ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان ایران را به نژادپرستی در عراق متهم کرد

اردوغان دوباره سیاست‌های ایران در عراق را مبتنی بر تبعیض قومی خواند. او بار دیگر آلمان و هلند را نازی و فاشیست توصیف کرد و گفت که شاید یک همه‌پرسی شبیه برگزیت در ترکیه برگزار شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه تهران را به اعمال سیاست‌های نژادپرستانه در عراق متهم کرد. او همچنین بار دیگر به انتقاد از آلمان و هلند دست زد، دوباره آنها را نازی و فاشیست خواند و از امکان برگزاری رفراندومی شبیه برگزیت خبر داد.

اردوغان ایران را به نژادپرستی در عراق متهم کرد

رجب طیب اردوغان شنبه پنجم فروردین/۲۵ مارس و در پایان مجمع سالیانه ترکیه‌ـ‌بریتانیا گفت که ایران در حال «تبعیض قومیتی» در عراق است و «سیاست‌های نژادپرستانه»‌ای را در این کشور پی می‌گیرد.

او ماه گذشته نیز گفته بود که ناسیونالیسم فارس را می‌توان در مداخله‌های ایران در عراق و سوریه مشاهده کرد و آن را یکی از دلایل جدی‌شدن تجزیه عراق توصیف کرد. اردوغان که ۱۳ فوریه در بحرین سخنرانی می‌کرد، گفته بود باید در برابر جریان ناسیونالیسم فارس در منطقه ایستاد.

تهران نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و آنها را محکوم کرد.

دولت ایران هنوز نسبت به اظهارات جدید اردوغان واکنشی نشان نداده‌است.

حمله دوباره به اروپا

اما ایران تنها کشوری نبود که اردوغان به آن حمله کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه دیروز در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ تلویزیونی‌اش با شبکه سی‌ان‌ان ترک بار دیگر سیاستمداران آلمان و هلند را با نازی‌ها مقایسه کرد.

او گفت «تا زمانی که آنها به من بگویند دیکتاتور، من هم به آنها می‌گویم فاشیست و نازی.»

اردوغان همچنین اعلام کرد که آنکارا شاید پس از برگزاری همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی در ۱۶ آوریل/۲۷ فروردین، یک همه‌پرسی دیگر نیز درباره پیوستن به اتحادیه اروپا برگزار کند. او این همه‌پرسی را به همه‌پرسی سال گذشته بریتانیا برای «برگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) شبیه دانست.

رجب طیب اردوغان از زمان روی کار آمدن در ترکیه وعده داده‌بود که فرآیند عضویت در اتحادیه اروپا را با سرعت بیشتری پیگیری می‌کند و به سرانجام می‌رساند.

اما او اکنون به یک منتقد سرسخت اتحادیه اروپا بدل شده‌است. اردوغان شنبه گفت که ترکیه هرگز به «توهین‌های روزانه اروپا» تن نمی‌دهد.

ترکیه از نخستین کشورهایی بود که پس از اعلام تشکیل شورای اروپا از سوی ۱۰ کشور اروپایی، در سال ۱۹۴۹ به عضویت آن در آمد. با این حال، آنکارا در ۱۹۸۷ پس از تشکیل اتحادیه اروپا درخواست عضویت در این اتحادیه را ارائه کرد.

در ۲۰۱۱، اتحادیه اروپا وعده داد که ویزای شهروندان ترکیه برای سفر به اتحادیه اروپا به تدریج رفع خواهد شد. این وعده به یکی از ضابطه‌های توافقنامه اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر منع ورود پناهجویان از این کشور به مرزهای اتحادیه نیز بدل شد، اما هر بار موعد اجرای آن به تعویق افتاد.

اکنون ترکیه بخشی از توافقنامه مهاجرتی‌اش با اتحادیه اروپا را معلق کرده‌است. بسیاری از سران اروپایی از جمله سیاستمداران آلمانی نیز گفته‌اند که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هر چه بعیدتر به نظر می‌رسد.

همچنین برخی از کارشناسان سیاسی پیش از این گفته بودند که ایجاد هراس از عضویت ترکیه به عنوان کشوری عمدتاً مسلمان در اتحادیه اروپا در رأی بریتانیایی‌ها به برگزیت تأثیرگذار بوده‌است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    حکومت اسلامی سبب تفرقه و تشنج در منطقه شده : مقتدی صدر، یکی از رهبران شیعیان عراق در سخنانی که جمعه ۲۴ مارس در میدان التحریر بغداد ایراد کرد، از دولت عراق خواست که گروه شبه‌نظامی حشد الشعبی را منحل کند. مقتدی صدر هنگام سخنرانی در میدان التحریر بغداد صدر در فرازی از سخنانش گفت: «به رسمیت شناختن حشد الشعبی به معنای این است که در آینده، عراق تحت حاکمیت شبه‌نظامیان درآید.» این رهبر شیعیان عراق گفت تاکنون بارها تهدید به قتل شده و از پیروانش خواست که اگر او به قتل رسید به اعتراضات مسالمت‌آمیزشان ادامه دهند. او گفت هرگز از قوای اشغالگر یا شبه‌نظامیان و کسانی که طرفدرار فرقه‌گرایی هستند، دفاع نمی‌کند. حشد الشعبی و سپاه بدر به عنوان مهم‌ترین شاخه نظامی آن به فرماندهی هادی عمرانی تحت حمایت حکومت ایران شکل گرفته است!!

  • شاهین

    بنده هم با نظر دوستمون قاسمی کاملا موافقم..

  • م ت

    اردوغان فهمیده که در تمام این سالها ترکیه آلت دست اروپایی ها برای فشار بر روسیه بوده و تمام مذاکرات الحاق به اروپا هم سرابی بیش نبوده است چرا که اصولا ترکیه در یک تضاد تاریخی با اروپا قرار داره و قابلیت ادغام هم با سیستم اروپا و فرهنگ اروپا را هم نداره به دلایل دینی . در جریان سوریه غرب میخواست که ترکیه رو قربانی جدیدش در رویارویی با روسیه کند که اردوغان خیلی زود به ماجرا پی برد و بازی رو به هم زد . در هر صورت اروپا یک حکومت دیکتاوری جدید در کنار خودش خواهد داشت و اردوغان و دار و دسته اش هم همانند جمهوری اسلامی تمامی نهاد های حکومتی و قضایی و منابع قدرت و ثروت را از این پس در ترکیه صاحب خواهند شد و ایران و روسیه هم از این قدرت گیری اردوغان برخلاف تبلیغات رسانه ای شان راضی و خوشحال خواهند بود.

  • قاسمی

    اردوغان خودهم نمیداندچی میگه وروبه کجامیرودامااستنباط بنده اینه که کشورخودرابه قهقرا میبرد ونقش بازیگر ندانم کاربه اودرسطح منطقه محول شده .....الله اعلم

  • فرهنگ

    گمان نمی کنم آقای اردوغان نداند که جمهوری اسلامی یک حکومت دینی است و سیاست رهبرانش در این نزدیک به چهل سال مخالف ایرانگرایی بوده است.