ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقتدی صدر خواهان انحلال حشد الشعبی شد

رهبر متنفذ شیعیان عراق از دولت عراق خواست با انحلال گروه شبه نظامی شیعه طرفدار ایران مانع از آن شود که عراق تحت حاکمیت حشد الشعبی درآید.

مقتدی صدر، یکی از رهبران شیعیان عراق در سخنانی که جمعه ۲۴ مارس در میدان التحریر بغداد ایراد کرد، از دولت عراق خواست که گروه شبه‌نظامی حشد الشعبی را منحل کند.

مقتدی صدر هنگام سخنرانی در میدان التحریر بغداد

صدر در فرازی از سخنانش گفت: «به رسمیت شناختن حشد الشعبی به معنای این است که در آینده، عراق تحت حاکمیت شبه‌نظامیان درآید.»

این رهبر شیعیان عراق گفت تاکنون بارها تهدید به قتل شده و از پیروانش خواست که اگر او به قتل رسید به اعتراضات مسالمت‌آمیزشان ادامه دهند. او گفت هرگز از قوای اشغالگر یا شبه‌نظامیان و کسانی که طرفدار فرقه‌گرایی هستند، دفاع نمی‌کند.

حشد الشعبی و سپاه بدر به عنوان مهم‌ترین شاخه نظامی آن به فرماندهی هادی عمرانی تحت حمایت ایران و پس از فتوای آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق شکل گرفته است.

مقتدی صدر، شناخته‌شده‌ترین روحانی شیعه بازمانده از خانواده صدر است. او در دوران اشغال عراق از سوی ارتش آمریکا با گروه شبه‌نظامی شیعه خود به نام «جیش المهدی» علیه نیروهای ایالات متحده دست به حمله می‌زد. پایگاه اصلی طرفداران صدر شهرک شیعه‌نشین صدر در بغداد است.

طرفداران مقتدی صدر ۸ فوریه مقابل پارلمان عراق تظاهرات کرده بودند. نمایندگان پارلمان عراق که از تهاجم معترضان به پارلمان وحشت داشتند، پارلمان عراق را تعطیل کردند. در آن زمان صدر خواهان تجدید نظر در شورای انتخابات مجلس عراق شده بود.

در تظاهرات طرفداران صدر در ماه فوریه سال جاری مقابل پارلمان عراق، در درگیری با نیروهای امنیتی پنج نفر کشته شدند.

مقتدی صدر با اتحاد ملی عراق بر سر طرحی درباره اصلاح سیاسی و اجتماعی در عراق اختلاف پیدا کرده است. ایران بارها حمایتش را از اتحاد ملی عراق به ریاست عمار الحکیم اعلام کرده است.

پارلمان عراق نوامبر سال گذشته لایحه ادغام حشد الشعبی در ارتش عراق را به تصویب رساند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Akbar

    بادرود هم نظرجریان صدرقابل دفاعه؛ هم نظرجریان حکیم وکردها چون اگرحشدالشعبی منحل شوددولت ادواری عراق بایک عده ناراضی که ادعای سهم خواهی ازحکومت عراق رادارنددست به گریبان خواهدشد اگرهم بماندبعنوان یک نهادمثل ایران ازدرونش نیروهای خود جوشی بروزخواهدکردکه بازهم برای دولت دردسازخواهدشد. بهتراست درآیندهٔ عراق بکارگرفته شوندامانه تحت ادغام باارتش چون ارتش باهضم این تفکرات دچارتزلل خواهدشد.مثل کمیتهٔ خودمان که باشهربانی وژاندارمری ادغام شدواین فسادوسهم خواهی حاصل آن شده! پراکنده وغیرسیستماتیک بکارگرفته شوندو......