ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحریم‌های بیشتر وزارت خارجه آمریکا علیه گسترش برنامه موشکی ایران

وزارت خارجه آمریکا ۳۰ نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران را تحریم کرده که بیشتر چینی هستند و یک شرکت در کره شمالی و یک شرکت در امارت هم هست.

دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تاریخ ۲۱ مارس/اول فروردین، ۳۰ فرد، نهاد یا شرکت خارجی مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران را تحریم کرده است. بیشتر افراد و شرکت‌های تحریم‌شده چینی هستند و بین آنها یک شرکت در کره شمالی و یک شرکت در امارت متحده عربی هم هست.

مقامات سپاه پاسداران در کنار موشک‌های بالستیک ایران - عکس از آرشیو

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در تاریخ ۲۴ مارس/ ۴ فروردین منتشرشده و می‌گوید که به‌موجب «قانون منع گسترش تسلیحات در ایران، کره شمالی و سوریه» این وزارتخانه تحریم‌های جدیدی را از تاریخ اول فروردین اعمال کرده است.

«قانون منع گسترش تسلیحات در ایران، کره شمالی و سوریه» از سال ۲۰۰۰ برعلیه ایران تصویب شده بود و در سال ۲۰۰۵ سوریه و در سال ۲۰۰۶ کره شمالی هم به آن اضافه شدند. به‌موجب این قانون وزارت خارجه آمریکا می‌تواند هر شرکت یا فردی را که به معاملات یا گسترش تسلیحاتی ایران، سوریه، یا کره شمالی کمک می‌کند، تحریم اقتصادی کند.

این بار اما تحریم‌ها به‌طور ویژه مربوط به فروش یا انتقال فناوری‌های حساس به ایران در رابطه با برنامه موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران است.

بیانیه وزارت خارجه می‌گوید که این افراد یا نهادها به ایران فناوری‌های فروخته‌اند یا انتقال داده‌اند که در برنامه موشکی ایران به کار گرفته شده است.

در بیانیه به پشتیبانی موشکی ایران از شیعیان حوثی یمن اشاره شده: «گسترش برنامه فناوری موشکی ایران به شکل قابل‌توجهی به تنش‌های منطقه‌ای کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ما شاهد نشانه‌هایی هستیم که ایران به حوثی‌ها در یمن پشتیبانی موشکی ارائه داده است. این فعالیت‌های بی‌ثباتکننده تنها در خدمت تشدید درگیری‌های منطقه‌ای است و تهدید قابل‌توجهی برای امنیت منطقه است.»

شامگاه یکشنبه ۵ فوریه / ۱۷ بهمن خبرگزاری‌های محلی به‌نقل از حوثی‌های یمن از حمله آن‌ها با موشکی بالستیک به یک پایگاه نظامی در غرب ریاض خبر دادند. یک روز بعد از این حمله و پس از اینکه مطرح شد که این احتمال وجود دارد که ایران به حوثی‌های  موشک داده، محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «یمنی‌ها از قدیم و قبل از جنگی که سعودی‌ها به آن‌ها تحمیل کند موشک داشته‌اند، آن‌ها از گذشته تعداد زیادی موشک از روسیه گرفته بودند.»

براساس بیانیه وزارت خارجه آنها دلایل کافی دارند که شرکت‌ها، نهادها وافرادی که در چین، امارات متحده عربی و کره شمالی مستقرهستند و تحریم شده‌اند، خدمات و فناوری‌ها و کالاهایی را برای گسترش برنامه موشکی بالستیک در اختیار ایران قرار داده‌اند.

وزارت خارجه گفته که این تحریم‌ها به خاطر تعهد مستمر دولت ایالات متحده آمریکا برای منع گسترش تسلیحات و برقراری ثبات و امنیت در جهان است.

یک روز پیش از تحریم‌های بیشتر واعمال شده توسط وزارت خارجه، ۷ سناتور جمهوری‌خواه و ۷ سناتور دموکرات لایحه‌ای برای تحریم برنامه‌های غیرهسته‌ای ایران پیشنهاد دادند.

بنا به این لایحه همه شرکت‌ها، نهادها و اشخاصی که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند و همچنین سپاه پاسداران تحت تحریم اقتصادی قرار خواهند گرفت. این لایحه هنوز باید مراحل قانون شدن را طی کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    نقل قول: وزارت خارجه گفته که این تحریم‌ها به خاطر تعهد مستمر دولت ایالات متحده آمریکا برای منع گسترش تسلیحات و برقراری ثبات و امنیت در جهان است. آمریکا جز به عربستان و اسرائیل و انگلیس و کمپانی های اسلحه سازی و سرمایه داران وال استریت به هیچ کس و هیچ چیز دیگری تعهدی ندارند البته همه می دانند که اگر غیر از این بود دنیای ما جور دیگری بود.