ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلن بدیو کیست و چه می‌گوید؟ کتابی در نقد او

جستاری بلند، به قلم هوشنگ سپهر، به بررسی زبان و منش و فکر آلن بدیو اختصاص دارد.

مدتی است که در میان ایرانیان نیز آلن بدیو شهرت یافته است. آثاری هم از او به فارسی ترجمه شده. این فیلسوف فرانسوی چه خاستگاه فکری‌ای دارد، به چه موضوعاتی می‌پردازد و چه دیدگاهی دارد؟

آلن بدیو

جستاری بلند، به قلم هوشنگ سپهر، به بررسی زبان و منش و فکر آلن بدیو اختصاص دارد. نویسنده بدیو را مائوئیست پشیمانی می‌داند که از دیدگاه‌های جوانی خود برخوردهای اراده‌گرایانه و شعاردهی را حفظ کرده است. هوشنگ سپهر همه فیلسوفانی را که در دسته "فرنچ‌ تئوری" (تئوری فرانسوی) گنجانده می‌شوند، مهمل نویس می‌داند. جستار هوشنگ سپهر را در فرمت PDF می‌توانید از سایت خود او دریافت کنید، از طریق این لینک.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرادی

    ... و ممنون از آقای بیژن بجهت توضیحات مختصر و مفیدی که ارائه دادند

  • بیژن

    مقاله آقای هوشنگ سپهر را خواندم. تفسیر ایشان چیزی جز تکرار آموزه های مارکسیسم ارتدکس نیست. ایشان از رخداد نامیده شدن اکمون پاریس متعجب شده و دارد به شرایط علت ومعلولی منجر به کمون حرف میزند. آقا تمام حرف بدیو همین است که از این چهار چوب تنگ اگر ایکس آنگاه زد باید بیرون آمد. این علت ومعلول ها بعد از وقوع رخداد معنی می یابد چون آن اتفاق افتاده . قبل از ان چه کسی این اتفاق را پیش بینی میکرد. چه کسی قبل از دوم خرداد یا انقلاب 57 آنرا پیش بینی میکرد. همه مفسران بعد از رخداد است که مینشینند و علت را جوری کنار همه میگذارند تا به آن نتیجه یا آن اتفاقی که واقعا افتاده برسند . یعنی نتیجه را دارند و پایه هارا جوری کنار هم قرار کیدهند تا به آن تصویر نهایی منجر شود در جایی ایشان سهم اتفاق در علم را نفی میکنند. در حالیکه بسیاری از کشفیات علم فقط بر حسب اتفاق یا شانس محقق شد از جمله کشف رادیوم یا صد ها کشف دیگر.کافی است آقای فیزیکدان نگاهی به تاریخ علم بکنند ااینکه بدیو زمانی مثل کوشنر مائوئیست بوده دلیل نمیشود هر خطایی که هر مائوئیستی انجام داده عاملش را بدیو بدانیم. بهرحال آقای سپهر درک خوبی از فلسفه بدیو ارائه میدهد اما در رد مبانی فکری بدیو چندان موفق نیست. من با مطالعه اندکی که از بدیو دارم فکر میکنم این خوانش از مارکسیسم است که اتفاقا به دیکتاتوری منتج نمیشود. درست عکس خوانش آقای سپر و اغلب چپ های ایرانی. ضمنا به آقای سپهر و خوانندگان محترم پیشنهاد میکنم که نظریه بدیو در باره علت برامدن داعش را بخوانند تا متوجه دلیل واقعی این برخورد دوگانه جهان سرمایه داری با این پدیده شوم بشوند. یکطرف سرمایه داران عرب که در بسیاری از کارتلهای نفتی شرکای غربی دارند به این سازمان کمک میکنند . از طرف دیگر اتحادیه ضد داعش راه میاندازند. به زعم بدیو حکومت داعش آن مدینه فاضله بی قانون و آزاد نئولیبرالیسم است. و این حقیقتی غیر قابل انکار است بخصوص وقتی بیاد داشته باشیم که امثال القاعده و داعش و طالبان در دوران جنگ سرد نمیتوانستند بوجود بیایند