سقوط بهمن در یکی از روستاهای اطراف شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی، چهار کولبر زیر آوار برف جان باختند. سه جسد پیدا شده و جست‌و‌جو برای یافتن چهارمین جسد ادامه دارد.

به دنبال سقوط بهمن در یکی از روستاهای اطراف شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی، چهار کولبر زیر آوار برف جان باختند. جسد سه نفر از آنان پیدا شده و جست‌و‌جو برای یافتن چهارمین جسد ادامه دارد.

خبرگزاری مهر گزارش کرده است که ریزش بهمن در روستای ترس‌آباد از توابع بخش قطور شهرستان خوی رخ داده است.

در سال گذشته خورشیدی نیز شمار زیادی از کولبران به دنبال حوادث طبیعی یا شلیک نیروهای مرزبانی جان خود را از دست دادند که با توجه به بی‌توجهی رسانه‌های رسمی به این موضوع، شبکه‌های اجتماعی آن را به یکی از مسائل مهم اجتماعی در سال ۹۵ تبدیل کردند.

در مناطق مختلف استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، از جمله در منطقه سردشت و پیرانشهر هشت تا ۱۰ هزار نفر برای تأمین معاش خود به عنوان کولبر کار می‌کنند. فرماندار سردشت اما از آن‌ها که بدون مجوز کولبری می‌کنند، به عنوان «قاچاقچی» یاد می‌کند: آوار دوباره بهمن بر سر کولبران- فرماندار سردشت می‌گوید آن‌ها قاچاقچی هستند

شرایط دشوار معیشتی و بی‌توجهی به مناطق حاشیه‌ای و مرزی باعث شده است تا حمل بار تا دو برابر وزن فرد بر روی پشت او به عنوان شغل شناخته شود.

آوار دوباره بهمن بر سر کولبران در حالی گزارش می‌شود که قانون‌گذاران در جمهوری اسلامی خبر از اجرای طرح بیمه کولبران از نیمه دوم فروردین ماه سال ۹۶ داده‌اند:

این طرح اما راه نجات جان کولبران و چاره درد آن‌ها نیست و به گفته یک فعال صنفی-کارگری کردستان، تنها می‌تواند مسکِنی موقت باشد.

شاکر ابراهیمی، رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان کردستان پیش از این به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که بیمه کردن کولبران نمی‌تواند شرایط شغلی سخت و جانکاه آن‌ها را تغییر دهد:

«حالا زیر فشار رسانه‌ها می‌خواهند یک سری کارهای روبنایی انجام دهند، در حالی که ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار در مناطق مرزی، تنها چاره بنیادین است.»

این فعال کارگری هدف طرح بیمه کولبران را ایجاد پشتوانه موقت برای خانواده‌های کولبران دانسته و گفته است: «تنها فایده بیمه کردن کولبران این است که در صورت بروز اتفاقات مرگبار، لااقل غرامت به خانواده‌های کولبران پرداخته می‌شود وگرنه این بیمه شدن به بازنشستگی منجر نخواهد شد، چرا که هیچ‌کس نمی‌تواند ۲۰ یا ۳۰ سال کولبری کند.»

خبرها و گزارش‌های رادیو زمانه درباره کولبران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.