ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری دور پنجم مذاکرات صلح سوریه در ژنو

دولت انتقالی، انتخابات و قانون اساسی جدید، از موضوعات دور پنجم مذاکرات ژنو است. طرف‌های درگیری‌ها بر سر برکناری اسد و اولویت مبارزه با تروریسم اختلاف نظر دارند.

مذاکرات دشوار بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان رژیم این کشور، تحت نظارت سازمان ملل دور پنجم خود را پنج‌شنبه ۲۳ مارس / ۳ فروردین در ژنو از سر‌می‌گیرد. پس از شش سال جنگ هنوز راه حلی برای برقراری صلح در سوریه پیدا نشده است.

از سال ۲۰۱۶ تا کنون چهار دور مذاکره با هدف یافتن راه حل بحران سوریه در ژنو، زیر نظر سازمان ملل برگزار شده است

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، از سال ۲۰۱۶ تا کنون چهار دور مذاکره با هدف یافتن راه حل بحران سوریه در ژنو، زیر نظر استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار شده است اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

در آخرین دور این مذاکرات که در ماه فوریه برگزار شد، دی میستورا برای نخستین بار موفق شد طرف‌های درگیری را متقاعد سازد تا گفت‌وگوها را بر سر چهار موضوعِ مبارزه با تروریسم، دولت انتقالی، انتخابات و قانون اساسی جدید متمرکز کنند.

اختلافات بر سر پیشبرد دستور کار مذاکرات

در غیاب استفان دی میستورا که در حال حاضر برای جلب حمایت کشورهای دیگر به مذاکرات ژنو به چند کشور سفر کرده است، امروز پنج‌شنبه ۲۳ مارس / ۳ فروردین، معاون او، رمزی عزالدین، مذاکرات را در کاخ ملل، مقر سازمان ملل در ژنو هدایت خواهد کرد. دی میستورا به‌ویژه از مسکو و آنکارا دیدار خواهد کرد و روز جمعه به مذاکرات خواهد پیوست.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اظهار امیدواری کرده است که دور پنجم مذاکرات ژنو امکان بحث بر سر چهار موضوع مذاکرات را فراهم سازد. با این حال از آن‌جا که هیئت‌های نمایندگی رژیم سوریه و مخالفان حاضر نیستند رو در رو به مذاکره بپردازند، دی میستورا به‌عنوان میانجی مذاکرات را با دشواری به‌پیش خواهد برد و تلاش خواهد کرد که این مذاکرات قطع نشود.

نیروهای مخالف همچنان بر سر برکناری بشار اسد از قدرت پای می‌فشارند، خواستی که هیئت نمایندگی حکومت سوریه آن را رد می‌کند. از سوی دیگر نمایندگان رژیم اسد بیشتر خواهان آن هستند که اولویت مذاکرات «مبارزه با تروریسم» باشد. رژیم اسد مخالفان خود را جزو گروه‌های تروریستی می‌داند.

مذاکرات بدون امیدواری بزرگ

گروهی از تحلیل‌گران سیاسی نسبت به نتایج مذاکرات دور پنجم بدبین هستند و دلیل آن را در موضع قدرت قرار گرفتن رژیم سوریه پس از حملات نظامی ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۵ با کمک روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان، و موفقیت‌ نیروهای دولتی در بازپس‌گیری کامل شهر حلب در شمال سوریه می‌دانند.

از سوی دیگر تنش‌های داخلی مخالفان حکومت سوریه در حال ظهور است، به‌ویژه پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و کاهش کمک‌های بسیار مهم این کشور به شورشیان سوریه.

آتش‌بس شکننده‌ای هم که از ماه دسامبر ۲۰۱۵ با میانجی‌گری روسیه، ترکیه و ایران در سوریه برقرار شده است با حملات روزهای اخیر شورشیان علیه نیروهای دولتی سوریه در شرق دمشق و در مرکز این کشور، تهدید می‌شود.

استفان دی میستورا در مصاحبه‌ای که پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ۲۲ مارس / ۲ فروردین در مسکو انجام داد، گفت: «تحولاتی در حال وقوع است که نگرانی‌ها را برمی‌انگیزد.»

جنگ سوریه تا کنون بیش از ۳۲۰ هزار نفر کشته داشته و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفته که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به او اعلام کرده است که بازسازی سوریه به ۹۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.