ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاچاق کالا، موضوع تقابل تازه خامنه‌ای با دولت

کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس با بی‌انگیزه خواندن روحانی در مقابله با قاچاق کالا از مردم خواسته تا در انتخابات پیش رو به او رأی ندهند و یک مدیر انقلابی انتخاب کنند.

جواد کریمی قدوسی از چهره‌های تندوروی اصولگرا در مجلس و از مخالفان سرسخت دولت حسن روحانی به دنبال صحبت‌های روز اول فروردین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره قاچاق کالا گفته است که رییس دولت اعتقادی به مبارزه با قاچاق ندارد. 

سوی دیگر ماجرا اما اسکله‌های پیدا و پنهان سپاه است که دولت نمی‌تواند بر آن‌ها نظارت کند.

آیا دعوای تازه دولت و رهبر بر سر پیدا کردن قاچاقچی خواهد بود یا بستن دست رقیب در قاچاق کردن کالا؟

اسکله‌ای در جنوب ایران

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و کلات در مجلس انتقادهای خود به دولت و گمرک کشور را در گفت‌و‌گو با «بولتن نیوز» مطرح کرده و گفته است که شخص رئیس‌ جمهوری در زمینه مقابله با قاچاق کم‌ کار می‌کند، انگیزه‌ای برای مقابله با قاچاق ندارد و یک جمله علیه قاچاق کالا حرف نزده و این نشان می‌دهد که اعتقادی به مقابله با قاچاق ندارد.

او حرف‌هایی را که رهبر جمهوری اسلامی درباره قاچاق کالا مطرح کرده را حرف‌هایی دانسته که باید از دهان حسن روحانی خارج شوند اما چون او چیزی نمی‌گوید، خامنه‌ای آن‌ها را مطرح کرده است.

این در حالی‌ست حسن روحانی پیشتر درباره قاچاق سازمان‌یافته در ایران سخن گفته است:

رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که یک نهاد فاسد در قاچاق کالای سازمان یافته به ایران فعالیت می‌کند. سخنانی که پیش از این هم از سوی دیگر مقام‌های مسئول بیان شده اما در عمل دستاوردی برای مبارزه با فساد اقتصادی و رانت‌خواری و رانت‌جویی نداشته است.

کریمی قدوسی اما با پیوند زدن این موضوع به انتخابات ریاست جمهوری امسال از مردم خواسته است که به حسن روحانی رأی ندهند و تصمیمی انقلابی بگیرند و با انتخاب مدیران متدین، انقلابی و کارآمد، مشکلات کشور از جمله قاچاق را حل کنند: «اگر {مردم} باز به روحانی رأی دهند نه‌ تنها این مشکلات حل نمی‌شود، بلکه چند برابر می‌شود.»

با توجه به این گفته‌ها به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی موضوع تازه‌ای را در کانون توجه منتقدان دولت حسن روحانی قرار داده تا بتوانند در آستانه انتخابات دولت او را تحت فشار بگذارند. موضوعی که بنیان آن اقتصادی‌ست و زندگی مردم را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل هم برای افکار عمومی حساسیت‌زاست.

این در حالی‌ست که جمهوری اسلامی همچون دیگر دولت‌ها برای وارد و خارج کردن کالا و ارز قوانین و محدودیت‌هایی تعیین کرده است که قاچاق کالا و ارز در واقع نادیده گرفتن یا دور زدن این قوانین است، اما نکته قابل توجه درباره قاچاق در ایران این است که بخش‌هایی از حاکمیت، خود به کار قاچاق مشغولند و از پرداخت عوارض و مالیات سر باز می‌زنند.

انتقاد خامنه‌ای و افرادی همچون کریمی قدوسی به عنوان طیف نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی به دولت اما در حالی مطرح می‌شود که کنترل اسکله‌های متعدد در ایران در اختیار سپاه پاسداران است و دولت نظارتی بر آن‌ها ندارد. این مسأله تا آنجا عیان و آشکار شده که محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس دولت دهم در همایش «راهبردهای نوین در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز» به طعنه سپاه پاسداران را «برادران قاچاقچی خودمان» خواند.

سپاه پاسداران زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای‌ست و طبیعتاً منظور او از قاچاق کالا ربطی به فعالیت‌های مجموعه زیر نظرش ندارد.

کریمی قدوسی هم منظور علی خامنه‌ای از قاچاق کالا را ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی می‌داند و معتقد است گمرک مرکز ثقل صحبت‌های خامنه‌ای بوده است.

او با این استدلال خواهان عزل یا استعفای مسعود کرباسیان، رئیس‌ کل گمرک ایران شده است: «در شرایط حاضر با توجه به حجم قاچاق کالا و فعالیت گسترده باندهای قاچاق و همچنین با توجه به انتقادات مقام معظم رهبری در این زمینه، چاره‌ای جز استعفا یا عزل رئیس‌کل گمرک وجود ندارد و این اتفاق باید در روزهای آینده بیافتد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که بعد از بازگشایی مجلس در سال جدید، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی باید در صحن مجلس حاضر شود و به موضوعی که رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده، جواب بدهد؛ اعمال فشار بیشتر بر دولت: «مقام معظم رهبری به فساد در زمینه باندهای قاچاق کالا اشاره داشتند و ما خود در مجلس رد پای این مفسدین را در کمیسیون‌های تخصصی و حتی در جلوگیری از تحقیق و تفحص مجلس از قاچاق کالا، مشاهده می‌کنیم.»

کریمی قدوسی باندهای قاچاق را صاحب نفوذ بسیار خوانده و گفته است که این نفوذ نه‌ تنها در گمرک، بلکه در مجلس و دیگر نهادها هم قابل‌مشاهده است: «این قاچاقچیان و باندهای قاچاق خیلی سفارش می‌شوند و به همین دلیل آزادانه فعالیت می‌کنند.»

مقاومت در قبال خرید دستگاه‌های ایکس‌ری و نصب آن در مبادی رسمی و گمرکات کشور از دیگر انتقادهای کریمی قدوسی به مدیریت گمرک است: «سؤال این است که چرا در گمرکات دستگاه ایکس‌ری نصب نمی‌شود و مسئولان دنبال سفارش ساخت یا خرید آن نمی‌روند؟ توجیه آقایان این است که این دستگاه‌ها گران است این در حالی است که همین دستگاه‌ها را می‌توان در داخل هم تولید کرد. با نصب این دستگاه‌ها در گمرکات می‌توان جلوی قاچاق را گرفت اما متأسفانه اراده‌ای برای مقابله با قاچاق در بین مسئولان مشاهده نمی‌شود.»

سوم اسفند ماه سال ۹۵ اما یک کارشناس مسائل اقتصادی اسکله‌های غیرمجاز را از مبادی اصلی قاچاق کالا در ایران دانسته و گفته بود که اراده‌ای برای کنترل مرزها وجود ندارد.

سعید لیلاز از کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت روحانی گفته بود اسکله‌هایی وجود دارند که کسی اجازه بازرسی از آن را ندارد:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهنگ

    اگر در این زمینه ها ننویسید بهتر است تا اینگونه بنویسید که واقعیت تحریف شود.. نوشتید سپاه پاسداران "زیر نظر مستقیم " علی خامنه ای است ! در حالی که. آقای خامنه ای " فرمانده " نیروهای مسلح و در نتیجه "فرمانده" سپاه پاسداران است. این دو دارای معناهای مختلف هستند. ایشان "فرمانده" هستند؛ یعنی سپاه اجراکننده دستورها و فرمانهای آقای خامنه است. سپاه هر کار میکند، اجرای فرمانِ فرمانده است. چرا بروشنی نمی نویسید و خواننده را گمراه می کنید؟ روحانی هم در آستانه انتخابات گیر کرده. پیش از این با یک تشر یا پرسش سپاه حرفش را تغییر میداد، اکنون که در آستانه انتخابات است. قدوسی هم برخلاف آنچه نوشتید نه " . . . میداند" و نه "معتقد است . . .". بلکه او بی آنکه اینگونه بداند و معتقد باشد هماهنگ با " فرموده" این حرفها را میزند. حکومت و حاکم شگفتی است، فرافکنی می کند. گویی دیگران نمی فهمند!