ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه حوثی‌ها منصور هادی را به اعدام محکوم کرد

دادگاه صنعا منصور هادی و شش مقام ارشد دولت سابق یمن از جمله سفیر سابق این کشور در آمریکا را به اتهام «تحریک و یاری به دولت متجاوز عربستان سعودی و متحدانش» محکوم به مرگ کرده‌است.

یک دادگاه در قملروی تحت کنترل حوثی‌ها در یمن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری منتخب برکنارشده از حکومت را به اتهام خیانت به مرگ محکوم کرد.

منصور هادی، رئیس‌جمهوری برکنارشده یمن

این دادگاه که در صنعا، پایتخت یمن قرار دارد، شنبه ۲۵ مارس علاوه بر منصور هادی، شش مقام ارشد دولت سابق یمن را نیز به اعدام محکوم کرده‌است.

حکم این دادگاه می‌تواند مسیر دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای صلح در فقیرترین کشور خاورمیانه را بیش از پیش دشوار سازد.

حوثی‌ها در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ کاخ ریاست‌جمهوری یمن را تصرف کردند و در پی آن، منصور هادی وادار به کناره‌گیری از قدرت شد. با شروع عملیات ائتلاف به رهبری عربستان با عنوان «طوفان اراده» در همان سال در حمایت از رئیس‌جمهوری برکنارشده، هادی به عدن گریخت و استقرار دولت خود را در آنجا به موازات دولت حوثی‌ها و متحدان‌شان در صنعا اعلام کرد. از آن پس، جنگ داخلی یمن شدت بسیار بیشتری به خود گرفت.

عربستان و متحدانش حوثی‌ها را شورشیانی می‌دانند که تحت حمایت نظامی و مالی ایران قرار دارند. حوثی‌ها شیعه‌مذهب هستند و در حکومت‌های پیشین یمن نیز به دلیل به‌حاشیه‌رانده‌شدن دست به شورش مسلحانه می‌زدند.

ایران اگرچه به حمایت از حوثی‌ها می‌پردازد، ولی ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به آنها را قویاً رد کرده‌است. رویترز اما در گزارشی در اکتبر گذشته گفته بود که ایران از طریق عمان برای حوثی‌ها سلاح ارسال می‌کند.

دادگاه صنعا منصور هادی را به اتهام «تحریک و یاری به دولت متجاوز عربستان سعودی و متحدانش» محکوم به مرگ کرده‌است.

حکم مرگ برای ریاض یاسین، وزیر خارجه سابق و احمد بن مبارک، سفیر سابق یمن در ایالات متحده نیز صادر شده‌است.

جنگ یمن آسیب بسیار زیادی به غیرنظامیان وارد آورده‌است. به گفته سازمان ملل،  ۱۸.۸ میلیون یمنی نیازمند کمک هستند و بیش از هفت میلیون تن نیز گرسنگی می‌کشند و نمی‌دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا به دست آورند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.