ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اجرای توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک رضایت‌بخش است»

کمیته مشترک وزیران کشورهای صادرکننده نفت اوپک و غیراوپک خواستار تمدید توافق کاهش تولید برای شش‌ماه دیگر شدند. وزیر نفت روسیه گفت تاکنون میزان عمل به توافق ۹۴ درصد بوده‌‌است.

کمیته مشترک صادرکنندگان نفت اوپک و غیراوپک ضمن رضایت از اجرای توافق کاهش تولید، خواهان تمدید آن شد.

توافق کاهش تولید نفت تاکنون رضایت‌بخش بوده

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کمیته مشترک وزیران کشورهای صادرکننده نفت اوپک و غیراوپک یکشنبه ۲۶ مارس در بیانیه‌ای خواستار تمدید توافق کاهش تولید برای شش‌ماه دیگر شدند.

این اجلاس مشترک بین اعضای اوپک و دیگر صادرکنندگان در کویت برگزار شد. هدف اجلاس بررسی موفقیت توافق قبلی برای کاهش تولید بود.

۳۰ نوامبر گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸، اوپک به توافقی درباره کاهش تولید نفت دست یافت. به دنبال آن، قیمت نفت برنت ۸ درصد افزایش یافت و به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسید. پس از آن کشورهای غیراوپک نیز در دسامبر به این توافق پیوستند تا در نیمه نخست امسال حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از مجموع تولید نفت بکاهند.

کمیته وزرای نفتی کشورهای صادرکننده این محصول در پیش‌نویس بیانیه خود اعلام کردند که «از پیشرفت حاصل‌شده برای عمل‌کردن کامل به تعدیل اختیاری تولید رضایت دارد و تمام کشورهای مشارکت‌کننده را تشویق می‌کند تا ۱۰۰ درصد به توافق تعدیل تولید عمل کنند.»

توافق به‌دست آمده در دسامبر باعث شد تا قیمت هر بشکه نفت بار دیگر به بالای ۵۰ دلار برسد. اما افزایش قیمت باعث شده تا تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده که بخشی از این توافق نبودند، دست به افزایش تولید خود بزنند.

عراق که پیش از دستیابی به توافق خواهان معاف‌شدن از آن شده بود، از نتایج آن خشنود است و قول همکاری داده. علی اللعیبی، وزیر نفت عراق پیش از جلسه یکشنبه گفت که نشانه‌ها حاکی از بهبود بازار نفت است و اگر تمام اعضای اوپک با تمهیدات اتخاذشده موافقت داشته باشند، عراق نیز حامی این تمهیدات خواهد بود.

او گفت که عراق از تصمیم جمعی اوپک منحرف نخواهد شد.

تولید نفت عراق این ماه ۴.۳۱۲ میلیون بشکه در روز بوده که به گفته لعیبی، نشان از کاهش ۱۸۷ هزار بشکه در روز از تولید نفت عراق است. او افزود که این کاهش تولید در چند روز آینده به ۲۱۰ هزار بشکه خواهد رسید.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز گفت که عمل‌کردن به توافق کاهش تولید ۹۴ درصد بوده‌است. خود روسیه نیز متعهد است تا پایان آوریل از تولید خود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بکاهد.

ایران نیز خواستار معافیت از کاهش تولید به دلیل از دست دادن بازار خود پس از تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با پرونده هسته‌ای بود. پس از توافق اوپک گزارش شد که اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت در حالی برای کاهش تولید روزانه به توافق دست یافتند که به ایران اجازه دادند تا میانگین تولید روزانه‌اش را تا ۳ میلیون و ۷۴۷ بشکه افزایش دهد.

برخی مقام‌های ایرانی حتی رقمی بالاتر از این میزان را ذکر کرده‌بودند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    به دلیل تنش‌های بین مسکو و مینسک در ۲۰۱۶ بر سر قیمت گاز، روسیه صادرات نفت خود به بلاروس را از ۲۴ میلیون به ۱۶ میلیون کاهش داد. به همین دلیل، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌حمهوری این کشور به دنبال یک صادرکننده جایگزین نفت بود. او در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که در حال مذاکره با ایران برای خرید نفت است. لوکاشنکو به نمایندگان مجلس بلاروس گفته بود که «ایران می‌خواهد بازار نفت خود را گسترش دهد و قیمت‌های ارزانتر پیشنهاد می‌کند!