ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بادیگاردهای زن اسپانیایی؛ حافظان زنان آزار دیده

یک انجمن از بادیگاردهای زن در اسپانیا تشکیل شده که از زنانی که نسبت به آنها خشونت شده محافظت می‌کند.

«آنا» زن مطلقه ساکن منطقه حاشیه‌ای باسک در اسپانیا، پس از اینکه درباره آزارهای شریک سابقش به پلیس گزارش داد، به شدت احساس کرد که نیاز به محافظت دارد. خود را در خانه محبوس کرد چون می‌ترسید بیرون بیاید و با مهاجمش رو به رو شود.

دو بادیگارد از زنی که خشونت دیده حفاظت می‌کنند

آنا می‌گوید: «در وحشت زندگی می‌کردم.  پلیس به من یک شماره داده بود تا اگر خطری احساس کردم با آنها تماس بگیرم، اما من اصلا احساس امنیت نمی‌کردم.»

آنا تصمیم گرفت تا با گروه‌های آنلاین محافظت زنان تماس بگیرد. همین باعث شد تا با کارولین آشنا شود.

کارولین، بادیگارد سابق پلیس است و حالا از توانایی‌هایش استفاده می‌کند تا امنیت زنانی را که مورد خشونت مردان قرار می‌گیرند فراهم کند.

پیش از سال ۲۰۱۱، زمانی که گروه جدایی‌طلب باسک (اتا) به ترور و بمب‌گذاری‌های خود خاتمه داد، کارولین محافظ چهره‌های شناخته شده بود.

او انجمن خصوصی Edemm را برای پاسخگویی به مواردی شبیه آنا راه اندازی کرد؛ زنانی که به پلیس شکایت می‌کنند اما سیستم قضایی آنها را بدون مراقبت و محافظت کافی رها می‌کند. برخی از این زنان در نهایت توسط شوهر یا شریک سابق به قتل رسیده‌اند.

این انجمن بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای، ۲۴ ساعته از این زنان محافظت می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا ترس فلج‌کننده خود را کنار بگذارند و به زندگی روزمره خود ادامه بدهند.

کارولین می‌گوید: «ما با مسوولان محلی باسک و حزب‌های سیاسی مذاکره می‌کنیم. من می‌خواهم این نوع حمایت قانونی شود و سپس آن را در سراسر کشور گسترش بدهم. ما می‌خواهیم زنان محافظ بیشتری را آموزش بدهیم.»

کارولین، دو هفته تمام، پیش از جلسه دادگاه با آنا زندگی کرد و بعد از آن نیز در لحظاتی که او نیاز به کمک داشت در دسترس او بود.

کارولین زندگی‌ام را نجات داد

آنا می‌گوید: «من دور افتاده بودم و کاملا احساس افسردگی می‌کردم. از رختخوابم بیرون نمی‌آمدم و نمی‌توانستم چیزی بخورم. ۱۲ کیلو وزن کم کردم و قادر نبودم کار کنم. هر وقت صدای ماشینی را می‌شنیدم دچار حمله‌های عصبی می‌شدم. حتی جرات نداشتم سگم را برای پیاده روی بیرون ببرم. کارولین آمد و به حرف‌هایم گوش داد و گفت در کنارم خواهد بود. می‌خواستم او را در آغوش بگیرم اما احساس کردم شاید این کار اخلاقی نباشد.

با یک املت ساده، آشپزی را شروع کردم. کارولین پنجره‌ها را باز کرد و پرده‌ها را کنار زد. با من حرف می‌زد و هر روز احساس بهتری پیدا می‌کردم. توانستم دوباره بخوابم چون می‌دانستم او یک محافظ حرفه‌ای است و من در امنیتم.»

شریک سابق آنا چگونه دست به خشونت می‌زد؟

آنا سعی کرد بفهمد رابطه مسموم او با شریک جدیدش در ابتدای سال ۲۰۱۵ چگونه بوده است. آنا می‌گوید: «حالا می‌فهمم که او یک آزارگر سنتی بود.»

عکس تزیینی است

او تحقیر در مقابل دوستانش و حمله‌های روانی‌ای را که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس‌اش می‌شد، اینطور توصیف می‌کند: «می‌گفت شخصیت چندش آور من باعث مرگ همسرم شده است و من زنی زشتم.»

او چهار بار در طی ۱۸ ماه رابطه با پلیس تماس گرفته بود؛ یعنی چهار بار در شرایطی قرار گرفته بود که آزارهای روانی شریک سابقش به اوج خود رسیده بود. اما پلیس به او می‌گفت فقط زمانی می‌تواند از او محافظت کند که به طور رسمی از شریک زندگی‌اش به خاطر آزارها شکایت کند.

در سپتامبر ۲۰۱۶، وقتی متوجه شد شریکش با زن دیگری رابطه آنلاین دارد، به رابطه خود با او پایان داد؛ هرچند که مرد هیچ وقت زیر بار این موضوع نرفت.

آنا می‌گوید: «شریک سابقم پس از جدایی با من تماس می‌گرفت و به من پیام‌های مختلف می‌داد. گاهی تلاش می‌کرد پیام‌های دوستانه و عاشقانه بفرستد و گاهی هم تهدید می‌کرد. او می‌گفت می‌خواهم تو را ببینم و بهتر است که خوب رفتار کنی. او ساعت‌ها رو به روی خانه من پرسه می‌زد، در حالی‌که من پرده‌ها را کشیده بودم و چراغ‌ها را خاموش کرده بودم.»

یک بار در میانه ماه نوامبر، آنا به او ترحم کرد و اجازه داد که به خانه بیاید.

«او می‌گفت قرار است با هم حرف بزنیم و بعد از آن خواهد رفت. به او گفتم با همه این حرف‌ها تصمیم من عوض نمی‌شود. او را به سمت در خانه هدایت کردم اما او به من سیلی زد.»

پس از آن آنا با پلیس تماس گرفت اما مشکلاتش پیچیده‌تر شد.

در بازجویی‌های اولیه بعد از این ماجرا، صندلی او در کنار صندلی شریک سابقش بود. او سعی می‌کرد آنا را دچار وحشت و ترس کند.

مشاور اجتماعی که شنونده ماجرا بود، به آنها گفت رفتارشان شبیه نوجوان‌های ۱۵ ساله است. آنا شش بار ماجرایش را برای آدم‌های مختلف در موقعیت‌ها و مسوولیت‌های قضایی مختلف تعریف کرد تا اینکه در نهایت، آزارگرش به جرم «ایجاد رعب و وحشت» به محدودیت دریافت خدمات اجتماعی برای ۲۰ روز محکوم شد اما به خاطر بروکراسی رایج قضایی حکم او نهایی نشد و اثری برای آنا نداشت.

آنا می‌گوید: «خوشبختانه کارولین را پیدا کردم و با او تماس گرفتم. اگر او را زودتر می‌شناختم لازم نبود این همه مدت در خانه حبس شوم، آن هم در حالی که این مرد در اطراف خانه‌ام پرسه می‌زد.»

نبرد اسپانیا با خشونت‌های جنسیتی

در سال ۲۰۰۴ اسپانیا قانون جدیدی را به دنبال به قتل ۷۲ زن که توسط همسران‌شان تصویب کرد. در این قانون مجارات‌های شدیدتری برای مردان محکوم به خشونت‌های خانگی در نظر گرفته شده است. دادگاه خاصی برای سرعت عمل بخشیدن به این موارد ایجاد شد تا محیط برای زنان کمتر ترسناک باشد.

اکنون بعد از یک دهه، ۲۸۹ هزار شریک آزارگر محکوم شده‌اند که ۹۶ درصد آنها مرد بوده‌اند. اما باز هم آمار زنان کشته شده  توسط مردان بالاست. در سال ۲۰۰۴، ۷۲ زن به این دلیل کشته شدند اما میانگین سالانه این مردها ۶۱ نفر است.

خشونت علیه زنان

در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ ۴۱۰ مرگ بر اثر خشونت‌های خانگی در اسپانیا رخ داده است. در حالی که جمعیت کلی اسپانیا ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

آمارهای مشابهی در کشرهای دیگر اروپایی هم هست. مثلا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ از میان ۶۵ میلیون نفر جمعیت بریتانیا، ۹۸ زن توسط شریک جنسی خود کشته شده‌اند.

همچنین، ۲۴ درصد زنان اروپایی از خشونت‌های فیزیکی توسط همسران سابق خود رنج می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.