ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی برای گفت‌وگو با پوتین به مسکو سفر می‌کند

این نخستین سفر روحانی به روسیه است. گسترش روابط بازرگانی – تجاری ایران با روسیه و همچنین جنگ داخلی سوریه از موضوعات گفت‌وگوی رؤسای جمهور دو کشور است.

حسن روحانی برای نخستین بار در طول دوران ریاست جمهوری‌اش دوشنبه ۷ فروردین به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مسکو سفر می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در باکو

پیش از این بهمن سال گذشته، احمد حیدریان، سفیر ایران در مسکو خبر داده بود که به زودی رئیس جمهوری اسلامی برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران سفر روحانی به مسکو را تأیید کرده است. بهرام قاسمی درباره هدف از این سفر گفته است:

«بیش از ۱۰ سند و یادداشت تفاهم همکاری میان مسئولان دو کشور در حوزه‌های حقوقی و قضایی، راه و شهرسازی، فناوری و ارتباطات، نیرو و انرژی، استاندارد، ورزش و... به امضا خواهد رسید. در پایان نیز، یک بیانیه مشترک منتشر خواهد شد.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران یک هیأت عالیرتبه اقتصادی شامل مدیران دستگاه‌ها و بنگاه‌های مختلف اقتصادی و نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، رئیس جمهوری اسلامی را در سفر به مسکو همراهی می‌کند.

حسن روحانی و ولادیمیر پوتین تاکنون ۹ بار با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین آذر ۹۴ برای شرکت در سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرد. او به جای دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش، مستقیماً از فرودگاه به دیدار رهبر جمهوری اسلامی شتافت.

علی خامنه‌ای بعد از دیدار و گفت‌وگو با پوتین پشت درهای بسته، از رئیس جمهوری روسیه به عنوان یک شخصیت برجسته با موضع‌گیری‌های مبتکرانه یاد کرده بود. پوتین در سفرش به تهران به علی خامنه‌ای یک جلد قرآن نفیس و به حسن روحانی سپر یک سرباز ایرانی در دوران شاه عباس را هدیه داده بود.

روسای جمهوری ایران و روسیه یک بار هم در سال ۹۴ در باکو، پایتحت آذربایجان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. موضوع آن دیدار همکاری ایران و روسیه بر سر جنگ داخلی سوریه بود.

ایران و روسیه، از متحدان اصلی بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه هستند. روحانی و پوتین در ماه‌های گذشته چهار بار هم درباره سوریه با هم تلفنی صحبت کرده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، روحانی در نخستین سفرش به مسکو درباره جنگ داخلی سوریه نیز با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو می‌کند. بهرام قاسمی به خبرگزاری کار ایران گفته است:

«افزایش همکاری‌های دو کشور در چارچوب مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری یک گام اساسی و مؤثر در جهت تحقق صلح، ایجاد ثبات و امنیت است. این مسئله، تنها به سود ایران و روسیه نیست بلکه اقدامی اثرگذار در منطقه و به سود تمامی کشورهای منطقه و جهان است.»

ولادیمیر پوتین از تنش بین ایران و عربستان سعودی خشنود نیست. او بارها به این موضوع اشاره کرده که تنش بین ایران و عربستان ممکن است حل بحران سوریه را به تعویق بیندازد.

در بیانیه‌ای که کرملین درباره دیدار رؤسای جمهوری ایران و روسیه منتشر کرده، علاوه بر بحران خاورمیانه، بر گسترش روابط تجاری تأکید شده است. در این بیانیه آمده است:

«در دیدار پوتین و روحانی توجه خاصی به دورنمای گسترش روابط تجاری-بازرگانی و سرمایه گذاری، از جمله تحقق طرح‌های مشترک دو کشور در عرصه انرژی و حمل و نقل خواهد شد.»

در برنامه هسته‌‌ای هم ایران و روسیه همکاری‌های گسترده‌ای دارند: ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای، فروش اورانیوم و خرید آب سنگین.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.