ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با مسدود شدن گذرگاه «بیت حانون»، ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمد

حماس در پی قتل یکی از فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام تنها گذرگاه در حد فاصل غزه و اسرائیل را مسدود کرد: بالاترین حد تنش از جنگ غزه به این سو.

حماس اسرائیل را متهم به قتل مازن فقهاء، یکی از فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام کرده است. فقهاء به اتهام طراحی عملیات انتحاری در جریان انتفاضیه دوم (انتفاضیه اقصی) ۹ سال در زندان‌های اسرائیل محبوس بود، اما در سال ۲۰۱۱ در ماجرای گیلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی که توسط حماس ربوده شده بود، در چارچوب توافقنامه مبادله اسرا همراه با بیش از هزار زندانی فلسطینی آزاد شد.

تشییع جنازه مازن فقهاء، فرمانده مقتول گردان‌های عزالدین قسام در نوار غزه

تنش بر سر قتل پرابهام مازن فقهاء که با بسته شدن گذرگاه بیت حانون و آماده‌باش ارتش اسرائیل به اوج رسید، از جنگ ۵۰ روزه بین اسرائیل و حماس تاکنون بی‌سابقه بوده است.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون اولین بار است که حماس گذرگاه بیت‌حانون را مسدود می‌کند. ساکنان غزه که به خدمات پزشکی و درمانی نیاز دارند، از این گذرگاه خود را به بیمارستان‌های شهرهای مجاور در اسرائیل می‌رسانند. از طریق گذرگاه بیت حانون هم کمک‌های جامعه جهانی به غزه ارسال می‌شود و از طریق این گذرگاه است که روزنامه‌نگاران می‌توانند وارد نوار غزه بشوند.

تنها یک گذرگاه دیگر بین اسرائیل و غزه وجود دارد به نام کرم ابو سالم که ویژه جابه‌جایی کالاها است.

حماس با صدور بیانیه‌ای اسرائیل را متهم به قتل مازن فقهاء کرده است. خلیل حیه، عضو دفتر سیاسی حماس گفته است: «نیروهای گردان‌های القسام به شکلی مناسب به این جنایت پاسخ خواهند داد. دشمن صهیونیستی از ارتکاب این جنایت پشیمان خواهد شد. اگر دشمن صهیونیستی گمان کرده می‌تواند معادلات جدیدی را بر غزه تحمیل کند، کاملاً دچار اشتباه شده است.»

پزشکی قانونی غزه اعلام کرده که مازن فقهاء با شلیک گلوله‌ای از یک اسلحه دستی که به صداخفه‌کن مجهز بوده، از قاصله نزدیک به قتل رسیده است.

گذرگاه «بیت حانون»

ناهید، همسر مازن فقهاء در گفت‌وگو با الجزیره گفته است که آن‌ها تازه از سفر برگشته بودند و همسرش رفته بود که اتوموبیل را در گاراژ منزل پارک کند. اما وقتی که بعد از نیم ساعت به خانه برنگشت، به دلش بدنیاورد و با خودش گفت که همسرش حتماً به خانه یکی از همسایه‌ها رفته که در این میان دوستی، خبر مرگ مازن فقهاء را آورد: «من باورم نمی‌شد. بارها او را به قتل تهدید کرده بودند. اما ما این تهدیدات را جدی نمی‌گرفتیم.»

تاکنون هیچ گروه یا دولتی مسئولیت قتل مازن فقهاء را به عهده نگرفته. رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته گزارش دادند که این فرمانده حماس به شیوه‌ای که محمد الزواری در تونس توسط موساد به قتل رسید کشته شده است. الزواری در ساخت پهپاد با گردان‌های عزالدین قسام همکاری می‌کرد.

پدر مازن فقهاء به رسانه‌های فلسطینی گفته است که در هفته‌های گذشته چندین بار مقامات امنیتی اسرائیل با مازن فقهاء تلفنی گفت‌وگو کرده و او را تهدید کرده بودند که اگر به اقداماتش بر ضد اسرائیل ادامه دهد، او را بازداشت می‌کنند.

واشنگتن پست به نقل از یک روزنامه‌نگار فلسطینی می‌نویسد که مازن فقهاء در نوار غزه شناخته‌شده نبود. او که بعد از آزادی از زندان اجازه نداشت به زادگاهش در کرانه باختری بازگردد، از غزه حملاتی بر ضد اسرائیل در کرانه باختری را سازماندهی می‌کرد.

حماس، اسرائیل را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرده است. ارتش اسرائیل هم در جنوب این کشور به حالت آماده‌باش درآمده.

یک مقام امنیتی اسرائیلی به واشنگتن پست گفته است که قتل مازن فقهاء ممکن است به درگیری نظامی بین حماس و اسرائیل بینجامد.

این مقام اسرائیلی گفته: «حماس می‌تواند اینطور تلقی کند که فقهاء را اسرائیلی‌ها کشتند و اقدامات تلافی‌جویانه‌ای انجام دهد. در این صورت ما هم تلافی می‌کنیم. خیلی سریع‌تر از آنچه که گمان می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.