ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت: تخریب میراث فرهنگی «جنایت جنگی» است

رئیس یونسکو گفت تخریب عمدی میراث فرهنگی به تاکتیکی جنگی برای «پاکسازی فرهنگی» بدل شده. به گفته شورای امنیت، عاملان این «جنایات‌ جنگی» تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای اعلام کرد که تخریب عمدی میراث فرهنگی معادل «جنایت جنگی» است. مقام‌های سازمان ملل نسبت به «پاکسازی فرهنگی» در خاورمیانه، آسیا و آفریقا هشدار داده‌اند.

تخریب شدید موزه موصل به دست داعش

به گزارش دویچه وله انگلیسی، قطع‌نامه روز جمعه شورای امنیت در راستای تقویت حفاظت از آثار میراث فرهنگی است که جنگ‌های هزاره جدید آنها را تهدید می‌کنند. این قطع‌نامه اعلام می‌کند که تخریب‌گران عمدی میراث فرهنگی را می‌توان به دلیل ارتکاب جنایات جنگی تحت تعقیب قرار داد.

قرن بیست‌و‌یکم با تخریب میراث فرهنگی مشهور در چندین کشور، از جمله تخریب مجسمه بودا در بامیان افغانستان به دست طالبان و عبادتگاه‌های باستانی تیمبوکتو در مالی به دست نیروهای اسلام‌گرای افراطی از جمله «انصارالدین» آغاز شد.

اگرچه تخریبگران بودای بامیان در دادگاه‌های بین‌المللی به این دلیل تحت تعقیب قرار نگرفتند، اما «احمد المهدی»، یک اسلام‌گرای افراطی گروه انصارالدین به دلیل تخریب عبادتگاه‌های تیمبوکتو در مالی به محاکمه کشیده شد.

او در ۲۲ اوت گذشته در دادگاه جرایم بین‌المللی دیوان لاهه محاکمه شد و به دلیل تخریب این آثار باستانی عذرخواهی کرد. او گفت که به شدت پشیمان است و از دیگر مسلمانان جهان می‌خواهد تا دست به اعمال مشابه نزنند. محاکمه المهدی نخستین محاکمه از این نوع بود.

قطع‌نامه شورای امنیت از کشورهای مختلف می‌خواهد تا تلاش‌های خود را برای محافظت از یادبودهای تاریخی و آثار باستانی در مناطق جنگی افزایش دهند. پیش از این اغلب تلاش‌های سازمان ملل برای محافظت از میراث فرهنگی به مبارزه با قاچاق این آثار معطوف می‌شد.

اما با ظهور گروه «دولت اسلامی» (داعش) در عراق و سوریه و تخریب آثار باستانی تمدن‌های کهن خاورمیانه در این دو کشور، از جمله خرابه‌های رومی در پالمیرا نیاز به محافظت از میراث فرهنگی در مناطق جنگی شدت گرفت.

قطع‌نامه جمعه شورای امنیت خواهان همکاری‌های بیشتر بین‌المللی برای تحقیق درباره افراد و گروه‌های حمله‌کننده به میراث فرهنگی، آثار باستانی و سنگ‌نبشته‌ها و تعقیب قضایی آنها است.

این قطع‌نامه تأکید کرد که «حملات غیرقانونی به مکان‌ها و ساختمان‌های مرتبط با دین، آموزش، هنر، علم یا خیریه، یا یادبودهای تاریخی، می‌تواند تحت شرایط مشخص در قوانین بین‌المللی معادل جنایت جنگی تلقی شود و عدالت درباره عاملان این حمله‌ها باید اجرا گردد.»

«پاکسازی فرهنگی»

ایرینا بوکووا، مدیر یونسکو این قطع‌نامه را «تاریخی» توصیف کرد و گفت که قطع‌نامه شورای امنیت نشان‌دهنده اهمیت میراث فرهنگی برای صلح و امنیت است.

او گفت که «میراث فرهنگی هویت است ــ حس تعلق است.»

بوکووا افزود که «تخریب عمدی میراث فرهنگی یک جنایت حنگی است؛ و به تاکتیکی جنگی بدل شده. تاکتیکی جنگی در یک استراتژی جهانی برای پاکسازی فرهنگی.»

دوشنبه گذشته نیز کشورهای متعددی از جمله فرانسه و عربستان سعودی در کنفرانسی در موزه لوور پاریس متعهد شدند که برای حفاظت از مکان‌ها و آثار میراث فرهنگی در معرض تهدید جنگ و حملات تروریستی، ۷۵.۵ میلیون دلار کمک مالی بپردازند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهرزاد

    خیلی خنده داره که عربستان به عنوان منبع تروریست و کلا سرچشمه بیشتر کثافت های جهان میخواد برای حفظ آثار کمک کنه. اسلام از آغاز پیدایش نشان داده که دشمن آثار تاریخی و باستانیه. شخص پیامبر همه بتهای باستانی و معابد قدیمی رو خراب کرد و پیروان ... او هم در ایران و سرزمینهای با تمدن همه آثار باستانی و قدیمی رو خراب کردن. پس مشکل خود اسلامه و تا وقتی که هست تخریب آثار باستانی هم هست.